נפתח את מבזק החדשות הטובות עם פינתנו - מה זה? ובכן, לא מדובר בסצנה מהסרט Up, גם לא מעשה בחמישה בלונים גרסת 2023 - אלא מפת המוח הגדולה והמורכבת ביותר שנעשתה אי פעם, המתארת כל קשר עצבי במוח של זבוב פירות.
ההישג המרשים הזה הגיע לאחר 12 שנות עבודה של צוות חוקרים מבריטניה, ארה"ב וגרמניה. כמה שזה מרשים, המוח הזה לא מתקרב לגודל או למורכבות של מוח אנושי, אבל עדיין מדובר על כ-548 אלף קשרים בין כ-3,000 נוירונים. המיפוי מזהה את סוגי הנוירונים השונים, את המסלולים שלהם והאינטראקציות בין צדי המוח.
3 צפייה בגלריה
מוח של זבוב פירות
מוח של זבוב פירות
מוח של זבוב פירות
(צילום: מתוך המחקר)
הדבר מקרב את המדענים להבנה כיצד הזבוב נוהג ולומד, ובכלל - על התנהגויות נוירונים גם ביצורים אחרים שאינם זבובים. "המפתח הוא לדעת כיצד נוירונים מתחברים זה לזה, כי כל המוחות דומים", טוענים החוקרים.
ולמה זבוב פירות? הם די פופולריים במחקר המדעי. התכונות שלהם קלות ללימוד, המוח שלהם מורכב, אבל קומפקטי יחסית, וגם יש להם קווי דמיון ביולוגיים רבים לבני האדם. המוח האנושי, אגב, הוא עדיין בגדר חידה. יש בו 85 מיליארד תאי עצב, והם מקושרים אחד לשני עם יותר ממאה טריליון קשרים שונים, כך שחקר זבובי פירות זו התקדמות משמעותית ממיפוי המוח הראשון שנעשה – בתולעת עגולה – מיפוי שהחל בשנות ה-70 וזיכה את המדענים שעבדו עליו גם בפרס נובל.
ועכשיו, לידיעה מרעישה: מדענים ביפן טוענים שהצליחו לבצע הליך יחיד מסוגו - הם העמידו צאצאי עכברים בריאים שנוצרו משני אבות. מדובר בפריצת דרך בתחום עריכת הגנים, פריצת דרך שניתן יהיה לשכפל, מתישהו בעתיד, גם בבני אדם.
3 צפייה בגלריה
העכברים שנולדו לשני אבות
העכברים שנולדו לשני אבות
העכברים שנולדו לשני אבות
(צילום: K. Hayashi/Kyushu University)
האומנם? מחבר המחקר הראשי נאם בשבוע שעבר על ההישג המדעי, וטען שהוא השיג את פריצת הדרך לאחר ששינה את הכרומוזומים בתא זכר מ-XY ל-XX. "שכפול כרומוזום X הוא הטריק הגדול ביותר שידענו", אמר.
לאחר מכן, הוא השתמש בטכניקה הזאת כדי ליצור מהתאים (תאי עור, אגב) ביציות, והפרה אותן כדי ליצור שבעה עכברים בריאים, עם שני אבות ביולוגיים. מדובר בהליך מדהים בכל קנה מידה, אבל עדיין לא בתגלית שאושרה על ידי הקהילה המדעית כולה, והיא עדיין בשלבי התפתחות.
ובכל זאת, אם זה אכן יאושר - הדבר מעלה את הסיכויים לזכרים נוספים בטבע, שיוכלו להעמיד צאצאים ביולוגיים משלהם. ומתי אצלנו? הדעות חלוקות. פרופ' היישי שעמד בראש המחקר אומר שמדובר בעשור בלבד, אחרים טוענים: ייקח עוד זמן רב עד שהטכנולוגיה הזאת תהיה מוכנה לשימוש בבני אדם בבטחה.
ולסיום, מסע בין כוכבים, הגרסה האמיתית – DNA של ארבעה מנשיאי ארצות הברית, יתפזר בחלל בחודשים הקרובים. איך ולמה? דגימות שיער של ג'ורג' וושינגטון, דווייט אייזנהאואר, ג'ון פ. קנדי ורולנד רייגן, ימצאו את עצמן מרחפות מחוץ לאטמוספירה, כחלק ממשלחת של חברה פרטית, שמאחדת בין מדע בדיוני למציאות.
3 צפייה בגלריה
DNA בדרך לחלל, לא רק של נשיאים
DNA בדרך לחלל, לא רק של נשיאים
DNA בדרך לחלל, לא רק של נשיאים
(צילום: Celestis Inc)
הכול התחיל עם חלק מאפרו של יוצר "מסע בין כוכבים", ג'ין רודנברי, שפוזר בחלל ב-1997, כסוג של דרך אחרונה והולמת, לאיש. כעת, אשתו, שנפטרה ב-2008 "תצטרף" למסע המרחף, ביחד עם דגימות DNA של אישים מוכרים נוספים, כמו נשיאים ואסטרונאוטים, על רקטה ושמה "וולקן", במשימה ושמה Enterprise.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי