האם נמצא הפיתרון לממשק הבעייתי בין חיות הבר לבני האדם? לכולנו מוכרות הבעיות שעלו בשנים האחרונות לכותרות: העגורים שמחסלים את השדות החקלאיים, חזירי הבר ברחובות חיפה, ואף דריסת בעלי חיים בכבישים הבין עירוניים. בחברת הסטארט-אפ הטכנולוגי זורונט, מאמינים שהגיעו לפיתרון שמשלב רובוטים המשגרים קרני לייזר לעבר בעלי החיים, בשילוב קול, מה שמרחיק את בעלי החיים מהאזור. חלק מהבעיות כבר עברו בהצלחה את שלב הפילוט. המערכת תוצג בתערוכת אגרומשוב שמתסתיימת היום (ג') בירושלים.


בחודשים האחרונים קיימו בזורונט פיילוט עם קק״ל לטיפול באחת הבעיות המרכזיות של חקלאי הגליל - הרחקת עגורים משטחים חקלאיים. באזור אגמון החולה מקיימת קק"ל, בשיתוף החקלאים, פרויקט האכלה לטובת העגורים. אלא שהם פושטים גם על השדות הסמוכים וגורמים נזקים כבדים, גם באכילת הזרעים וגם באמצעות הטפרים ברגליהם שמוחצים ורומסים את השדות.
כיום מתבצעת ההרחקה באמצעות סיירים שנוסעים בין השדות ומשמיעים קולות נפץ רמים, אולם בעלי הכנף מתרחקים לזמן מוגבל וחוזרים למקום.
הטכנולוגיה שפיתחו בזורונט כוללת מערך של קרני לייזר המופעלים באמצעות רובוט, המזהה את השטח שבו נמצאים עגורים, לנקודה זו מופנית קרן לייזר - שיכולה להגיע למרחק 2 ק"מ. הקרן אינה פוגעת בהם. "כחלק מפיתוחי חדרי בקרה רובוטיים, יצרנו את הרובוט עם רמת דיוק מקסימלית ומהירות אדירה, הרובוט והמערכת יודעים להרחיק את בעלי החיים ללא כל פגיעה בהם ולסייע רבות לחקלאי", סיפר עידן וסרמן מנכ"ל זורונט. "הסטארטאפ מעורר עניין בכל העולם, התוצאות המצוינות מובילות לשיתופי פעולה אדירים" הוסיף.
2 צפייה בגלריה
המערכת בפעולה
המערכת בפעולה
המערכת בפעולה
(צילום: זורונט)
ירון צ'רקה, הצפר הראשי בקק"ל, התייחס לפיתוח: "פרוייקט העגורים החל לפני כ-20 שנה במטרה לצמצם את הנזק של להקות העגורים לחקלאות באמצעות האכלה ובאמצעות הרחקה שכרגע היא יקרה, לא כל כך יעילה וגורמת נזק אקולוגי. המערכת החדשה תאפשר לשלוט מחדר שליטה ובקרה על כל עמק החולה, להרחיק עגורים באמצעות לייזר שמייצר כתם אור ללא נזק אקולוגי. בפיילוט נרשמה הצלחה גדולה של כ-90 אחוז. עם הכנסת האביזר הרובוטי האחוזים יזנקו עוד יותר והגורם האנושי יהפוך לגורם ביקורת בלבד"
במקביל, כחלק משיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים ו"הצבא להגנת הטבע", ביצעו בזורונט התאמות למערכת וביצעו פיילוט להרחקת בעלי חיים מהכבישים, כדי למנוע דריסה.
2 צפייה בגלריה
המערכת אינה פוגעת בבעלי חיים
המערכת אינה פוגעת בבעלי חיים
המערכת אינה פוגעת בבעלי חיים
(צילום: זורונט)
בעניין הדריסות והחזירים, אמר ד"ר יואב מוטרו מנהל תחום חיות גדולות במשרד החקלאות, כי "חלה עלייה במספר החיות הגדולות, אנו מנסים לפתור בלי חלילה להכחיד אותן - רק למנוע מהם להיכנס לאזורים מסוימים, יש את הגידור ויש את הגידור הווירטואלי. השימוש בטכנולוגיה של זורונט מצוין עד כה. הפיתוח יכול לתת מענה גם לבעיית חזירי הבר. בחיפה קיים קושי ליצור גידור וירטואלי אבל אין לי ספק שזה יכול לסייע מאוד גם בכך"