ועדת החינוך (האחראית על חוק צער בעל חיים, נ"פ) אישרה היום (ב') את טיוטת התקנות לאיסור החזקת תרנגולות מטילות בכלובים. התקנות מתייחסות לתרנגולות בתעשיית הביצים וקובעות בין השאר: איסור על הקמת לולי כלובים, איסור על פרקטיקה של הנשרה כפויה, איסור על קיטום מקור בלול, מתן טיפול סדיר לתרנגולות ועוד. המשמעות: החל משנת 2037 לא ניתן יהיה להחזיק בישראל תרנגולות מטילות בלול עם כלובים.
4 צפייה בגלריה
לול תרנגולות
לול תרנגולות
לול תרנגולות "ללא כלובים"
(צילום: Shutterstock)
הדיון נערך בוועדת החינוך, שבראשה עומדת ח"כ שרן השכל. הוועדה מוגדרת כמפקחת על חוק צער בעלי חיים, למרות שהיא איננה מפקחת על אף אחד ממשרדי הממשלה להם סמכויות לפי חוק זה. בכנסת הקודמת הטיפול היה בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, אך לאחר הקמת הממשלה החדשה, דרשה ח"כ השכל להחזיר את הטיפול לוועדה שהיא עומדת בראשה.
תקופת המעבר הארוכה נועדה לאפשר לענף ההטלה להיערך בהתאם לשינויים המחייבים, שכן בישראל, נכון להיום כ-93% מלולי התרנגולות המטילות הם לולי כלובים מסוגים שונים. בתקופת המעבר, נקבע מרחב מחייה מינימאלי עבור התרנגולות המטילות בלולים קיימים, אשר ינוע בין 600-750 סמ"ר (נקבעה תקופת מעבר גם ללולים של 350 סמ"ר). בנוסף, קובעות התקנות סטנדרטים חדשים ומתקדמים לתנאי המחייה (אוורור, מיזוג ותאורה) של התרנגולות המטילות לאורך כל שלבי הגידול שיביאו לשיפור משמעותי ברווחת העופות.
הדיון בנושא נערך זמן רב, וכלל ויכוחים רבים על הניסוחים של התקנות. בסך הכל – אורכו היה כארבע שעות וחצי. לחלק האחרון של הדיון הצטרף גם שר החקלאות, עודד פורר.
4 צפייה בגלריה
דיון על לולים ללא כלובים בוועדת החינוך של הכנסת
דיון על לולים ללא כלובים בוועדת החינוך של הכנסת
דיון על לולים ללא כלובים בוועדת החינוך של הכנסת
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
באשר לענישה, לפי התקנות, אדם שיעבור על התקנות ויפגע ברווחתן של התרנגולות המטילות – דינו מאסר שישה חודשים. אדם שעבר על התקנות, בכל הקשור ל"ניירת" ורישומים, דינו קנס לפי חוק העונשין.
המגדל צחי בניון התרעם על הענישה. "מדובר בהוראות בלתי מידתיות. רוצים להפוך אותנו לעבריינים בעל כורחנו. להטיל עלי קנס של 14 אלף שקל אם לא מילאתי איזשהו מסמך? הופכים אותנו לממלאי דוחות. רק בישראל רוצים לחסל את החקלאים! אנחנו מסכימים ללולים נטולי כלובים, אבל כל פעם מוסיפים לנו עוד מגבלות שלא נעמוד בזה". יו"ר הוועדה, ח"כ שרן השכל, השיבה: "נדיר שהיה מאסר בעניניים כאלה. לרוב זה מסתכם בקנס, ואפילו קנס מזערי".
4 צפייה בגלריה
תרנגולות בלולי סוללה
תרנגולות בלולי סוללה
התקנות אושרו פה אחד. תרנגולות בלולי סוללה
(צילום: עידו ארז )
שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר: "ענף ההטלה יוצא לדרך חדשה אחרי שעבר שנה לא פשוטה עם אי ודאות גדולה מאד והרבה חוסר אמון. גם לי היה לא קל להתעמת עם נציגי החקלאים. אני שמח שהגענו להסכם עם שני הצדדים. אני חותר למילוי כל ההסכמות, בין אם אני אוהב אותן ובין אם לאו".
יו"ר הוועדה ח"כ שרן השכל: "זה אירוע היסטורי הגיע הזמן שנתקדם ונעמוד בסטנדרטים של מדינה מתוקנת שדואגת לבעל החיים וגם לחקלאים. כלובי סוללה הם נוראיים. משרד החקלאות הגיע לסיכומים עם החקלאים וגם למתווה פיצויים. 12 שנה לולנים רוצים לבנות ולא יודעים אם ההשקעה שלהם תיזרק לפח או לא. אנחנו רוצים לתת יציבות ואופק כלכלי ללולנים שיידעו היכן להשקיע".
4 צפייה בגלריה
דיון על לולים ללא כלובים בוועדת החינוך של הכנסת
דיון על לולים ללא כלובים בוועדת החינוך של הכנסת
חברי הכנסת מוסי רז, יסמין סאקס פרידמן ואלון טל בדיון
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ח"כ יסמין פרידמן: "אחרי 12 שנים- יש תקנות להחזקת מטילות וכלובי הסוללה בדרך להיכחד. היינו שם במשך 15 דיונים בוועדת החינוך, להשמיע את קולן של 12 מיליון תרנגולות מטילות אשר מוחזקות בסבל רב ובניגוד גמור לחוק צער בעלי חיים. נכון, זה לא מושלם, אבל לאור העובדה שהיינו צריכים להתחשב גם בצורכי החקלאים, אני סבורה שהצלחנו להגיע לפשרה הטובה ביותר. יום היסטורי".
ח"כ אלון טל: "12 שנים אנו מנסים להוציא מחוץ לחוק את לולי הכלובים ולשפר את איכות החיים עבור תרנגולות מטילות בארץ. התקנות שהעברנו היום אינן מושלמות, אולם סוף סוף התהליך יוצא לדרך, ומהיום לא יוקמו לולי כלובים חדשים. התקרבנו צעד נוסף ליום בו כל הביצים במדינת ישראל יהיו ביצי חופש. זה היסטורי ומרגש".