כמיליון תרנגולות, תרנגולי הודו וברווזים הושמדו בשלושת השבועות האחרונים, בשל התפשטות שפעת העופות, בעיקר בצפון הארץ. כך נמסר בצהריים (יום ה') ממשרד החקלאות. עוד נמסר כי כ-8,000 עגורים, הנגועים בנגיף, מתו - מרביתם באגמון החולה. במשרד החקלאות הדגישו כי הגל הנוכחי לא הסתיים וייתכן כי הנגיף יתפשט.

במשרד החקלאות אמרו כי לנוכח הסיכון לבריאות בני האדם ובעלי החיים מנגיף H5N1, הומתו עד כה למעלה ממיליון עופות ב-20 מוקדים נגועים בשפעת העופות ברחבי הארץ. מתוך כמיליון עופות המשק שהושמדו, כלולים: כ-4,900 תרנגולי הודו לרבייה; 355 אלף תרנגולי הודו לפיטום; 586,600 תרנגולות מטילות; 17 אלף ברווזים לפיטום; וכ-63,300 עופות לרבייה כבדה.
מרבית המוקדים הם סביב הכינרת, עמק החולה ועמק יזרעאל. כמו כן, נרשמה התפרצות חריגה של שפעת העופות בקרב אוכלוסיית העגורים החולפים מעל אגמון החולה, שהביאה למותם של כ-8,000 עגורים עד כה באזור.
עוד נמסר ממשרד החקלאות כי כל המוקדים שבהם נמצא הנגיף בודדו, ברובם הסתיים הטיפול, ובשאר הטיפול מתקדם תחת ניהול ופיקוח של עובדי המשרד. בין האירועים הבולטים בגל הנוכחי: משקי ההטלה במושב מרגליות שבגבול הצפון, בו לולי ההטלה צפופים ולא ניתן היה למנוע את מעבר הנגיף מלול ללול. במסגרת זו, מספר העופות שהושמדו, בקירוב כ-537 אלף תרנגולות הטלה.
2 צפייה בגלריה
השמדת ביצים במושב מרגליות
השמדת ביצים במושב מרגליות
השמדת ביצים במושב מרגליות
(צילום: EPA)
משרד החקלאות שב ומזכיר להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול, כיוון שטיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בעופות, לרבות נגיף שפעת עופות היה וקיים במוצרים. במשרד מציינים כי המלצה זו תקפה בשגרה, וכעת ביתר שאת.
בעקבות המתת התרנגולות המטילות עלה החשש למחסור של כ-10% מצריכת הביצים בישראל וכ-2.4% מצריכת הביצים האורגניות. לפיכך, עם קבלת הדיווח על אודות החשש למחסור בביצים, הורה שר החקלאות, עודד פורר, לפתוח מכסים ולאפשר ייבוא ביצים לישראל. במשרד החקלאות אמרו כי כבר בימים הקרובים יושלמו הביצים החסרות, ולא יהיה כל מחסור בשוק. עוד נמסר כי על פי הערכת מצב לשעה זו, לא נשקף מחסור בבשר הודו או בבשר עוף.
2 צפייה בגלריה
איסוף של ערוגים שמתו משפעת העופות
איסוף של ערוגים שמתו משפעת העופות
איסוף של ערוגים שמתו משפעת העופות
(צילום: רויטרס)
השר פורר אמר: "גל אירועי שפעת העופות השנה שונה מכל מה שראינו בשנים האחרונות. לראשונה בעולם, משרד החקלאות מתמודד עם אירוע של מוות המוני בקרב חיות בר. הצוותים שלנו פזורים בשטח, מטפלים בכל המקרים הללו. אנו מודעים לכך שהגל הנוכחי טרם הסתיים, אבל אנחנו ערוכים לכל תרחיש".
נוכח הסיכון להמשך ההתפשטות, משרד החקלאות שב וחידד את הנחיותיו: יש להימנע ממגע עם עופות ועופות בר. אם נתקלתם בעוף חולה או פגר של עוף בר, או יש לכם שאלה בנושא, צרו קשר עם מוקד משרד החקלאות 6016* הפעיל 24 שעות ביממה.