לא מטאורים ולא עב"מים: פסים מסתוריים של אור נצפו בשמיים באזור סקרמנטו שבמערב ארה"ב בסוף השבוע האחרון. תושבים רבים תיעדו את המחזה ופרסמו סרטונים ותמונות ברשתות החברתיות.


היימה הרננדז היה בחברת הבירה King Cong בסקרמנטו לרגת חגיגת יום פטריק הקדוש, כאשר חלק מהאנשים שהיו במקום הבחינו באורות הבלתי שגרתיים בשמיים. הרננדז תיעד במהירות את האורות. "בעיקר היינו בהלם, אבל נדהמנו שזכינו לחזות בזה", אמר הרננדז. "אף אחד מאיתנו לא ראה דבר כזה מעולם".
בעל מבשלת הבירה פרסם את הסרטון של הרננדז באינסטגרם, ושאל אם מישהו יכול לפתור את התעלומה.
האסטרופיזיקאי ג'ונתן מקדואל מאוניברסיטת הרווארד אמר שהוא יכול לפתוח את התעלומה. מקדואל אמר בשבת בראיון לסוכנות הידיעות AP כי הוא בטוח ב-99.9% שפסי האור נוצרו משריפת פסולת חלל.
1 צפייה בגלריה
פסי אור בשמי סקרמנטו
פסי אור בשמי סקרמנטו
פסי אור בשמי סקרמנטו
(צילום: Jaime Hernandez via AP)
מקדואל, שבדק את הנתונים, אמר כי מדובר בחלק ששיגרה יפן לחלל, שמשקלו כ-310 ק"ג. מדובר בחלק, שקיבל נתונים מלוויין יפני שחדל לפעול לפני כמה שנים. אותו חלק נותק מתחנת החלל הבינלאומית בשנת 2020, מכיוון שהיא תפס מקום יקר ועכשיו היא נכנס לאטמוספרה - ונשרף.
הריסות החללית הבוערות יצרו "מופע אור מרהיב בשמיים", אמר מקדואל. הוא העריך שהפסולת הייתה בגובה של כ-65 ק"מ בזמן שרבים תיעדו אותה, והיא נעה במהירות של אלפי קמ"ש. חיל החלל האמריקני אישר גם הוא כי מדובר בחלק שהיה מחובר לתחנת החלל, שנשרף עם כניסתו לאטמוספרה.