עדויות חדשות מקרקעית אגם באי פארו, שבין סקוטלנד לאיסלנד, מצביעות על כך שקבוצה לא ידועה של בני אדם התיישבה בקבוצת האיים בסביבות שנת 500 לספירה, כ-350 שנים לפני שהוויקינגים הגיעו לשם. עד כה סברו החוקרים כי הוויקינגים היו בני האדם הראשונים שהגיעו למקום. על פי המחקר, שפורסם בכתב העת Communications Earth & Environment, ייתכן שמדובר בבני אדם שהגיעו לאיי פארו מסקוטלנד או מאירלנד.
2 צפייה בגלריה
כבשים באיי פארו
כבשים באיי פארו
כבשים באיי פארו
(צילום: shutterstock)
חפירות ארכיאולוגיות קודמות, שנערכו באיי פארו, מצאו כי ויקינגים הגיעו למקום לראשונה בשנת 850 לספירה, זמן קצר לאחר שפיתחו טכניקות להפלגה למרחקים ארוכים יותר. ייתכן שההתיישבות באיי פארו הייתה אבן דרך להגעת הוויקינגים כמה עשרות שנים מאוחר יותר לאיסלנד ולאחר מכן לגרינלנד בשנת 980 לספירה.
במחקר החדש מצאו חוקרים מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק, כי כבשים חיו באיי פארו בסביבות שנת 500 לספירה, הרבה לפני שהוויקינגים הגיעו לשם. לדברי החוקרים, בני האדם הביאו את הכבשים לשם ולא הייתה דרך אחרת לבעלי החיים האלה להגיע לשם.
חוקרים מנסים כבר עשרות שנים למצוא עדויות לנוכחות אנושית מוקדמת יותר באיים. מחקרים קודמים, שנערכו בשנות ה-80 של המאה הקודמת, מצאו כי עשב שמזוהה בדרך כלל עם נוכחות אנושית, הגיע לאיי פארו כבר בשנת 2200 לפני הספירה. בעבר זו נחשבה עדות אפשרית להגעה מוקדמת יותר של בני אדם לאיים. אבל, חוקרים אחרים טענו כי זרעים כאלו יכלו להגיע לאיי פארו באמצעות הרוח והצמח אינו זקוק לנוכחות אנושית כדי להתבסס.
בעבר נטען כי בני אדם הגיעו לאיי פארו לפני הוויקינגים, אך לא היו לכך הוכחות. בין היתר נטען כי הקדוש הנוצרי ברנדן מקלונפרט הגיע ל"אי המבורכים" בין השנים 512 ל-530 לספירה, אך לא נמצאה הוכחה לכך שמדובר באיי פארו וייתכן שהוא הגיע למקום אחר בכלל. בשנת 825 כתב נזיר וגיאוגרף אירי כי ידוע לו שכמה מתבודדים חיו במשך עשרות שנים באיים צפוניים לא מזוהים. גם במקרה הזה לא נמצאה הוכחה לכך שמדובר באיי פארו.
2 צפייה בגלריה
איי פארו
איי פארו
איי פארו
(צילום: shutterstock)
העדות הפיזית הראשונה לנוכחות מוקדמת יותר של בני אדם באיים נמצאים כבר בשנת 2013, אז נמצאו שני כתמי כבול שרופים המכילים גרגירי שעורה שרופים. החוקרים אמרו כי מדובר בדגנים מתקופה של 300 עד 500 שנה לפני שהוויקינגים הגיעו למקום. לדבריהם, לא מדובר בתוצרת מקומית, אלא "שמישהו הביא אותה".
איי פארו, "איי הצאן" בדנית (Faeroyar; Faeroene בפרואזית, שפתם של בני המקום), היא קבוצה של 18 איים בצפון האוקיינוס האטלנטי, בין סקוטלנד נורבגיה ואיסלנד. האיים נתונים לשליטתה של דנמרק, אך נהנים מאז 1948 ממידה רבה של אוטונומיה (מלבד ענייני חוץ ובטחון).
שטחם הכולל של האיים כ-1,400 קמ"ר; בירתם - תורסהאוון (Thorshavn). הגדולים שבהם: סטרומו (Stromo) ואוסטרו (Ostero). כ-54,000 תושבים, המוצאים רובם את פרנסתם בדיג בתיירות ובענפי שירותים, ומיעוטם בחקלאות ובגידול צאן.