בפעם השלישית בתוך שמונה שנים ניצלו חייה של צבת ים קרני נדירה במפרץ אילת - לאחר שנקלעה למצוקה. בפעמיים האחרונות מי שהציל אותה היה פקח רשות הטבע והגנים באילת, עומרי עומסי.
בימים האחרונים התקבלו כמה דיווחים מאזרחים, בהם דרור קומט - טכנאי המעבדה של פרופ' מעוז פיין - שתיאר באופן מפורט את מצבה ומיקומה של הצבה. עומסי מיהר למקום, הוא איתר את הצבה ובצלילה חופשית זיהה ותיעד חוט דיג שיוצא מגופה.
הפקח הוציא את הצבה לחוף בכוחות עצמו, והעביר אותה למשך הלילה למכל בידוד במצפה התת ימי באילת. למחרת הסיע את הצבה לטיפול במרפאת כל חי ברחובות, שם טיפל בה הווטרינר ד"ר צחי איזנברג. לאחר צילום רנטגן, שסייע באיתור מיקום הקרס שהיה נעוץ בחלק התחתון של מערכת העיכול של הצבה, הצליח ד"ר איזנברג בפרוצדורה רפואית מורכבת להסיר את הקרס מגופה.
בהמשך הצבה הועברה להמשך טיפול רפואי, השגחה והתאוששות במרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים, שאותו מנהל ד"ר יניב לוי. במרכז ההצלה הושם גם משדר לווייני על הצבה, דבר שמאפשר להמשיך לעקוב אחריה על מנת ללמוד ולחקור על אודות מין זה, הנמצא בסכנת הכחדה חמורה.
עומסי סיפר: "במבט מקרוב זהיתי כי מדובר בצבת הים שאנחנו מנסים לאתר. חוט דיג נראה משתלשל מגופה. הדבר הצביע על מצב שיכול להתפתח למסכן חיים. ככל הנראה מדובר בחוט דיג וקרסים שבלעה הצבה והם היו עלולים להביא לסיבוכים קשים ומוות".
2 צפייה בגלריה
צבת הים דרורה, לאחר ששוחררה השבוע לים
צבת הים דרורה, לאחר ששוחררה השבוע לים
צבת הים דרורה, לאחר ששוחררה השבוע לים
(צילום: עומרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
הפקח הוסיף כי במהלך הבדיקה התברר שזו צבת ים נדירה, שהוא כבר הציל בעבר. "לאחר בדיקה הבנתי שמדובר בצבה שכבר הצלתי באוקטובר 2021, כאשר היא ניזונה מפגר של מירנון מטבעוני, שמצא את מותו ככל הנראה כשלל לוואי של פעילות הדיג באילת. אני תמיד שמח לתעד בעלי חיים במפרץ אילת, במיוחד כשידוע לי שמדובר בבעל חיים הנחשב נדיר כצב קרני. טיפול וחילוץ צב מהים הינם פעולות מקצועיות שאני מוכשר לבצע אותם במסגרת תפקידי ואין לבצע אותם עצמאית. אני ממתין בצפיה לרגע שבו אוכל להשיב את הצבה למקומה ולביתה בטבע של מפרץ אילת".
מבדיקה שנערכה לצבה, עלה כי בגופה נמצא שבב זיהוי, שבב זה הוחדר לגופה עוד בפברואר 2016. בתאריך זה חולצה הצבה על ידי המנהל המדעי של המצפה התת ימי באילת, אביב לוי. בפעם הזו גם כן חולצו קרסים מגופה של הצבה.
במרכז ההצלה לצבי ים מדווחים שהצבה דרורה מוכרת למעשה מאז שהוצלה על ידי צוות המצפה התת ימי ב-2016 אך מאז ועד היום, היא נצפתה במפרץ אילת 15 פעמים לאורך השנים בפעילויות שונות. מרכז ההצלה מפעיל פרויקט הנקרא Project see turtle דרך הפייסבוק שבו כל צוללן/נית שצילם/ה צב יכול/ה להעלות את התמונות וצוות מרכז ההצלה מזהה אם הצב מוכר מתצפיות קודמות, בעזרת תוכנה לזיהוי פנים ומבנה סידור הקשקשים. במקרה שהצב לא מוכר, זוכה המדווח/ת לבחור את שם הצב. כך גם דרורה קיבלה את שמה שניתן לה על ידי גולן רידר, שזיהה אותה לראשונה.
2 צפייה בגלריה
צבת הים, לאחר שטופלה ב-2016
צבת הים, לאחר שטופלה ב-2016
צבת הים, לאחר שטופלה ב-2016
(צילום: אביב לוי, המצפה התת ימי)
ד"ר יניב לוי, הממונה על שיקום אוכלוסיות צבי הים בישראל ומנהל את מרכז ההצלה לצבי ים, סיפר כי עד כה בזכות פרויקט זיהוי הצבים במפרץ, זוהו 13 צבי ים קרניים שונים ו-9 צבי ים ירוקים. "צב ים קרני נמצא בסכנת הכחדה בעולם כולו, לצערי, בעבר ולעיתים גם היום משתמשים בשריון היפה של צב הים הקרני ליצירת משקפיים, סימניות לספרים, מפרטים לגיטרות ועוד. דבר שהביא כמעט להכחדתו בכל העולם. מעט הצבים הנמצאים במפרץ אילת חשובים מאוד ויש לשמור עליהם מפגיעות שונות, כמו במקרה של דרורה שנפגעה שלוש פעמים שונות מפעילות של דיג".
ד"ר לוי הוסיף: "למעשה דרורה המוכרת לנו כבר 15 שנים גדלה מאוד לאורך השנים ועלתה כ-15 ק"ג במשקלה. ולכן אנו מעריכים שהיום היא הגיעה כבר לגיל בגרות מינית ובכך תוכל לסייע ברבייה והגדלת האוכלוסייה המקומית. בנוסף, בעזרת המשדר הלווייני נוכל ללמד על האזורים בה צבים קרניים נמצאים ובתקווה שנוכל להפחית ולצמצם את המפגעים הרבים אשר צבי הים חשופים אליהם. למעשה בזכות ההיכרות האישית עם בעלי החיים היכולת שלנו לשמור עליהם גדלה".
מצאתם צב ים או חיה במצוקה דווחו למוקד רשות הטבע והגנים 3639*