יותר מ-50 עצי אקליפטוס בני יותר מ-100 שנה, שהיו אמורים להיכרת לטובת סלילת דרך למטרונית בכביש בוסתן הגליל-עכו, יישארו במקומם. זאת, בעקבות החלטתו של פקיד היערות הארצי, ד"ר ארז ברקאי, שקיבל את ההשגות שהוגשו על ידי המועצה האזורית מטה אשר, ארגוני הסביבה ועשרות תושבים המתגוררים באזור. בהחלטתו הפך פקיד היערות את האישור שניתן לכריתת עצי האקליפטוס לטובת תוואי המטרונית בכביש עכו-בוסתן הגליל והורה על שימורם.
2 צפייה בגלריה
שדרת עצי האקליפטוס, שנטעו בתקופת הבריטים
שדרת עצי האקליפטוס, שנטעו בתקופת הבריטים
שדרת עצי האקליפטוס, שנטעו בתקופת הבריטים
(צילום: מועצה אזורית מטה אשר)


שדרת האקליפטוסים נותרה ייחודית בנופי הארץ. העצים צפונית לעכו נשתלו לפני יותר מ-100 שנים, בתחילת תקופת המנדט הבריטי. הם שימשו בהתחלה להסתרת הכביש, ובהמשך, לאחר קום המדינה, להסוואת המחנה הצבאי בן עמי ששכן בסמוך. העצים היו אמורים להיכרת לטובת סלילת אחת משלוחות המטרונית בקו קריות-עכו-נהריה, שאמורה לעבור בצמוד לכביש 8510, בין מושב בוסתן הגליל ועכו.
ד"ר ברקאי כתב בהחלטתו, שפורסמה אתמול (יום ג'): "אני מקבל את ההשגה ומורה על שימורם של העצים ועל ביטולו של הרישיון לכריתת העצים. חשוב לציין כי פקיד היערות מצווה לשקול את מכלול השיקולים הנדרשים והקבועים בפקודת היערות בטרם קבלת כל החלטה. ברור כי פרויקט המטרונית הינו פרויקט ציבורי חשוב, אשר מעצם היותו פרויקט תחבורה ציבורית יש לו גם תועלות סביבתיות רבות ביותר. בוודאי שעיכוב פרויקט שכזה היא אינה תוצאה רצויה, אך גם כריתה של עצי פאר היסטוריים היא אינה תוצאה רצויה. השאלה שתמיד עומדת לנגד עיני היא האם הפגיעה המתוכננת בעצים לשם מימוש הפרויקט הינה מידתית והאם היא מתיישבת עם אמות המידה שנקבעו בפקודה. אין לי כל ספק כי במקרה חריג זה הפגיעה אינה מידתית, ולא ניתן בנסיבות המפורטות להתיר כריתתם של עצי פאר, אשר אין להם כל תחליף, הנטועים בשדרה היסטורית. מוטב יהיה לו תוכן תכנית מסודרת אשר לוקחת בחשבון את מכלול העצים הקיימים, ומחפשת חלופות נוספות שיאפשרו את השימור ההכרחי של שדרת עצים זו".
2 צפייה בגלריה
העצים שישלמו את המחיר לטובת הרחבת הכביש
העצים שישלמו את המחיר לטובת הרחבת הכביש
העצים שישלמו את המחיר לטובת הרחבת הכביש
(צילום: המועצה האזורית מטה אשר)
ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ, בירך את ההחלטה: "זהו רגע היסטורי. הצלחנו לעצור את הרכבת הדוהרת הזו ולהביא להפעלת שיקול דעת מחודש לטובת הסביבה, העצים המפוארים והעתיקים, העבר והעתיד של המקום הזה. אני מאושר ונרגש כי מאבקנו העיקש זכה לתוצאות אלה, וכי ההשגות המפורטות משלל הגורמים הרלבנטיים זכו לאוזניים קשובות. אני מודה לד"ר ברקאי על ההחלטה האמיצה. לשותפים במאבק, תושבי ותושבות המועצה, חברי מושב בוסתן הגליל, פעילים ופעילות הסביבה. קק"ל, רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע והמועצה לשימור אתרים".
מנתיבי ישראל נמסר בתגובה: "מטרונית עכו הוא פרויקט תחבורה ציבורית קריטי למאות אלפי תושבי האזור, אשר מהווה תנאי לאכלוסן של אלפי יחידות דיור שכבר נרכשו על ידי משפחות צעירות. גורמי המקצוע בחברה ילמדו את החלטת פקיד היערות הארצי ולאחריה תתקבלנה ההחלטות להמשך".