ביום רביעי הקרוב, בשעה 19:05 (שעון ישראל) צפוי האסטרונאוט הישראלי השני, איתן סטיבה, להמריא למשימה בת עשרה ימים בתחנת החלל הבינלאומית. בינתיים שוהה סטיבה בבידוד לקראת השיגור, שנדחה כבר פעמיים. בריאיון לאולפן ynet סיפר סטיבה על רף ההתרגשות לקראת השיגור לחלל: "עכשיו הוא מתקרב לסוף האטמוספירה, כבר לקראת החלל. אנחנו כבר שבוע בבידוד ופחות משבוע לשיגור".
סטיבה סיפר על ההכנות האחרונות לשיגור לחלל בחללית דרגון 2 של SpaceX. "אנחנו בבידוד ויש תוכנית עבודה מלאה", הוא אמר. "בתוכנית הזו אנחנו גם מתכוננים לקראת המסע וגם לקראת תוכנית העבודה שכבר מורכבת ומשולבת בתוכנית העבודה של תחנת החלל. הניסויים עצמם כבר התחילו, ניסויים רפואיים וניסויים של איסוף חומרים. כל הדברים האלה כבר התחילו ואלו ניסויים שאוספים חומר לפני, בזמן וגם אחרי. למשל, לומדים מה ההשפעה של הקרינה הקוסמית והשפעה של חוסר כבידה על הפיזיולוגיה של האדם".
3 צפייה בגלריה
איתן סטיבה בחליפת חלל
איתן סטיבה בחליפת חלל
איתן סטיבה בחליפת חלל
(צילום: Axiom Space & SpaceX)
על הניסויים שהוא מצפה להם במיוחד, הוא הרחיב: "כמובן שכל מה שקשור לתצפית על כדור הארץ הוא מאוד מרגש, לשבת בחלון, לצפות על סופות ברקים, להסתכל על ספינת החלל שלנו, על כדור הארץ ולחשוב איך חייבים לשמור עליו זה נורא מאוד מרתק ומרגש. יש ניסויים שהם פחות מרכזיים מבחינת הפעילות שלי, אבל הם לא פחות חשובים מדעית".
הוא סיפר גם על הצפיפות הקלה שתהיה בתחנת החלל הבינלאומית. "נהיה בתחנה 11 אסטרונאוטים. לכל אחד יש את תוכנית העבודה שלו, ויש הרבה קטעים שצריך עזרה, זה לא שאפשר לעשות לבד. עזרה בצילום, לפעמים צריך ארבע ידיים כדי לטפל בניסוי או הדגמה כלשהי, ואנחנו לומדים גם את הלו"ז בתחנה ואיפה כל אחד יכול לעזור לשני בתפעול".
על משימת רקיע, סטיבה פירט: "קרן רמון בנתה את הצוות המוביל של פרויקט רקיע, יחד עם סוכנות החלל ומשרד המדע והטכנולוגיה. הם הרכיבו ובחרו את תוכנית העבודה שלי. כל התוכנית הזו צריכה להשתלב בתוכנית העבודה של שאר האסטראונטים בתחנה, הקבועים ואלה שבאים איתי. אז יצאה תוכנית מאוד מרשימה של ניסויים, גם הדגמות טכנולוגיות, גם שיעורים וגם אומנות. נעשה פעולות עבור אמנים ישראלים, דברים מאוד מיוחדים שלא היו אף פעם".
3 צפייה בגלריה
איתן סטיבה בחליפת חלל
איתן סטיבה בחליפת חלל
איתן סטיבה (מימין) עם שותפיו למשימה בחלל
(צילום: Axiom Space & SpaceX , Chris Gunn)
סטיבה הזכיר את האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון, שנהרג באסון מעבורת החלל קולומביה ב-2003. "היינו חברים קרובים והמחשבה עליו מעודדת אותי לצאת לדרך", הוא אמר. "האימונים של הצוות שלנו היו באותם אזורים שהוא התאמן והמדריכים שהיו לנו, שמאמנים אסטרונאטוטים כבר 20 שנה, זה מאוד מיוחד", הוא אמר.
סטיבה אמר כי הוא לא מודאג שתהיה מתיחות בין האסטרונאוטים האמריקנים לקוסמונאוטים הרוסים, על רקע המלחמה באוקראינה. "הנושא הזה לא קיים בתחנת החלל. העבודה נמשכת כרגיל", אמר סטיבה. "לפני שבוע הגיעו שלושה קוסמונאוטים חדשים לתחנה ואתמול חזרו מהתחנה שני קוסמונאוטים רוסים ואסטרונאוט אמריקני, ששהה שם כמעט שנה. שיתוף הפעולה הוא מצוין, עוברים מצד לצד, משתמשים במעבדות אחד של השני, במשאבים האחרים שיש, נפגשים כל בוקר למפגש בוקר לתוכנית עבודה ובערב אוכלים ארוחת ערב יחד. בתחנה אין שום שיחה פוליטית או דיון על מה שקורה".
3 צפייה בגלריה
איתן סטיבה בחליפת חלל
איתן סטיבה בחליפת חלל
דגל ישראל ושם על חליפת החלל
(צילום: Axiom Space & SpaceX)
אבל המשימה לא תכלול רק ניסויים מדעים. סטיבה יביא איתו לא מעט דברים שקיבל: "מעבר לתוכנית העבודה בשעות הפנאי יהיה לי תיק אישי עם דברים פרטיים. לקחתי מזכרות שנתנו לי הנכדים, עבודות שההורים שלי עשו, ציור ופסל, והרבה דברים חפצים סנטימנטלים שקיבלתי מחברים, מנשיא המדינה שנתן לי תפילה לשלום המדינה וגם ספר תהילים ותנ"ך מטבע עתיק. יש הרבה דברים מאוד מרגשים וגם חפצים של משפחת רמון, כולל צילום של דפים מהיומן שלו ששרד את התאונה של קולומביה, ציור של נועה. נועה ציירה ציור של דפים נופלים מהשמיים, אותו יומן ששרד באופן פלאי והצליחו לפענח אותו במעבדות של מוזיאון. ויש עוד הרבה דברים מרגשים".