שימור צבי ים ברוב החופים של מזרח אפריקה הניב בעשורים האחרונים תוצאות טובות. אך למרות מאמצי השימור, עשרות אלפי צבים באותו אזור עדיין מתים מדי שנה בגשל פעילות אנושית. כעת, מחקר שפורסם בכתב העת Endangered Species Research, סוקר את התופעה הקשה, על מנת להציל צבי ים שנתונים בסכנת הכחדה.
המומחים סקרו עדויות משנת 1965 ועד היום לגבי אוכלוסיית צבי הים לאורך חופי סומליה, קניה, טנזניה, מוזמביק ודרום אפריקה. סיפורי ההצלחה כוללים מספר שרק הולך וגדל של צבי ים חומים (Lloggerhead sea turtles) בדרום אפריקה ובמוזמביק, הודות לרשתות שימור יעילות מאוד - כולל אחת המכסה את רוב חופה של טנזניה. למרות זאת, הציד הבלתי חוקי של צבים, תפיסתם בשוגג ואובדן בתי גידול לקינון וחיפוש מזון נותרים איומים גדולים על צבי הים.
3 צפייה בגלריה
צב ים
צב ים
צב ים
(צילום: Shutterstock)
צוות המחקר, שבראשו עמדו חוקרים מאוניברסיטת אקסטר שבאנגליה, כלל מומחים מקניה, טנזניה, מוזמביק, דרום אפריקה ואזור מערב האוקיינוס ההודי. "צבי ים מתמודדים עם איומים רבים לאורך החוף המזרחי של אפריקה, מאלה שבביצה ועד הבוגרים", אמר אחד ממחברי המחקר הראשיים, קספר ואן דה גיר, מהמרכז לאקולוגיה ושימור באוניברסיטת אקסטר. "המטרה שלנו הייתה לרכז את כל מה שידוע כיום על הצבים הללו, ולזהות הזדמנויות להגן עליהם טוב יותר באזור המתפתח במהירות. גילינו שעדיין יש הרבה מידע שאנחנו לא יודעים על אוכלוסיות הצבים האלה, כמו למשל כמה יש מהם בפועל או היכן הם מעבירים את רוב זמנם ולאן הם נודדים".
ואן דה גיר הוסיף: "אם אנחנו בוחנים ביצים שהוטלו כמדד לאוכלוסייה, אז אנחנו רואים שישנה התאוששות טובה בחלק מהמקומות. למשל, נראה שמספרם של צבי ים חומים נמצא במגמה חיובית בדרום אפריקה ובמוזמביק. עם זאת, צבי ים גלדיים (Leatherback sea turtle) באותם אזורים, לא הגיבו בצורה חיובית למאמצי שימור - דבר המצביע על כך שיש משהו שמונע מהם להתרבות".
החוקר הזכיר את הסיפור העצוב של צבי ים קרניים (Hawksbill sea turtle) במזרח אפריקה. "צבי הים ממין זה כנראה קיננו בצורה רחבה מאוד לאורך החוף, אבל ב-20 השנים האחרונות זה נעצר כמעט לחלוטין" אמר ואן דה גיר. "צבי ים מקננים בדרך כלל במקום שבו בקעו, כך שברגע שמין מפסיק לקנן במקום מסוים, קשה להקים שם מקום קינון מחדש. למרבה המזל, צבי ים קרניים שנמצאים בסכנת הכחדה חמורה עדיין מקננים באתרים אחרים במערב האוקיינוס ההודי ואנו מקווים שהם יוכלו להתאושש משם".
3 צפייה בגלריה
צב ים חום
צב ים חום
צב ים חום
(צילום: Shutterstock)
החוקרים הדגישו כי קיימת חקיקה טובה להגנה על צבי הים, הודות לקבוצות בעלי עניין המשתתפים באופן פעיל בשימור וכן למומחיות מדעית ומקומית כאחד באזור. עם זאת, יש צורך בהגנה טובה יותר בהתאם לחוק ובשיתוף פעולה רב יותר בתגובה ללחץ הגובר על הצבים עקב פעילות אנושית. "ידע מקומי היה המפתח למחקר הזה, בדיוק כפי שהוא חיוני לשימור הצבים. עבודת השימור היא היעילה ביותר כאשר היא נתמכת על ידי בעלי העניין המקומיים וזה מושג באמצעות מעורבות אמיתית ורגישות תרבותית. בסופו של דבר, הקהילה המקומית היא בעלת הידע והמוטיבציה הרבים ביותר כדי להגן על צבי הים", אמר ואן דה גיר.
"בזכות העבודה הקשה והמסירות של רשת פקחי צבים מבוססי קהילה בטנזניה, הצלחנו לזהות מגמת עלייה בקינון של צבי ים ירוקים (Green sea turtle) במהלך 20 השנים האחרונות, והחוף המרכזי של טנזניה הוכר כאתר בעל חשיבות אזורית לצבים ימיים", אמרה לינדזי ווסט, מארגון השימור הלאומי של טנזניה Sea Sense. "יש צורך דחוף לזהות ולתכנן פעולות באזורים חיוניים המשמשים צבים ימיים בחופי הים של מזרח אפריקה. למרות אמצעי ההגנה החוקיים, ישנן עדיין פעולות לא חוקיות נגד צבים ימיים, במיוחד צבי ים ירוקים, בין היתר בשל ערכי תרבות. מעורבות קהילתית מתמשכת ותמיכה בשיטור עצמי קהילתי יסייעו להתקדם בהתמודדות עם הנושא".
3 צפייה בגלריה
דיג משחרר צב ים מרשת דייגים בקניה
דיג משחרר צב ים מרשת דייגים בקניה
דיג משחרר צב ים מרשת דייגים בקניה
(צילום: Shutterstock)
מרקוס פריירה, מהמרכז ההסברתי הסביבתי Centro Terra Viva במוזמביק, סיכם: "בעוד שהושגה התקדמות משמעותית בכל הנוגע למודעות, חינוך ואכיפת החוק בעיירות ובכפרי החוף, נותרה עבודה רבה לעשות כדי להבטיח את שימור בעלי החיים המפוארים הללו, במיוחד בקו החוף, שבו ציוד דיג שהושלך אל הים, תנועת אוניות תעשייתיות וזיהום סביבתי של בקבוקים וכלים מפלסטיק עדיין מהווים איום גדול".