במלון "דיפלומט" בירושלים מתגוררים מעל 200 עולים מבוגרים, כולם ממדינות ברית המועצות לשעבר. ממשלת ארצות הברית קיבלה את הבעלות על המלון לטובת הקמת שגרירות, והמדינה נאלצה למצוא פתרון עבור העולים. מאות המבוגרים ישוכנו במלון VERT בירושלים, לאחר שבמשרד הקליטה הגיעו להסכם שמאפשר למדינה לשכור את המבנה משך שבע שנים, עד להקמת מבנה קבע לדיירים בפסגת זאב. אבל כעת יש לדיירים בעיה: במשרד הקליטה אמרו לדיירים כי נאסר עליהם לעבור דירה עם חיות המחמד שלהם, כלבים וחתולים שמלווים אותם כבר שנים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ)
בפועל, בעלי החיים הם לא רק חיות המחמד של המבוגרים, אלא משמשים גם לצורך טיפולי. הדיירים שמחזיקים חיות מחמד טוענים שפרידה כפויה מהכלבים והחתולים עלולה לסכן את בריאותם הפיזית והנפשית. בעקבות האיסור פנו 24 הדיירים המחזיקים חיות מחמד לעזרת הקליניקה לצדק סביבתי והגנה על זכויות בעלי חיים באוניברסיטת תל אביב. אלה הסכימו להירתם למען הדיירים ובעלי החיים שמלווים אותם.
רחל יופה, ניצול שואה בת 88, מתגוררת במלון "דיפלומט" משנת 2004. היא חיה עם חתול שמת בגיל 14 ולאחריו אימצה את טוני. "לא עולה בדעתי להיפרד מטוני", אמרה רחל ל-ynet. "אני כל חיי הייתי עם חתולים. כשברחתי מהנאצים היו לי תמיד חתול וכלב. טוני שלי בן שנתיים. אני מאוד מחוברת אליו ולחיות. אני אוהבת את כל החיות ולא מבינה איך חושבים להפריד בנינו לבין החתולים והכלבים. זה פשוט לא מסתדר לי במוח. אני בודדה מאוד בארץ ואין לי משפחה. החתול הוא כל עולמי. כשאני חולה טוני שוכב עליי איפה שכואב לי ומקל על הכאב. אני חסרת אונים פה".
5 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ)
5 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ)
בקליניקה פנו בדחיפות לשרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה. "לאחרונה נמסר ל-240 דיירי מקבץ הדיור של משרד הקליטה במלון 'דיפלומט' בירושלים כי בסוף חודש אוגוסט יהיה עליהם לעבור, באופן זמני, למלון VERT בעיר (לשעבר קראון פלאזה)", כתבו לשרה עורכי הדין מטעם הקליניקה, בראשם עו"ד אמנון קרן. "מובן לנו שמדובר במהלך מורכב, אך בין הסוגיות הכרוכות בו ניצב הצורך המהותי והמיידי להבטיח שדיירים המחזיקים בבעלי חיים יעברו למשכנם החדש יחד עם חיות המחמד שהן כל עולמם, ושפירוד כפוי מהם - בפרט במצב משברי זה- עלולה לסכן את בריאותם הפיזית והנפשית ומתוך כך את חייהם".
5 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ)
5 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ)
מיה לרנר בת ה- 75 חיה עם חתולה בשם מורצקי, שבו היא מטפלת מאז הייתה גורה יונקת. אירניה לובינינקו בת ה- 70 חיה עם כלבה רומה בן ה- 15, שאותו אימצה כשהיה בן 10 חודשים בלבד. רופאת המשפחה שלה הבהירה כי הקשר עם רומה חיוני לחייה בשל מצבה הנפשי.
בקליניקה הסבירו במכתבם לשרת הקליטה על חשיבות הקשר בין הדיירים לבעלי החיים: "הניסיון הקליני והכתיבה הענפה בתחום מלמדים שהקשר בין זקנים לבעלי חיים היא משמעותית ביותר מבחינה גופנית, נפשית ורגשית, בפרט בהתמודדות עם מצבי חיים משבריים כגון זה. פרידה כפויה מחיית המחמד בשל העתקת חייהם של זקנים אל הדיור המוגן, גורמת לטלטלה רגשית עבור הזקנ/ה והיא שקולה בעיני רבים לפרידה מבן משפחה אהוב".

עוד הסבירו בקליניקה שבעלי החיים מסייעים להפגת בדידות, חרדה ודיכאון וגם מסייעים בחיזוק תחושת הערך העצמי והדימוי החברתי של זקנים, תורם לפיתוח קשרים חברתיים בין הדיירים ומסייע בשמירה על בריאות פיזית ונפשית, שכן בעלי החיים הם מקור לתמיכה, לשמחה ונחמה. "האפשרות של דיירים בדיור הציבורי המוגן להחזיק בבעלי חיים בדירותיהם אינה עניין של חסד, אלא קשורה באופן הדוק לשמירה על זכויות יסוד המעוגנות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, כגון הזכות לבריאות והזכות לקיום אנושי בכבוד". בנוסף, הדגישו כי אסור להתעלם מהסבל הצפוי לבעלי החיים עצמם, במקרה בו ייכפה על בעליהם לנטוש אותם. "מדובר בבעלי חיים מבוגרים, שהסיכוי שלהם למצוא בית נמוך מאוד". הדיירים מקווים כי שרת הקליטה תתערב.
ברשת המלונות קיימו דיאלוג עם הקליניקה המשפטית, שפנתה למשרד הקליטה. מנהלי הרשת אמרו כי הם רואים חשיבות עליונה בקשר בין בני האדם לבעלי החיים, ובייחוד אוכלוסיית הקשישים, ויעשו ככל הניתן כדי לקלוט את הדיירים באופן הטוב ביותר. ממלון Vert ירושלים נמסר: "לא נפריד את בעלי החיים מבעליהם. אנו פועלים על מנת להסדיר את כניסת הדיירים עם חיות המחמד שלהם".
שרת העלייה והקליטה מסרה בתגובה: "הנושא הובא לידיעתי שלשום ויטופל. מה שעומד לנגד עיניי הוא רווחת העולים המבוגרים".