שריפת הפחם, הנפט והגז הטבעי ברחבי העולם גרמו לעלייה של 1% בפליטות פחמן דו-חמצני לאטמוספירה השנה, בהשוואה לשנת 2021. מדובר בחדשות רעות למאבק במשבר האקלים, כך לפי מדענים שעוקבים אחר פליטות גזי החממה, הגורמים להתחממות כדור הארץ.
4 צפייה בגלריה
1.5 מעלות. היעד המסוכן
1.5 מעלות. היעד המסוכן
1.5 מעלות. היעד המסוכן
(צילום: AFP)
ממחקר של מדענים מ-Global Carbon Project, שהוצג בסוף השבוע בוועידת האקלים המתקיימת בשארם א-שייח, עולה כי למרות העלייה המדאיגה ברחבי העולם, דווקא סין רשמה ירידה של 0.9% בפליטות גזי החממה השנה לעומת 2021, בעוד שהפליטות בארצות הברית היו גבוהות ב-1.5% לעומת השנה שעברה.
החוקרים אמרו כי הנתונים השנה מנוגדים למגמה בשנים האחרונות, שבה הפליטות בסין היו במגמת עלייה, בזמן שהפליטות בארצות הברית היו במגמת ירידה.
פייר פרידלינגשטיין מאוניברסיטת אקסטר, אחד המחברים הראשיים של המחקר, אמר לסוכנות הידיעות AP כי בשני המקרים מדובר בהשפעה של מגפת הקורונה ואולי גם משבר האנרגיה, שנוצר בעקבות המלחמה באוקראינה. לדבריו, קשה להסיק על מגמות מהנתונים של השנה. הוא אמר כי ב-2022 הטילה סין סגרים בעקבות גילוי מקרים של קורונה וככל הנראה זו הסיבה לירידה בפליטת גזי החממה במדינה. מנגד, במדינות מערביות חל זינוק בפליטות מזהמים, לאחר שרוב רובן של המגבלות שהוטלו בשל מגפת הקורונה הוסרו, הוסיף פרידלינגשטיין.
4 צפייה בגלריה
דורשים צדק אקלימי באחת ההפגנות בשארם א-שייח
דורשים צדק אקלימי באחת ההפגנות בשארם א-שייח
דורשים צדק אקלימי באחת ההפגנות בשארם א-שייח
(צילום: AP)
החוקרים אמרו כי פליטת הפחמן הדו-חמצני מדלקים מאובנים ירדה ב-5.3% בשנת 2020 בשל הגבלות הקורונה, אך זינקה ב-5.6% ב-2021 כשהמגבלות הוסרו. עם העלייה השנה אנחנו שוב במגמת העלייה האיטית של הפליטות.
בנוסף לעלייה שנרשמה בארצות הברית, הודו הגדילה את הפליטות שלה ב-6% ואילו באירופה הייתה ירידה של 0.8%. בשאר העולם גדל קצב הפליטות ב-1.7% בממוצע.
עוד עולה מהנתונים כי הזיהום מפחם עלה ב-1% השנה לעומת 2021, הזיהום מנפט עלה ב-2% ואילו הזיהום מגז טבעי ירד ב-0.2%. עוד נכתב כי כ-40% מהפחמן הדו-חמצני מגיע משריפת פחם, 33% מנפט ו-22% מגז טבעי. היתר ממקורות מזהמים אחרים.
צוות החוקרים חישב למעשה את רמות הפליטות עד תחילת הסתיו, תוך שימוש בנתונים שסופקו על ידי המדינות המובילות בפליטות פחמן, כמו ארצות-הברית, סין, הודו ואירופה. לאחר מכן החוקרים עורכים תחזיות עד סוף השנה.
4 צפייה בגלריה
ועידת האקלים תסתיים בסוף השבוע הקרוב
ועידת האקלים תסתיים בסוף השבוע הקרוב
ועידת האקלים תסתיים בסוף השבוע הקרוב
(צילום: AP)
אבל יש גם סיבה לאופטימיות זהירה. החוקרים מצאו כי אמנם פליטות גזי החממה עדיין גבוהות, אך קצב הגידול של הפליטות אינו דומה לזה שהיה לפני 10 או 15 שנים. אבל למרות זאת, אומרים המדענים, כי הפליטות מקרבות את כדור הארץ במהירות לסף המסוכן של התחממות של 1.5 מעלות יותר מאשר המצב שהיה טרום המהפכה התעשייתית.
הצוות של פרידלינגשטיין מעריך שכדור הארץ יכול "לספוג" עוד 380 מיליארד טונות מטריים של פחמן דו חמצני, לפני שכדור הארץ יגיע לרף המסוכן של 1.5 מעלות. לדברי החוקרים, מדובר בפרק זמן של תשע עד עשר שנים עד שכדור הארץ יגיע לנקודה הזו – כלומר בשנים 2031 או 2032. "הזמן ל-1.5 מעלות הולך ואוזל", הזהיר פרידלינגשטיין.
4 צפייה בגלריה
פליטת מתאן
פליטת מתאן
פליטת גזי חממה
(צילום: AP)
"זה אומר שמוטב שנהיה מוכנים לעקוף את המטרה ולהיכנס למצב בעולם שבני האדם מעולם לא חוו", אמר מדען האקלים מייקל אופנהיימר מאוניברסיטת פרינסטון, שלא נטל חלק במחקר. "אלו חדשות רעות", הוסיף מדען האקלים קים קוב מאוניברסיטת בראון, שגם הוא לא היה שותף למחקר. "קשה לראות עלייה בפליטות, כשאנחנו חייבים לצמצם את הפליטות בחצי עד 2030, כדי לשמור על כדור הארץ".