בזכות שיטות ניהול מתקדמות ויצירתיות הצליחה תעשיית הנחושת בערבה לפני כ-3,000 שנים לשגשג ולהפוך למרכז ההתכה הגדול והמתקדם ביותר בעולם העתיק. כך עולה ממחקר שנערך על ידי דוד לוריא מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל-אביב ופורסם בימים אלה בכתב העת היוקרתי PLOS ONE.

2 צפייה בגלריה
פארק תמנע
פארק תמנע
אזור תמנע
(צילום: גלעד ילון)
לוריא אמר כי תעשיית הנחושת בכנען באותה התקופה התמקדה בשני מפעלים גדולים: האחד בתמנע (מצפון לאילת) והשני בפינאן (בצפון הערבה, בשטח ירדן). מחקרים קודמים שעסקו בנושא טענו כי הרמה הטכנולוגית הגבוהה התאפשרה הודות לטכנולוגיות מצריות שיובאו לאזור בעת מסע שישק, מלך מצרים, בשנת 925 לפני הספירה. גישה זו התחזקה בשנת 2014, בעקבות גילוי חרפושית הנושאת את דמותו של שישק בפינאן, ובהמשך בשנת 2019, בעקבות פיתוח מודל חדש שטען לקפיצה בפיתוח טכנולוגית פתאומית, שאירעה סמוך למסע שישק.
לוריא מנגד, טוען, כי ההצלחה הכלכלית והטכנולוגית הכבירה אינה קשורה ליכולות המצריות, אלא לכישרונם של אנשי הערבה אשר השכילו להשתמש בשתי שיטות הידועות כיום בשמות "ניסוי וטעייה" (Trial and error) ו"הגדלה מבוקרת" (Scaling up). "ברור כי מונחים אלה לא היו נהוגים בתקופה העתיקה, אך יישום עקרונותיהם המעשיים היה אפשרי מתוך הבנה הנדסית בסיסית ו"שכל ישר" המוכרים בעולם העתיק גם במקומות אחרים", אמר החוקר מאוניברסיטת תל אביב.
לוריא הסביר כי שיטת ה"ניסוי והטעייה" אפשרה לחרשי המתכת של הערבה לשפר אט אט את התהליכים הטכנולוגיים, וכן ולהגדיל את היקפי הייצור וטיבו. בנוסף, ה"הגדלה המבוקרת" אפשרה להגדיל את המימדים של אמצעי הייצור הקיימים תוך שימוש בחומרים ובתהליכים שהיו מקובלים באותה תקופה, ובכך לפתח ציוד הפקה מתקדם במינימום זמן, עלות וסיכון טכנולוגי. לוריא אמר: "מסע שישק לא נועד להשתלט פיזית על מפעלי הנחושת בערבה, אלא לגבש הסכם ארוך טווח עם אנשי הערבה במטרה לחזק את הייצור המקומי ובכך להגביר את יצוא הנחושת למצרים שסבלה באותה תקופה מקשיי ייצור מקומיים".


2 צפייה בגלריה
פירות אוניברסיטת תל אביב במכרות נחושת קדומים בתמנע.
פירות אוניברסיטת תל אביב במכרות נחושת קדומים בתמנע.
חפירות של חוקרי אוניברסיטת תל אביב במכרות נחושת קדומים בתמנע
(צילום: ארז בן יוסף ומשלחת חפירות תמנע של אוניברסיטת תל אביב)
החוקר הוסיף "נראה כי את סודות ההצלחה של תעשיית הנחושת הקדומה בערבה יש לחפש בכישוריו וביכולתו של הדרג הניהולי היעיל, שנעזר בכל שלב בהחלטותיו בדרג טכנולוגי מוכשר. הארכיאולוגיה אינה יכולה כיום לזהות בעלי תפקידים אלה, אך ניתוח קפדני של השרידים שנותרו בשטח מסוגל לספר את הסיפור לאשורו. ממצאים אלה מתייחסים לשרידי הייצור שהצטברו כערמות פסולת אותן ניתן לתארך ומגודלן ניתן להעריך את היקף הייצור בכל זמן וזמן. בנוסף, באמצעות אנליזה כימית של תכולת הנחושת שנותרה בפסולת ניתן לקבוע את טיב הייצור, וככל שהתמעטה הנחושת שבפסולת ניתן להסיק כי התהליך הפך משוכלל יותר".
כמו כן לדבריו, מעקבות שנותרו בשטח מתברר כי לאורך תקופת ההפקה היה הצוות הניהולי מסוגל לסגור מכרות בלתי יעילים ולפתוח מכרות יעילים יותר. יתרה מזאת, בחלק מהזמן הוחלט לנצל בשנית פסולת מתקופות קדומות יותר, שהופקו בתהליכים יעילים פחות ואשר הותירו נחושת רבה בפסולת, וזאת במקום שימוש ישיר במחצב טבעי. החלטות אלו לא היו יכולות להתקבל ללא דרג טכני מעולה שגיבה את החלטות ההנהלה בבדיקות טכנולוגיות שוטפות. הדרג המנהלי עסק גם בשיווק רחב של הנחושת שיוצרה ברחבי העולם העתיק.
לוריא סיכם: "הלקח החשוב מהצלחה טכנולוגית זאת הוא כי ההיי-טק של בודדים, משכילים ונמרצים שחיו כאן באלף הראשון לפני הספירה הצליח, ממש כמו היום, לחולל מהפכת ענק בכלכלת הערבה. והרי כבר נאמר: אין דבר חדש תחת השמש".