במשרד להגנת הסביבה דוחים את הממצאים שעלו מסקר סיכונים מעודכן של קצא"א, כשברקע המחלוקת לגבי הסכם העברת הנפט מאיחוד האמירויות. בינתיים, במשרד התיירות הביעו את התנגדות להסכם, שכן הוא עלול לסכן את התיירות באילת. למרות זאת, במשרד צפויים להתיישר לפי כל החלטת ממשלה שתתקבל בנושא ולא להיאבק. המשמעות היא שמלבד המשרד להגנת הסביבה והארגונים הירוקים והמקומיים באילת, משרדי הממשלה לא מגלים נכונות להיאבק למען עתיד המפרץ. מחר (שבת) צפויה להתקיים הפגנה נגד ההסכם מול ביתו של שר החוץ, יאיר לפיד, בתל אביב.
2 צפייה בגלריה
צינור נפט של קצא"א
צינור נפט של קצא"א
ספינה במסוף קצא"א באילת
(צילום: קצא"א)
"מסמך סקר הסיכונים המעודכן שהועבר גם הוא אינו עונה להנחיות במשרד להגנת הסביבה לעריכת סקר סיכונים", הבהיר רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, במכתב שנשלח למנכ"ל קצא"א איציק לוי. "סקר סיכונים שלא בוצע במלואו על פי הנחיות המשרד לא ייבדק". עמיר הדגיש כי כל עיכוב בנושא הוא באחריות המלאה של קצא"א. זאת, בעקבות הסכם RED-MED לשינוע נפט של איחוד האמירויות ממפרץ אילת לאשקלון.
בקצא"א טענו כי יש להם אישור לפריקה של עד 30 מכליות בשנה בתנאי רישיון העסק הקיימים, זאת בניסיון להגדיל את נפח הפעילות שלהם. במשרד להגנת הסביבה דחו את הטענה הזו מכל וכל.
לפני כמה חודשים הגישו החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין ועמותת צלול עתירה לבג"ץ נגד ההסכם. בכתב תשובה לבג"ץ, שהגישו הארגונים נגד ההסכם, טענו כי סקר הסיכונים שבוצע על ידי חברת "הזמט", חברה שאותה אישר המשרד להגנת הסביבה, קבע כי הסיכון בפעילות החברה אפסי. על פי הסקר, הסיכוי שתתרחש פגיעה קשה שתביא לאובדן מלא של כל תכולת המכלית או פגיעה במעטפת ואובדן תכולה משמעותי הוא פעם ב- 366,300 שנים. הסיכון של דליפה לא משמעותית הוא אחד ל-24 שנה באירוע נדיר זה, הדלף יאגר, לא יגיע לים ולא תיגרם פגיעה סביבתית או זיהום ים כלל. ההסתברות לדליפה בצנרת המובילה דלק לספינה היא אחת ל- 1,111 שנה.
גם במשרד ראש הממשלה היו צריכים להגיש תגובה לעתירה, אך ביקש דחיה כדי לגבש את העמדה. מספר פגישות עם מנכ"לי משרדי הממשלה השונים - בהם משרד האנרגיה, התיירות, החוץ, הגנת הסביבה והאוצר - התקיימו לאחרונה. בדיונים עלה כי משרד התיירות אמנם מתנגד לכל פעילות שעלולה לסכן את התיירות בעיר אילת, אך במשרד לא מגלים כל התנגדות אקטיבית והם צפויים להתיישר עם החלטת הממשלה. שר התיירות יואל רזבוזוב סירב לומר את עמדתו הרשמית בנושא. במשרד מסרו ל-ynet: "ניתנה הארכה עד סוף נובמבר להגשת התשובה לבית המשפט ולפיכך אין באפשרותנו לתת את אותה (א"ק": את עמדת המשרד) לפרסום לפני הגשתה".
2 צפייה בגלריה
חוסם ימי בנמל אילת
חוסם ימי בנמל אילת
חוסם ימי בנמל אילת
(צילום: קצא"א)
ממשרד החוץ נמסר: "עמדת משרד החוץ מגובשת בימים אלה בתיאום עם משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה ונבחנות חלופות שונות. הדיון מבוסס על האיזון שבין הדאגה להשפעות האפשריות על איכות הסביבה של ישראל לבין החשיבות הרבה שישראל מייחסת למערכת היחסים הייחודית עם איחוד האמירויות, שבמוקדה עומדים גם נושאים כלכליים". במשרד האנרגיה, יש לציין, לא רואים בהסכם כל חשיבות מבחינה אנרגטית ומשקית.
המשמעות היא שהמשרד היחיד העומד מול ההסכם, שעלול להוביל לסכנה ברורה ומיידית למפרץ אילת ושונית האלמוגים, הוא המשרד להגנת הסביבה.
מחר (שבת) יפגינו פעילים מעשרות ארגונים מול ביתו של יאיר לפיד בתל אביב. "שינוע נפט במפרץ אילת זה סיכון גדול מדי, לערכי טבע חשובים מדי", אומרים בחברה להגנת הטבע. "את הסכם קצא"א יש לבטל ואנחנו קוראים למקבלי ההחלטות, ובראשם ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד, לעשות זאת".