מערך הטלסקופים החדש BlackGEM, שבו שותפים גם חוקרים ישראלים, יחל את פעולתו בקיץ הקרוב. מערך הטלסקופים מורכב משלושה טלסקופים חדשים הממוקמים במצפה לה סילה בצ׳ילה. הטלסקופים יסרקו את השמים על מנת ל"צוד" אירועים קוסמיים כמו פרצי קרינה מאירועים שמייצרים גלי כבידה (הפרעות בעקמומיות של המרחב זמן המתפשטות במרחב), לדוגמה מיזוגים של כוכבי נויטרונים וחורים שחורים.
1 צפייה בגלריה
מערך הטלסקופים החדש בצ'ילה
מערך הטלסקופים החדש בצ'ילה
מערך הטלסקופים החדש בצ'ילה
(צילום: קרדיט: S. Bloemen (Radboud University)/ESO)
מערך הטלסקופים החדש הוא פרויקט המושתת על שיתוף פעולה בינלאומי. את הפרויקט מובילה אוניברסיטת ראדבאוד בהולנד. במחקר שותפים גם חוקרים ישראלים, בין היתר פרופ' אסף חורש ממכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית, יחד עם פרופ' אבישי גל-ים, דיקן הפקולטה לפיזיקה במכון ויצמן למדע וד"ר יאיר הרכבי מביה"ס לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב. החוקרים הישראלים ערוכים ומוכנים לחקור לעומק את הפיצוצים הקוסמיים שמערך הטלסקופים החדש יגלה ומצפים שפרויקט זה יוביל לגילויים חדשים בתחום.
אז למה מדובר בטלסקופ שעשוי להביא לפריצות דרך מדעיות? החוקרים מסבירים כי המתקנים הנוכחיים לגילוי גלי כבידה עדיין לא יכולים לזהות במדויק מאיפה מגיעים גלי הכבידה וכמו כן הם לא יכולים לגלות קרינה אלקטרומגנטית. כאן נכנסים לפעולה טלסקופים אופטיים וביניהם מערך הטלסקופים החדש.


לדברי החוקרים המשתתפים בפרויקט, המערך יסרוק במהירות חלקים נרחבים מהשמיים וצפוי למלא תפקיד מרכזי בחיפוש אחר המיקום המדויק של פרץ הקרינה האלקטרומגנטית. כאשר יזוהה האירוע ומיקומו המדויק, יוכלו להצטרף טלסקופים נוספים למעקב אחר האירוע ולחקור אותו לאורך זמן. תצפיות אלו יאפשרו להבין טוב יותר את הטבע של אירועים אלו ויעזרו לענות על שאלות רבות כגון מה תפקידם של אירועים אלו ביצירת יסודות כבדים כגון זהב ביקום.
בנוסף למחקר העוסק באירועים של גלי כבידה, הוא יערוך גם סקר מקיף של השמיים הדרומיים בחיפוש אחר תופעות משתנות בזמן אחרות. תופעות אלה כוללות בין היתר פיצוצים של כוכבים מאסיביים (סופרנובות), וכן אירועים בהם חורים שחורים קורעים לגזרים כוכבים העוברים בקרבתם.
פרופ' אסף חורש אמר: "הטלסקופים החדשים פותחים צוהר לחקור בצורה משמעותית את השמיים הדינמיים הדרומיים. תמונת האור הראשון מהטלסקופים מצביעה על האיכות והרגישות הגבוהה שמספק המערך החדש, ואלו חדשות מצויינות עבורנו ועבור הפרויקט". חוקרים ישראלים הוסיפו: "אנחנו מקווים לממש את הפוטנציאל הגבוה של הפרוייקט ולגלות תגליות חדשות בתחום של פיצוצים קוסמיים".