צמוד לחוף פלמחים האהוב, מאחורי גדרות גבוהות, שמירה קפדנית ומערכת אבטחה מתוחכמת, מסתתרת שמורת טבע סודית ומופלאה בה מתגוררים באופן מפתיע - עדר מרהיב של כ-90 צבי ארצישראלי, מין הנתון בסכנת הכחדה. כדי להסביר את עוצמת הטבע ואת ערכי השימור הנאכפים בתוך הבסיס של חיל האוויר הישראלי, נציין כי בשמורת הטבע הפתוחה "חולות ניצנים" הצמודה, שרדו את הציד הבלתי חוקי, את הרדיפות והדריסות של רכבי שטח משתוללים - חמישה צבאים בלבד.
בשמורת הטבע הסודית משגשגים גם חיות בר נוספות כמו: טורפים שונים, ציפורי בר נדירות, מכרסמים, נחשים ואפילו לטאת כוח אפור הענקית והנדירה שורדת שם, ללא ספק מדובר בחלום רטוב לכל חובבי הטבע וצלמי חיות הבר הישראליים. כדי להגשים חלום ולצלם לראשונה את עדר הצבאים המסתורי שמשגשג במרכז הארץ, קיבלנו אישור מיוחד דופן להיכנס עם מצלמה לאחד הבסיסים הצבאיים הכי שמורים ומוגבלים לגישה מסיבות מובנות של ביטחון שדה.

כמו ספארי באפריקה

שעת בוקר מוקדמת, השמש החלה לזרוח ואור אדמדם צובע את עמדת הש.ג. לאחר בדיקה קפדנית, שער הכניסה של הבסיס נפתח ואנחנו יוצאים למסע מסקרן במיוחד באווירה של ספארי פראי באפריקה. המדריך הפרטי שלנו הוא סא״ל ש׳, סגן מפקד הבסיס, שלוקח אותנו לסיור מרגש בעקבות חיות הבר הרבות השוכנות בין גדרות הבסיס.
5 צפייה בגלריה
צבאים בבסיס הצבאי
צבאים בבסיס הצבאי
צבאים בבסיס הצבאי
(צילום: נדב אבס)
במשך שנים ארוכות, שמירת ערכי הטבע לא היו בראש מעייניו של צה"ל. אך כעת הדור החדש של הקצונה הבכירה בצבא, רואה את שימור חיות הבר בישראל כחלק בלתי נפרד מהתפקיד. "כמפקדים יש לנו אחריות גדולה כלפי החיילים, לחוות ולהכיר את כל מה שיש לנו כאן. האחריות שניה היא כלפי הטבע, איפה במדינה יש דיונות כאלה? שטחים כורכריים שמורים עם צמחייה ועם מגוון רחב של בעלי חיים. שימור והנחלת ערכי הטבע הם חלק מהאחריות שלנו כצה"ל", אומר סא"ל ש'.
מסיבות מובנות של ביטחון שדה, לא נתאר כיצד משתלבים המבנים והטייסות של הבסיס הרחב בתוך התפאורה הפראית של צמחיית בר דלילה, המכסה מטווחים נטושים ואדיות שוממים ומצוקי כורכר כבירים בשילוב של תצפית מרהיבה אל הים הכחול הנפרס מתחת. סא״ל ש׳, קצין בכיר מיחידת שלדג שהשטח לא זר לו, נוהג בג'יפ באיטיות, סוקר עם העיניים כל תנועה באופק, מחפש את חבריו האהובים. "יש כאן המון צבאים. אנחנו סופרים אותם כל שנה ביחד עם רשות הטבע והגנים", הוא סיפר. "בחג חנוכה האחרון ספרנו בתוך גדרות הבסיס 80 צבאים. יש כאן גם הרבה תנים, עופות דורסים, חזירי בר ומגוון רחב של ציפורים".
