הסיפור של בובי הוא באמת יוצא דופן, אומרים בספר השיאים של גינס. הוא נולד ב-11 במאי 1992 בפורטוגל, מה שהופך אותו אוטוטו לבן 31, והוא לא רק הכלב המבוגר ביותר שחי כיום, אלא הכלב המבוגר ביותר שחי אי פעם.
הוא מסטיף אלנג'טואי, גזע של כלבים גדולים וחזקים, שמצטיינים ככלבי שמירה, ותוחלת החיים שלהם עומדת על ממוצע של 12 שנים. אבל בובי הוא משהו מיוחד.
3 צפייה בגלריה
בובי. כבר חגג 30
בובי. כבר חגג 30
בובי. כבר חגג 30
(צילום: ספר השיאים של גינס)
הוא חי בכפר פורטוגלי עם משפחת קוסטה. בעליו מעידים שחלק מהגורמים שתרמו לאריכות חייו של בובי הם הסביבה השלווה, שבה הוא חי, והתזונה שלו. וגם - שהוא מעולם לא היה מחובר לרצועה. כלומר, הסוד לחיים ארוכים לכלבים הוא שקט, חופש ואוכל טוב.
אגב, אמו של בובי גם היא חיה עד גיל מאוחר - 18, ואחיו עד גיל 22. רק שימו לב שבשנות כלב בובי חוגג 210.
ועכשיו, איך נשמע כוכב? מדענים מפרסמים את צלילי החלל, סביב אחד הכוכבים המרהיבים ביותר של שביל החלב. RS Puppis הוא כוכב שנמצא במרחק של כ-6,500 שנות אור מאיתנו, וכעת באמצעות פרויקט חדש, ובעזרת טלסקופ החלל האבל, תרגמו חוקרים אור לצליל. כשגובה הצליל מסמן את מרכז התמונה, ועוצמת הקול - את בהירות האור שלה.
3 צפייה בגלריה
איך נשמעים הכוכבים?
איך נשמעים הכוכבים?
איך נשמעים הכוכבים?
(צילום: (STScI/AURA)-Hubble/Europe Collaboration))
יש למחקר כמה יתרונות, מלבד העובדה שזה ממש מגניב ועתידני. קודם כל, המרת נתונים חזותיים לשמיעתיים, הופכת אותם לנגישים יותר עבור אנשים מסוימים, וגם הופך מושגים מורכבים לקלים להבנה, מה שיכול לעזור במתן פרספקטיבה חדשה על גופים שמדענים חוקרים כבר הרבה זמן. בנוסף, הכוכב המדובר הוא משתנה קפאידי (כוכב ענק בעל בהירות המשתנה במחזור קבוע), במקרה שלו כל שישה שבועות. הבהירות, בנוסף למחזוריות, יוצרת נוסחה מעניינת עבור הצליל והתמונה.
ולסיום, קבלו את הפיתוח המגניב של מהנדסים ביו-רפואיים, שעובדים על דרך לגדל עור בצורת ידיים, שניתן לעטות "כמו כפפות".
3 צפייה בגלריה
מגדלים עור במעבדה
מגדלים עור במעבדה
מגדלים עור במעבדה
(צילום: אוניברסיטת קולומביה, מתוך המחקר)
אתגרים גדולים עומדים בפני מנתחים כשהם מבצעים השתלות, גם כשמדובר בעור מלאכותי על חלק גוף פצוע. כעת, מהנדסים ביו רפואיים מאוניברסיטת קולומביה, המציאו דרך לגדל עור בצורת ידיים, כדי להקל על מנתחים בעתיד, בעיקר על נפגעי כוויות. בימים אלה, עור מהונדס מגיע כמשטחים, כמו נייר עטיפה. זה עלול להיות קשה, מסובך, ודורש הרבה מאוד זמן, בייחוד כשהצורה של האיבר (כף יד או רגל) לא סימטרית. בצעד פורץ דרך, הם מסתכלים אל העתיד.
"'עור תלת ממדי' ימזער באופן דרמטי את הצורך בתפירה וחיתוך, יזרז את ההליך וישפר את האסתטיקה. כמו גם שזה משפר את החוזק של השתל", טוען המפתח הראשי. תהליך יצירת השתלים מתחיל בסריקת לייזר, ויצירת דגם בעזרת מדפסת תלת-ממד. ואם אתם מתרגשים כמו החוקרים משחזור של יד או רגל, הם כבר חושבים על הצעד הבא: השתלות פנים, הליך רפואי עדין שיכול להפוך עולמות עבור מי שזקוק לו.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי