בית הקולנוע דקל, שנבנה בשנות ה-70 בשכונת בבלי שבתל אביב, הפסיק את פעילותו לפני כשלושה עשורים. לאורך השנים, עטלפים רבים ניצלו את החלל ואת החשיכה שבמקום, ובחרו להתגורר בו. עם ההחלטה להרוס את המקום בהמשך השנה, הוחלט על פינוי מבוקר ובטוח עבור העטלפים שהתגוררו במקום. לפי הערכות של אנשי מקצוע מדובר בכ-2,000 עטלפי פירות.
4 צפייה בגלריה
עטלפים בקולנוע דקל (לפני הפינוי)
עטלפים בקולנוע דקל (לפני הפינוי)
עטלפים בקולנוע דקל (לפני הפינוי)
(צילום: ברק מאייר, מקומות שהזמן שכח)
בעירייה פנו לשמוליק ידוב, אקולוג, ראש תחום לחיות בר בספארי ולשעבר מנהל מרכז יונקים של החברה להגנת הטבע, כדי לפנות את העטלפים. ידוב הוביל את הפינוי, שהסתיים בהצלחה בימים האחרונים.
"יש בעיה מוכרת של אזורים מאוכלסים בחיות בר בתוך אזורים עירוניים", אמר ידוב בראיון ל-ynet. לדבריו, "ברוב המקרים מדובר בעטלפים או בקיפודים המצויים במבנים נטושים או בשדה בור (שדה שלא נעבד, נ"פ) סביב מבנה נטוש. הפינוי בקולנוע דקל היה יחסית קל, כי מדובר במבנה עם מיעוט פתחים, שהיה סגור שנים רבות. בתוך המבנה היו כ-2,000 עטלפים. הכנו תוכנית פינוי, שאושרה על ידי רשות הטבע והגנים, לפיה מבצעים פינוי לפני שיש גורים, כלומר בעונה הנוכחית. ויצאה גם הזדמנות של מזג האוויר החם למרות החורף".
4 צפייה בגלריה
קולנוע דקל
קולנוע דקל
קולנוע דקל
(צילום: ברק מאייר, מקומות שהזמן שכח)
ידוב סיפר כי במהלך הפינוי, אנשי המקצוע אפשרו לעטלפים לצאת מהמקום באופן טבעי, אך לא נתנו להם לשוב. "הם בדרך כלל יוצאים וחוזרים, והפעם לא אפשרנו להם לחזור, כך שהם נאלצו לחפש מקום אחר. בלילה הראשון יצאו כ-90% מהעטלפים. למחרת נשארו כ-200 עטלפים, וראינו לא מעט עטלפים תשושים שהיה יותר קשה לפנות".
צוות המעבדה של פרופ' יוסי יובל מאוניברסיטת תל אביב יחד עם הווטרינרית וחוקרת העטלפים ד"ר מאיה ויינברג סייעו לטפל בעטלפים שנותרו, ורובם שוחררו לטבע לאחר טיפול בשטח. "רוב העטלפים שהיו תשושים טופלו בעזרת חימום ומיץ ושוחררו. כמה בודדים הועברו להמשך טיפול", אמר ידוב.
4 צפייה בגלריה
קולנוע דקל בעבר
קולנוע דקל בעבר
קולנוע דקל בעבר
(צילום: מתוך אוסף וילי פולנדר, באדיבות הארכיון העירוני עיריית תל אביב – יפו)
עם זאת, ידוב ציין כי העתקה של מין לא מבטיחה הצלחה שלו. "זה הרע במיעוטו. בעבר המבנים היו נהרסים כשבעלי החיים בתוכם, והיום משתדלים לתת להם את הסיכוי ובחלק גדול מהמקרים זה עובד. במקרה הזה, לפחות כ-50 לפחות מתו. אין סיכוי להציל את כולם. יש מינים של עטלפים שאי אפשר לפנות, כמו עטלפי חרקים. הם נכנסים בסדקים ומאוד קשה לראות אותם. במקרה זה היה מדובר בעטלפי פירות, כך שהפינוי התאפשר יותר. חיפשנו עטלפי חרקים ולא מצאנו, אבל זה לא אומר שאין".
האקולוג הוסיף כי במקרה ואתם נתקלים במקרה שבו יש לפנות עטלפים – יש לפנות אל רשות הטבע והגנים, לרשות העירונית וגם לעמותת עטל"ף, שכן הן בעלי ידע בנושא ויוכלו לסייע.
4 צפייה בגלריה
קולנוע דקל
קולנוע דקל
קולנוע דקל (לפני הפינוי)
(צילום: ברק מאייר, מקומות שהזמן שכח)
סגן ראש עיריית תל אביב ראובן לדיאנסקי, הוסיף כי יחידת אדריכל העיר עובדת בימים אלו על נוהל לפיו לפני שיזם יוכל לקבל היתר בנייה בעיר, יהיה עליו לספק לעירייה סקר של הימצאות בעלי חיים. "היחידה תציג לי את הנוהל שכתבו בשבועות הקרובים, ולאחר מכן נעלה את זה לאישור של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. ואז, יזם שפונה כדי לקבל היתר יהיה חייב להציג אילו בעלי חיים יש בשטח שבו מתכננים לבנות, ונדע מה צריך לעשות כדי להציל אותם".
"המקרה עם העטלפים היה ניסוי מאוד מעניין. בתור אחד שמגיע מרקע כזה, זאת פעם ראשונה שעשינו את הפינוי בשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים ועם העירייה. זה בית קולנוע שאני זכיתי לראות בו סרטים בצעירותי, והוא כבר סגור כ-20 שנה", אמר סגן ראש העיר.