5 צפייה בגלריה
   מגוון רחב של ציפורים
   מגוון רחב של ציפורים
מגוון רחב של ציפורים
(צילום: נדב אבס)
אחרי תצפית מהירה על עוף דורס גדול, שחצה את דרך העפר, ואנחנו מגיעים אל מגדל פיקוח ישן ונטוש, נקודת תצפית בולטת החולשת על כל האזור. תפקידו החדש של המבנה הוא עמדה ללימוד ותצפית על בעלי חיים עבור חיילי הבסיס. במרומי המגדל יש משקפת צבאית ושלטי הסבר על בעלי החיים השונים החיים בתוך הבסיס. כיוון שמדובר בבסיס מבצעי ופעיל של חיל האוויר הישראלי, קשה שלא לתהות - אם צבי בר המשוטט להנאתו על מסלול המראה לא מפריע לטיסות? ולא פוגע בביטחון ישראל? סא״ל ש׳ מחייך ומבקש שלא נדאג.
"אמנם זה אזור עם טבע פראי, אבל אנחנו מנסים לשלב את הפעילות הצבאית. אנחנו מנסים למנוע מהצבאים להגיע למסלולים ואם צריך, אז עוצרים המראות. בנוסף יש לנו אמצעים לגרש אותם מהמסלולים, מערכת כריזה מרחיקה אותם באמצעות קול. אצלנו בפלמחים עושים את המקסימום כדי לשמר את ערכי הטבע. בעבר הייתה לנושא פחות מודעות, אבל היום זה הכרח בגלל שהשטח של חיות הבר מצטמצם. זאת אחריות של המפקדים לחנך ולהנגיש את הטבע לחיילים", אומר סגן מפקד הבסיס.
5 צפייה בגלריה
הטבע משגשג בתוך גדרות הבסיס
הטבע משגשג בתוך גדרות הבסיס
הטבע משגשג בתוך גדרות הבסיס
(צילום: נדב אבס)
סא"ל ש' מראה לנו בגאווה שביל אופניים חדש שנסלל לאורך הבסיס ומנגיש את האזור הפראי לחיילים ופתאום זה מתחיל - הצבי הראשון שלנו מדלג פתאום מאחת הגבעות, הצבי השני מדלג אחריו ועופר קטן ומתוק מנסה להדביק את אמו והם נעלמים לתוך הצמחייה הסבוכה. עוברות כמה שניות ואנחנו צופים בלהקת חוגלות עגלגלות וחינניות שצועדת על דרך העפר. סא"ל ש' מזהה עבורנו עוד כמה צבאים יפהפיים שרצים במדרון סלעי, הנציגה החרוצה של דובר צה"ל שמלווה אותנו בכל תנועה מזהה תן מטופח הצועד בגאווה ולאור היום - כמו קזבלן ושלל עופות דורסים מכסים את השמיים. ללא ספק מדובר בחוויה מדהימה ומרגשת.

"בעלי החיים משגשגים בבסיס"

אמנם זכינו בתצפית מהנה ויוצאת דופן בחיות בר רבות ובגובה העיניים, אבל צילום וידאו איכותי של צבי מדלג בזריחה הוא הרבה יותר מורכב וזאת בעצם המטרה המרכזית שלנו היום. נדב אבס, צלם ynet וחובב צילום ינשופים בזמנו הפנוי, אובד עצות. חיות הבר הרבות מציצות מכל חור, אבל עד שעוצרים את הג'יפ הן בורחות לשיחים ולואדיות אליהן הגישה ברכב בלתי אפשרית. הפקח החרוץ פקדו הובגן, מנהל גן לאומי "חוף פלמחים" ברשות הטבע והגנים, מגיע לעזרה.
