מאות מיליוני בני אדם נפגעים מדי שנה ברחבי העולם ממחלות המועברות על ידי עקיצת נקבת היתוש. לאור עליית הטמפרטורות ושינויי האקלים, האתגרים בטיפול ביתושים והתפשטותם הופכים את הטיפול ביתושים בשיטות המסורתיות לקשה יותר ויותר.
עיריית כפר סבא וחברת "סנסיו", החלו החודש בפיילוט הדברה ביולוגית של יתוש הנמר האסייתי, הכולל פיזור שבועי של יתושים זכרים מעוקרים בפארקים עירוניים ובמרחבים הציבוריים בעיר.
4 צפייה בגלריה
שחרור יתושי נמר אסיאתי מעוקרים
שחרור יתושי נמר אסיאתי מעוקרים
שחרור יתושי נמר אסיאתי מעוקרים
(צילום: עיריית כפר סבא)
יתוש הנמר האסייתי (או יתוש הטיגריס האסייתי) הוא מין פולש בישראל שמקורו בדרום-מזרח אסיה, ובשנים האחרונות הפך לבעיה עולמית, משום שהתפשט לכל יבשות העולם (למעט אנטרקטיקה), פוגע במאזן האקולוגי, והימצאותו יכולה לגרום לעקיצות כואבות ומרובות. לעיתים, העקיצות עלולות להיות מסוכנות גם לבריאות התושבים: היתושה עלולה לשאת מגוון של מחלות מסוכנות, כולל קדחת דנגי וצ'יקונגוניה.
טכניקת החרקים הסטריליים (SIT) של חברת "סנסיו" מציעה פיזור של יתושים זכרים (אצל היתושים, הזכרים אינם עוקצים, רק הנקבות, משום שהן זקוקות לדם כדי לייצר ביצים) שעברו עיקור באמצעות הקרנה של קרני XRAY. לאחר פיזור היתושים במרחבים הפתוחים, הם מזדווגים עם הנקבות, והן מטילות ביצים לא פוריות.
4 צפייה בגלריה
יתוש טיגריס אסיאתי
יתוש טיגריס אסיאתי
יתוש טיגריס אסיאתי
(צילום: shutterstock)
יתרון השיטה טמון בין היתר בכך שנקבת היתוש מזדווגת פעם אחת במחזור חייה. עם פיזור חוזר בכל שבוע של יתושים זכרים עקרים, אוכלוסיית היתושים סביב רדיוס הפיזור מצטמצמת בהדרגה. היתוש זכר המעוקר, הוא "היתוש הטוב", לרוב הוא קטן יותר פיזית, אינו עוקץ ומסייע להקטין את כמות האוכלוסייה. השיטה טבעית ומאפשרת לתושבים להמשיך להתנהל כרגיל ללא כל הפרעה לשגרת יומם.
חנן לפק, מנכ"ל חברת סנסיו, סיפר כי "מדובר בטכנולוגיה שלוקח כמה שנים לפתח. הקמנו מפעל שעוסק בהדברה ביולוגית ליד כפר סבא, שמייצר יתושים מעוקרים. רעיון עיקור היתושים מוכח כבר בעולם והוא החל בחקלאות עם זבובי פירות כבר במאה הקודמת. הרעיון היה לשחרר זבובים מעוקרים, ובסופו של דבר הוקם מפעל בגוואטמלה שמייצר מיליארדי זבובי פירות מעוקרים. כאשר הבינו שיש פוטנציאל, ביצעו מחקרים ופיזרו כל מיני מינים של יתושים מעוקרים ברחבי העולם, ובכל מקום היו תוצאות מוצלחות".
4 צפייה בגלריה
שחרור יתושי נמר אסיאתי מעוקרים
שחרור יתושי נמר אסיאתי מעוקרים
יתוש נמר אסיאתי מעוקר
(צילום: עיריית כפר סבא)
המנכ"ל הוסיף כי החברה "עובדת כבר הרבה שנים על פתרון הוליסטי מהייצור ועד הפיזור, וקיבלנו לכך מענקים מישראל מהעולם. השנה התחלנו לפעול בכמה ערים בישראל כגון קיסריה, ראשון לציון וכוכב יאיר, וכעת כאמור גם בכפר סבא".
לדבריו, במקומות שבהם יש פעילות של החברה כבר כמה חודשים, הם מקבלים פידבקים חיוביים מהתושבים, שמעידים שהם יכולים לשבת בגינה שלהם ללא יתושים. "הכמויות של היתושים שאנחנו מפיצים הן כרגע יחסית נמוכות כי עדיין מדובר בטכנולוגיה חדשה, אבל הכוונה היא להרחיב את זה ולהגיע לכמויות משמעותיות. חתמנו על חוזה עם Rentokil, חברת ההדברה הגדולה בעולם, ואנחנו עובדים עם חברת 'איתן עמיחי הדברה', המייצגת את Rentokil בישראל", אמר.
4 צפייה בגלריה
שחרור יתושי נמר אסיאתי מעוקרים
שחרור יתושי נמר אסיאתי מעוקרים
שחרור יתושי נמר אסיאתי מעוקרים
(צילום: עיריית כפר סבא)
לסיכום, ציין לפק שהם מחפשים כעת מקומות נוספים שבהם יש בעיה של יתושים. כרגע בישראל, ובהמשך בחו"ל. "אין מניעה שהיתושים שלנו יגיעו גם לשמורות טבע. ברחבי העולם אנחנו מעוניינים לעבוד עם שותפים במקום להקים סניפים בכל העולם. נרצה למשל לעסוק במלריה באפריקה או זיקה בברזיל. יש מדינות שבהן מתים מהמחלות שמעבירים היתושים, ואני מקווה שהפתרון שלנו יכול להשפיע לטובה על המאזן הביולוגי, ועל כך שיהיו פחות הידבקויות במחלות".
רפי סער, ראש העיר כפר סבא: "אנחנו שמחים להוביל בעיר פתרון ירוק של יזם כפר סבאי, שנועד לשפר את איכות חיי תושבינו תוך שמירה על הסביבה וקידום עסקים מקומיים. בעיית היתושים היא בעיה הפוקדת את כל חלקי הארץ ואני גאה לעמוד בראש עיר שמובילה חדשנות וקיימות גם בתחום זה, ומהווה מודל ודוגמה לערים אחרות בישראל".