ועדת שרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי אישרה היום (א') את הטמנת קווי החשמל במכתש רמון. השרים קיבלו את ההחלטה בעקבות המחאה הרחבה על הקמת 14 עמודי מתח עליון - לפני קצת יותר משנה - במכתש רמון והתנגדות תושבי האזור, הארגונים הירוקים ועוד, בשל הפגיעה הנופית הקשה.
2 צפייה בגלריה
כמה מעמודי החשמל
כמה מעמודי החשמל
כמה מעמודי החשמל
(צילום: עודד שיקלר)
מהחברה להגנת הטבע, שהייתה שותפה למאבק למען הטמנת קו החשמל באדמה, נמסר: "מכתש רמון הוא מהאזורים היפים, המיוחדים והערכיים בישראל וככזה, הוא צריך להישאר טבעי ונקי מפיתוח, עד כמה שניתן ולא עם עמודי חשמל, בגובה של עשרות מטרים, לאורך קילומטרים, בלב לבו של השטח".
ברשות הטבע והגנים ציינו כי הם פעלו יחד לאורך שנים להוצאת מפגעים ממכתש רמון על מנת לשמר את הטבע הבראשיתי והייחודי של המכתש, ולמען הפיכתו לעוגן תיירותי. "רט"ג ליוותה את תכנון קו המתח שחוצה את המכתש ובשיתוף עם גורמי סביבה אחרים הצליחה לשכנע את חברת החשמל, ועדות התכנון ושר האנרגיה דאז, מר עוזי לנדאו, להישג פורץ דרך להטמנת מרבית קו המתח בקטע העובר במכתש. זאת ועוד, התכנית כוללת ביטול ופרוק קו מתח עליון קיים שעובר במכתש" אמרו ברשות הטבע והגנים.
2 צפייה בגלריה
מוחים ליד אחד העמודים
מוחים ליד אחד העמודים
מוחים ליד אחד העמודים. ארכיון
(צילום: אפי פרי)
את המאבק הצית אפי פרי, תושב מצפה רמון ומדריך טיולים. "אנו רוצים להודות על ההקשבה, ועל איחוד כל הגופים הרלוונטיים אשר התכנסו באופן בהול ומעורר השראה והביאו במהירות ראויה לפתרון הבעיה", הוא אמר.
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר אמרה בתגובה להחלטה כי "מדובר במהלך חשוב שהוביל מינהל התכנון יחד עם חברת החשמל לתיקון תכנון בעייתי שאושר בעבר. התוכנית להטמנת קווי החשמל שאושרה היום, מהווה שמירת מכתש רמון כאתר תיירות ייחודי במדינת ישראל למען הדורות הבאים".
מכתש רמון, שהינו המכתש האירוזי (שמקורו כתוצאה מפעולות סחיפה ולא ממטאוריטים) הגדול בעולם, הוא חלק משמורות הטבע מצוק הצינים והר הנגב ומעליו מתנשא מרכז המבקרים מכתש רמון. נופו של המכתש, שמתפרס על אורך של כ-40 ק"מ, רוחב מרבי של כ-9 ק"מ ועומק מרבי של כ-350 מטר, נחשב לייחודי בעולם וכאחד מאתרי הטיולים הפופולריים בישראל.