החל משעות הבוקר (יום ד') המוקדמות מורגש בגוש דן ריח חזק של עשן, שמקורו ככל הנראה בשריפת פסולת ברשות הפלסטינית. בין היתר הורגש הריח בפתח תקווה, רמת גן, גבעתיים, קריית אונו, גני תקווה, שוהם ויישובים נוספים באזור.
מכבאות והצלה לישראל מחוז דן נמסר כי מקור הריח הוא מהרשות הפלסטינית. "בימים האחרונים מתעוררים תושבי גוש דן לריח עשן חזק בבניינים וברחובות. אל מוקד 102 של מחוז דן הגיעו מאות דיווחים וקריאות מכל ערי גוש דן - ולכל האירועים הגיעו צוותי כיבוי לבדיקת התלונה", נמסר. "מבדיקה שנעשתה עולה כי מקור הריח הוא בשריפות מבוקרות שנעשות בשטחי רנתיס ביהודה ושומרון - לא הצתה ולא שריפה מסכנת או שאינה בשליטה".


5 צפייה בגלריה
העשן מהשריפות ברשות הפלסטינית
העשן מהשריפות ברשות הפלסטינית
העשן מהשריפות ברשות הפלסטינית
5 צפייה בגלריה
שריפת פסולת ברשות הפלסטינית
שריפת פסולת ברשות הפלסטינית
שריפת פסולת ברשות הפלסטינית
בהודעה של כבאות והצלה לישראל הוסבר כי "בחסות הרוחות בשעות הלילה מגיע העשן ממזרח למערב ובשעות הבוקר 'נח' באזורנו עד שמתפוגג".
במקביל, צוותים של המשרד להגנת הסביבה הגיעו למוקד המפגע. "המשרד להגנת הסביבה מוטרד מאוד משריפות הפסולת בשטחי הרשות הפלסטינית והשפעתן על הציבור והסביבה, ונמצא כל העת בקשר עם המנהל האזרחי, שכל הסמכויות לטיפול בפסולת ושריפתה ביהודה ושומרון נתונות בידיו", אמרו במשרד. "מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, הגיע הבוקר לשטח השריפה, יחד עם סמנכ"ל בכיר לאכיפה ולפיקוח, יצחק בן דוד (בנדה) וקמ"ט איו"ש של המנהל האזרחי, בני אלבז. זאת, כדי לוודא כי המנהל האזרחי והגורמים השונים מטפלים בנושא. מסיור בשטח עולה כי עיקר הפסולת הנשרפת היא פסולת בניין".
5 צפייה בגלריה
צוותים של המשרד להגנת הסביבה הגיעו למוקד השריפה
צוותים של המשרד להגנת הסביבה הגיעו למוקד השריפה
צוותים של המשרד להגנת הסביבה הגיעו למוקד השריפה
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
5 צפייה בגלריה
שריפת הפסולת שגרמה למפגעים קשים
שריפת הפסולת שגרמה למפגעים קשים
שריפת הפסולת שגרמה למפגעים קשים
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי "מנתוני תחנות ניטור האוויר הארצי, נמדדו עליות בריכוזי החלקיקים ובריכוזי הבנזן באזורים אלו. כמו כן, בשעות אלו שוררים תנאים מטארולוגיים קשים, רוחות דרום מזרחיות חלשות אשר מקשות על פיזור מזהמי האוויר. שילוב השריפות והתנאים המטאורולוגיים מביאים לעליה בריכוזי המזהמים אשר נמדדו בתחנות הניטור. במקביל, המשרד שלח כוננים לאזור מוקדי הפניות, כרגע אין הנחיות התנהגות מיוחדת לציבור בנוגע לזיהום האוויר, המשרד יעקוב אחר הטיפול במפגע זה ויעדכן במידת הצורך".
רנתיס לא רחוקה מיישובים בישראל, ובמקום יש אתר פסולת פיראטי, שרובה היא פסולת בניין, גרוטאות ועוד. לפי הערכות המקור של הפסולת הוא מאזור גוש דן. על פי החשד, משאיות מישראל עושות את דרכן לאתר הפסולת הפיראטי הזה, במקום להוביל את הפסולת לאתרי הטמנה חוקיים ברחבי ישראל.
5 צפייה בגלריה
שריפת הפסולת ברשות הפלסטינית
שריפת הפסולת ברשות הפלסטינית
שריפת הפסולת ברשות הפלסטינית
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
גם ברשות הפלסטינית מנסים לטפל במצב. במנהל האזרחי שלחו למקום משאיות ושופלים כדי לטפל במטרד ולכסות את האזורים שנשרפים בעפר עד שהעשן ייחנק. "אין אופציה לכבות את השריפה בדרך אחרת", אומרים גורמים במשרד להגנת הסביבה. "אנחנו לא חושבים שעד סוף היום יסיימו לטפל במפגע".
אזרחים המתגוררים באזור קו התפר אומרים כי התופעה של שריפת פסולת התגברה בשבועות האחרונים. בקבוצת הפייסבוק "אזרחים למען אוויר נקי" נכתב כבר לפני כמה ימים כי "מאז פרוץ המלחמה חלה עלייה ניכרת בהיקף שריפות הפסולת ביהודה ושומרון, המשפיעות על בריאותם של תושבים ביישובים רבים בארץ: מודיעין, חריש, שוהם ועוד. שינויים בהסדרי התנועה בכבישי יהודה ושומרון מקשים על שינוע הפסולת להטמנה, ועקב כך הופכת הובלת הפסולת לבלתי משתלמת כלכלית ועברייני הפסולת בוחרים להשליכה בשטח ולשרוף אותה על חשבון בריאות הציבור".

במועצת שוהם פנו לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן, לשר הביטחון יואב גלנט ולשר בצלאל סמוטריץ', הממונה על המנהל האזרחי, על מנת לטפל במטרד. מאז פרוץ המלחמה, ניכרת עלייה משמעותית בהיקף שריפת הפסולת ביהודה ושומרון. התעלמות הגורמים מעובדת הניצול הציני של המצב על ידי הרשות הפלסטינים בתירוצים שמדובר בחסימות כבישים שלא מאפשרות זריקות פסולת במטמנות, עלולה להביא למצב ביטחוני מסוכן ביותר. המצב מדאיג וחמור. מדובר בטרור פלסטיני לשמו על כל היבטיו", נכתב בפנייה.
ממתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ״ש) נמסר בתגובה: "המנהל האזרחי רואה חשיבות רבה במיגור מפגעים סביבתיים באזור יהודה ושומרון, משקיע משאבים רבים ופועל תדיר לטובת כך, לרבות בנושא אתרי סילוק פסולת פיראטיים. באשר לשריפה באתר הפסולת ׳רנתיס׳- נציין כי יחידת קצין מטה לאיכות הסביבה במנהל האזרחי מבצעת פעולות רבות לכיבוי השריפה מרגע הדליקה, הכוללים: כיבוי השריפה באמצעות משאיות הנושאות עודפי עפר, שינוע אמצעי כיבוי נוספים למרחב ופעולות נוספות. נציין כי חלק מהבעירות כבר כובו, אך מלאכת הכיבוי עודנה נמשכת על ידי כלל הצוותים הרלוונטיים במנהל האזרחי".