"לצה"ל ולרשות הטבע והגנים יש יחסים טובים. האינטרס של צה"ל הוא לשמור על החוסן הביטחוני וגם על החוסן הפנימי - הרוח והנפש והשמירה על הטבע. אנחנו משתפים פעולה עם מפקד הבסיס ומסייעים בפתרון בעיות. אמנם צה"ל מחזיק פה את השטח אבל אנחנו מטפלים במינים של צמחים פולשים ולצערי גם מטפלים בבעלי חיים דרוסים", הוא מספר. הובגן מצביע על ארץ הדיונות הרכות שפזורות לאורך הגדר המזרחית של הבסיס, אתר מורשת מלא אדרנלין ופחד המוכר היטב לוותיקי הצנחנים.
5 צפייה בגלריה
צבי במנוחה בבסיס
צבי במנוחה בבסיס
צבי במנוחה בבסיס
(צילום: נדב אבס)
"מחוץ לבסיס חיל האוויר, ממזרח לנו יש שמורת טבע הגדולה 'חולות פלמחים' המשמשת גם שטח צניחה ידוע. שם שרדו לצערי רק פרטים מעטים של צבאים, אולי חמישה", אומר הובגן. "בני אדם רבים מסתובבים בשטח של השמורה המוכרזת כמו כלים של על 4 על 4, הפוגעים בבעלי החיים וגם יש תופעה מצערת של ציידים בלתי חוקיים מהדרום, שרודפים באכזריות עם טרקטורונים אחרי הצבאים ולאחר שהצבי מתעייף הם משלחים בו את הכלבים. אנחנו מנסים לגדר ולסגור את השמורה ולא מצליחים. במפגש בין חיות הבר לבני האדם - בעל החיים ייפגע. לעומת זאת, בתוך הבסיס הזה יש שמירה גם גדרות המאפשרים לבעלי החיים לשגשג".
הובגן מוביל אותנו בהליכה רגלית מהנה לצד המערבי של הבסיס הצמוד לים, השמש עלתה בשמיים והצילום לכיוון מזרח אפשרי. קשה לנהל שיחה בשמורת הטבע הסודית שמסתתרת בתוך בסיס פלמחים, מכל כיוון יוצאים צבאים מרהיבים, נותנים קפיצה ונעלמים בין השיחים. הובגן, הפקח הוותיק, מזהה לנו צבי בוגר שיושב ללא תנועה על דיונה קרובה, עורו החום מנצנץ וזוהר בקרני השמש העולה ועיניו גדולות ושחורות. הצלם החרוץ שלנו רץ להביא חצובה מהרכב והצבי נעלם.
5 צפייה בגלריה
בבסיס חיים גם בעלי חיים נוספים
בבסיס חיים גם בעלי חיים נוספים
בבסיס חיים גם בעלי חיים נוספים
(צילום: נדב אבס)
באפריקה מקובל לצלם חיות בר ליד מקווה מים, כאן אין מקורות מים גלויים וכנראה שהצבאים מקבלים את הנוזלים הדרושים להם מן הצמחייה. לאחר התייעצות עם גורמים נוספים הוחלט על צילום הצבאים בשיטה הקלאסית' הדורשת סבלנות ברזל והרבה מזל. הצלם הקים בזריזות מסתור מקצועי מרשת הסוואה ונכנס פנימה עם תרמוס של קפה שחור. למזלנו הטוב הסבלנות משתלמת והמעז ינצח - חתרנו למגע, הצלחנו לצלם צבאים מדהימים ויש לנו חלום מתוק שהתגשם. רק חבל שאי אפשר לבוא לפה לסיור עם הילדים.
הפעילות בבסיס הנה חלק ממיזם צה"ל שומר סביבה, שמטרתו לשמור על הסביבה, הטבע, ואתרי המורשת בשטחים שבאחריותו ובסביבת הפעילות שלו. במיזם שותפים חיל הטכנולוגיה והאחזקה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, משרד הביטחון, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות.
אזהרה: אזרחים אינם מורשים לבקר בשמורה בבסיס פלמחים, מדובר בשטח צבאי סגור. אין בפרסום הכתבה המלצה לציבור לבקר בשמורה.