זֶה לֹא מְעַט, שֶׁצֶּדֶק וּוֵנוּס לְבַד,

יוֹצְאִים לְבַלּוֹת יָד בְּיָד,

יָד בְּיָד, יָד בְּיָד, בַּשָּׁמַיִם.

יענקל'ה רוטבליט
אם הרמתם לאחרונה מבט לכיוון מערב עם רדת החשיכה, כנראה נתקלתם בשני כוכבים בהירים במיוחד שנראו בשמיים. אלו כוכבי הלכת צדק ונוגה - הגופים השמיימיים הבהירים ביותר בשמי הלילה אחרי הירח. בשבוע שעבר הירח גם הצטרף והופיע ביניהם, והשלושה יצרו מראה מרשים במיוחד בשמים.
בשבועות האחרונים צדק ונוגה גם הלכו והתקרבו זה לזה, והערב ומחר (ימים ד' וה') השניים ייראו בהתקבצות מרשימה מיד עם רדת החשיכה ועד לשעה 20:00, כאשר ישקעו מעבר לאופק המערבי. המרחק ביניהם יהיה כחצי מעלה (כגודל הירח המלא בשמיים). לבעלי טלסקופים מדובר בחגיגה של ממש, מאחר וצדק עם ירחיו, יחד עם נוגה הבוהק, ייראו יחדיו דרך עינית הטלסקופ.
חשוב לזכור שבפועל המרחק האמיתי בין נוגה לצדק הוא עצום (מאות מיליוני קילומטרים), אך מנקודת המבט שלנו בכדור הארץ מתרחשת ההתקבצות השמיימית בין כוכבי הלכת.
4 צפייה בגלריה
כך נראה השינוי במרחק בין צדק (העליון) לנוגה בטווח של שבועיים.
כך נראה השינוי במרחק בין צדק (העליון) לנוגה בטווח של שבועיים.
כך נראה השינוי במרחק בין צדק (העליון) לנוגה בטווח של שבועיים.
(צילום: גדי איידלהייט, אתר אסטרונומיה ומדע)
לכבוד האירוע האסטרונומי מספר גופי אסטרונומיה ומצפי כוכבים ברחבי הארץ מזמינים את הצופים הסקרנים מחר (חמישי - 2.3) לצפות בתופעה עם טלסקופים ולקבל הסברים.
מצפה שירת הכוכבים בירוחם יקיים אירוע חינמי בפארק פסל הזהות בירוחם (לפרטים כאן); עולם האסטרונומיה יקיימו אירוע ללא תשלום בנמל תל אביב (לפרטים כאן); עיריית יבנה תקיים פסטיבל אסטרונומיה בין השעות 17:00-20:00 בבית ספר ע"ש יצחק נבון בעיר (לפרטים כאן). מצפה הכוכבים גבעתיים יקיים אירוע בתשלום (לפרטים כאן). בתיכון אחווה ירכא, תתקיים הדרכה עם צפייה בטלסקופ בין השעות 17.30 עד 20.00, האירוע ללא עלות. גם במרכז החלל בקרית שמונה תתקיים תצפית פתוחה לקהל (חינמית) החל מהשעה 17:30 ועד לרגע בו ישקעו שני כוכבי הלכת. בנוסף, תתקיים בגבעת שמואל תצפית ספונטנית בגינת האירועים (פינת הנשיא /הזיתים) בין השעות 18:15-19:30.
4 צפייה בגלריה
צדק, הירח ונוגה במופע מרשים
צדק, הירח ונוגה במופע מרשים
בשבוע שעבר צדק, הירח ונוגה נראו במערב במופע מרשים במיוחד.
(צילום: עדן אוריון)
צדק צפוי להתקבץ עם השמש בעוד כחודש ואז ייעלם משמי הערב למשך כחצי שנה, אך נוגה ימשיך ללוות אותנו בחודשים הבאים ככוכב ערב. אגב, מומלץ לעקוב אחרי שני כוכבי הלכת בימים הבאים. מי שיעשה זאת יוכל להבחין בתנועתם העצמית על רקע כיפת השמיים - מה שמסביר את המונח "כוכבי לכת".

