מכתב חריף של האוצר נגד המשרד להגנת הסביבה: מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב הבהיר במכתב ששלח אתמול (יום ה') כי משרדו מתנגד למדיניות "אפס תוספת סיכון" של המשרד להגנת הסביבה. זאת, על רקע העובדה שהמדיניות, שהנהיגה השרה תמר זנדברג, לא מאפשרת את יישום הסכם קצא"א עם חברת רד-מד לשינוע נפט מהאמירויות דרך מפרץ אילת.
במכתב שנשלח למנכ"ל משרד ראש הממשלה, יאיר פינס, הבהיר בלינקוב כי "המדיניות החדשה, במובהק, מבקשת לכונן הסדר בעל השפעה רחבה על אזור גיאוגרפי וכלכלי שלם, על פעילות של אחד משלושת המרחבים הנמליים המסחריים בישראל והיחיד שבים האדום, ועל פעילות אחד ממסופי הנפט הבודדים של מדינת ישראל".


מנכ"ל משרד האוצר הוסיף: "מדובר בהנחיה המשפיעה בהכרח על פעילות כלכלית נרחבת, שבחלקה אף חיונית למשק ולביטחון המדינה". בלינקוב ביקש להבהיר כי "משרד האוצר לא היה שותף לגיבוש מדיניות זו, לא התבקש להביע עמדתו טרם פרסומה ולאור ההשלכות והמשמעויות הכלכליות הטמונות בה, הוא מתנגד לה".
בלינקוב ביקש להזכיר כי עמדת האוצר הייתה שאין מקום להתערבות הממשלה בהסכם של קצא"א עם חברת רד-מד. עוד ציין כי לעמדת המשרד להגנת הסביבה השפעות על פעילות כלכלית נרחבת, והם לא ביקשו מהאוצר להביע את עמדתו בנושא. אבל יותר מכל ביקש להדגיש כי המדיניות החדשה של המשרד צפויה לפגוע קשות במשק הישראלי. המנכ"ל הבהיר שהאוצר ומשרד ראש הממשלה רואים עין בעין בכל הנוגע למגזר העסקי: "משרד האוצר יחד עם משרד רה"מ דוגל במתן ודאות רגולטורית למגזר העסקי ומקדם רפורמות שיביאו להקלה בעשיית העסקים בישראל, ולבניית תשתיות שיאפשרו את העלאת רמת החיים בישראל. כידוע, לכל הקמת תשתית חיונית ייתכנו השלכות סביבתיות: מבניית בית חולים, סלילת מסילות רכבת ועד בניית מתקני אחסון לדלקים לשעת חירום. מדיניות 'תוספת אפס סיכון' לא תאפשר בניית תשתיות חיוניות בישראל ועשיית עסקים תקינה על כל המשמעויות השליליות הנלוות לעצירת הפיתוח במדינת ישראל".
מנכ"ל משרד האוצר הביע חשש שהמשרד להגנת הסביבה יחליט ליישם את המדיניות על מקומות אחרים: "אף שכעת המשרד להגנת הסביבה מציין כי מדיניות זו היא ביחס למפרץ אילת ולא רק ביחס לקצא"א... כלל לא ניתן לדעת היכן המדיניות תעצור והיכן יהיה המקום הבא שגורמי המשרד להגנת הסביבה יחליטו על כעת עצמם שיש בהם רגישות סביבתית המונעת המשך פיתוח". כלומר, המנכ"ל חושש כי המשרד יעשה את עבודתו.
1 צפייה בגלריה
צינור נפט של קצא"א
צינור נפט של קצא"א
מסוף קצא"א באילת
(צילום: קצא"א)
במכתבו ציין כי לא ידוע למשרד על מקרה קודם שבו יושמה מדיניות כזו או שהתקבלה החלטה מעין זו. לא ברור האם הוא מתכוון למקרים אחרים בעולם או בישראל. "מן הראוי שבקביעת מדיניות חדשה, תקדימית ובעלת השלכות כלכליות משמעותיות תיעשה עבודת מטה מקדימה, השוקלת שיקולים רחבים מלבד השיקולים הסביבתיים, ותאפשר לגורמים הצפויים להיפגע כגון מפעלים, בעלי העסקים, החברות, ובכלל כך חברות ממשלתיות, להביע את עמדתם".
דבר נוסף העולה ממכתבו של בלינקוב הוא שיתוף הפעולה של המשרד עם משרדו של מנכ"ל משרד רה"מ פינס. "כידוע, והדברים לובנו אף עם הגורמים הרלוונטיים במשרדך, אגב מענה לשאילתה שהוגשה במהלך ינואר 2022 בנושא עי ידי ח"כ מוסי רז, מדיניות תוספת 'אפס סיכון' אינה מדיניות של הממשלה כי אם מדיניות של המשרד להגנת הסביבה בלבד... אני סבור כי היא איננה מדיניות סבירה במדינה מתוקנת".