כך מתרחשת התקבצות של כוכבי לכת

נוגה הוא הכוכב השני במרחקו מהשמש ולכן הוא משלים הקפה אחת סביבה בפרק זמן של כ-7 חודשי ארץ (כ-244 ימים). לעומתו, צדק, כוכב הלכת החמישי במרחקו מהשמש, "מזדחל" במסלולו סביב השמש ומשלים הקפה סביבה אחת ל-12 שנות ארץ (4331 יום).
הסיבה שאנו רואים התקבצויות של כוכבי לכת והתקבצויות של הירח עם כוכבי הלכת, קשור במישור שבו נעים כל כוכבי הלכת והירח. מסלולי ההקפה של כוכבי הלכת את השמש, מצויים כולם על מישור אחד אך במרחקים שונים. אשר על כן, על מנת למצוא או לחפש כוכבי לכת עלינו להביט בשעות הלילה על "מישור המילקה" - האזור בו השמש חוצה את השמיים לאורך היום.
בגלל זמני ההקפה השונים, כוכבי הלכת מצויים במיקומים שונים במערכת השמש. אך מפעם לפעם שני כוכבי לכת או יותר מסתדרים על קו אחד פחות או יותר במבט מכדור הארץ. כאשר נוצר מעין קו ישר כזה בין שני כוכבי הלכת וכדור הארץ. הדבר יראה כאילו כוכבי הלכת צמודים ובמקרים מסוימים אפילו חופפים זה את זה.
4 צפייה בגלריה
צדק ונוגה. ארכיון
צדק ונוגה. ארכיון
צדק ונוגה. כפי שצולם מתחנת החלל
(צילום: סקוט קלי, נאס"א)
4 צפייה בגלריה
צדק ונוגה בהתקבצות שארעה ב-2015
צדק ונוגה בהתקבצות שארעה ב-2015
צדק ונוגה בהתקבצות שארעה ב-2015
(צילום: גדי איידלהייט, אתר אסטרונומיה ומדע. )
בזכות שילוב המחזור של כוכבי הלכת צדק ונוגה, יחד עם מסלול כדור הארץ סביב לשמש, תתרחש התקבצות שכזו - בה השניים יופיעו סמוכים בכיוון מערב בשעות הערב, בכל שלוש שנים ושלושה חודשים.

הכוכב מבית לחם

התקבצויות קרובות בין כוכבי הלכת בינם לבין עצמם וכן בינם לבין הירח היו מאז ומתמיד מראה מרהיב.
ההתקבצות האחרונה המרשימה בין כוכבי לכת התרחשה ב-21 בדצמבר 2020, באירוע שזכה לשם: ההתקבצות הגדולה". באירוע, כוכבי הלכת צדק ושבתאי הופיעו צמודים - עד כי כמעט ונראו ככוכב אחד, התקבצות שלא הייתה מתקופתו של גלילאו גלילי.
יש הסוברים שהסמל המוסלמי של סהר הירח וכוכב לצידו, מקורו בהתקבצות בין הירח לנוגה שנראתה בשנת ההג'רה, השנה בה יצא מוחמד ממכה. באותה שנה כיסה הירח את נוגה עבור צופים במזרח התיכון. אך לצערם ההתכסות ארעה לאחר שקיעתם של נוגה והירח מתחת לאופק, והם רק ראו את חרמש הירח מתקרב לכיוון נוגה. גם בשנת 2 לפנה"ס, התרחשה התקבצות קרובה מאוד בין נוגה לצדק - עד כי הם נראו ככוכב בוהק וזוהר אחד. חוקרים טוענים שהתקבצות זו היא בעצם הכינוי של הכוכב מבית לחם - הכוכב שבישר על לידתו של ישוע הנוצרי.
אם תצליחו להגיע לאחד מהאירועים, הרווחתם, אבל גם אם לא, שווה להרים מבט. גם עם העיניים מדובר במראה מרשים ויפה של צמד יהלומים נוצצים בשמיים.
הצלחתם לצפות? כתבו לנו בתגובות
  • לסיפורי אסטרונומיה מרתקים ולמידע נוסף על כוכבי השמיים, תופעות מעניינות, סיורים ותצפיות כוכבים, ואירועים אסטרונומיים נוספים, תוכלו למצוא באינסטגרם, בפייסבוק ובאתר של שירת הכוכבים.