כ-30 בטאים (חתולי ים) מהמין אברתן רחב-שן (באנגלית: Lusitanian Cownose Ray) נמצאו אמש (ראשון) שרויים מתים על חוף בקרבת שמורת שקמונה בחיפה. בעלי החיים אותרו בעקבות דיווח שהתקבל באפליקציית SeaWatch של החברה להגנת הטבע. הדס גן-פרקל, רכזת האפליקציה, ציינה כי הם נלכדו כשלל לוואי ברשת דיג ונפלטו לאחר שהושלכו מהרשת פצועים ומתים.
בעקבות הדיווח, פקח רשות הטבע והגנים רותם שדה הגיע למקום ומצא גם פרטים צעירים של אברתן ושל עוד מין של בטאי מסוג מחבטן. "מאחר וצעירים נמצאים לרוב באזורים רדודים, ניתן להניח שהאירוע התקיים בקרבת החוף ובסמוך לאזור שבו נפלטו. כל דגי הסחוס (כרישים ובטאים) בישראל מוגנים ולכן אסור לדוג אותם במטרה תחילה, אך בגלל שרוב שיטות הדיג עושות שימוש בציוד לא סלקטיבי, כלומר ציוד שלוכד את כל מה שנקלע אליו ללא הבדלה, דגים רבים נלכדים ומתים לשווא. סקרי שלל רשתות עמידה בים התיכון הראו כי אחוז שלל הלוואי מגיע עד ל-60%. זהו דיווח חשוב במיוחד ואנו מודים למדווח, אביעד אלמגור, על הערנות והאכפתיות. חשוב מאוד לתעד מקרים מסוג זה ולחשוף לציבור את הנושא הבעייתי של שלל-לוואי, אבל עוד יותר חשוב לא לקבל אירועים מסוג זה כגזירת גורל ולוודא שממזערים את הפגיעה הזו מלכתחילה. לכן אנחנו ממשיכים לקדם חוקים ותקנות לניהול הדיג בישראל בכדי למנוע את הפגיעה בטבע הימי", אמרה גן-פרקל.
3 צפייה בגלריה
אברתנים מתים שנמצאו בחיפה
אברתנים מתים שנמצאו בחיפה
אברתנים מתים שנמצאו בחיפה
(צילום: רותם שדה רשות הטבע והגנים)
בחברה להגנת הטבע מציינים כי האברתן רחב-שן הוא מין בסכנת הכחדה קריטית בעולם, בעיקר בעקבות דיג נרחב, והוא חי רק בדרום הים התיכון ומערב אפריקה. בעונה זו נצפות בארץ התקבצויות של מאות ואלפי פרטים, תופעה שכבר לא מתועדת כמעט באף מקום אחר בעולם.
התנהגות ההתקבצות הופכת אותם לרגישים במיוחד לדיג מאחר ולהקות שלמות יכולות להילכד יחד, כמו שקרה השבוע בשקמונה. "אזור שמורת הטבע שקמונה והחוף הסלעי הייחודי שמאפיין אותה מושכים אותי למקום כצלם וחובב טבע. השבוע בהליכה לאורך החוף שמצפון לשמורה נתקלתי במספר רב של חתולי ים מתים שגופותיהם נסחפו אל החוף, ככל הנראה לאחר שנלכדו ברשתות דיג והושלכו כשלל-לוואי חזרה לים. עצוב לראות את יצורי הים המפוארים אלה מוטלים על החוף, כמו תמרור אזהרה על הנזק הסביבתי והפרת האיזון כתוצאה מפעילות לא מבוקרת." אומר אביעד אלמגור, המדווח באפליקציית SeaWatch.
3 צפייה בגלריה
אברתנים מתים שנמצאו בחיפה
אברתנים מתים שנמצאו בחיפה
(צילום: רותם שדה רשות הטבע והגנים)
יגאל בן ארי מנהל היחידה הימית ברשות הטבע והגנים: "בעקבות דיווח שהתקבל ברשות הטבע והגנים דרך מערכת של החברה של הגנת הטבע, יצא לנקודה פקח היחידה הימית ברשות הטבע והגנים רותם שדה בשעה 22:15 וגילה לצערו כ-34 אברתנים רחב שן מחצית זכרים ומחצית נקבות כולל מספר צעירים מתים בחוף בת גלים שבחיפה. מדובר בערך טבע מוגן בים תיכון. בעונה זו יש בארץ התקבצויות של מאות פרטים, תופעה שכבר לא נצפית כמעט באף מקום אחר בעולם. ההתקבצויות הופכות אותם לרגישים במיוחד לדיג. מדובר במין מתלהק, משך ההריון כשנה בסופו מגיחים בין שניים לשישה צאצאים. מברור שנערך גילה הפקח כי מדובר בשלל לוואי של דייג שעבד במקום. עשרות רבות של אברתנים נתפסו ברשתו הדייג שחרר אותם אך עשרות לא שרדו את האירוע.
לדבריו, "מדובר בפגיעה קשה בבעל חיים יפיפה שמדגישה את חשיבותן של שמורות הטבע הימיות בהם הדיג אסור. אנו מבקשים להדגיש כי במקרה זה לא נעשתה עבירה והדייג פעל כנדרש וכמצופה ממנו ושחרר את ערכי הטבע המוגנים שנתפסו ברשתו למרבה הצער חלקם לא שרדו. ברשות הטבע והגנים מבקשים להזכיר כי החל מה 1/5 ועד 30/6 חלה עונת הרבייה בה הדייג בים התיכון אסור למעט היתרים אותם הגדיר פקיד הדיג הראשי במשרד החקלאות המפורטים באתר משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים. פקחי היחידה הימית יאכפו את התקנות בנחישות וברגישות".
3 צפייה בגלריה
אברתנים מתים שנמצאו בחיפה
אברתנים מתים שנמצאו בחיפה
אברתנים מתים שנמצאו בחיפה
(צילום: רותם שדה רשות הטבע והגנים)
אלון רוטשילד, מנהל "החצי הכחול" של החברה להגנת הטבע: "החברה להגנת הטבע התריעה בפני פקיד הדיג כי חודש אפריל הוא חודש קריטי לרביית הדגים בים, ויש לאסור על הדיג בחודש זה. לצערנו, פקיד הדיג התעלם מהמידע המדעי, והתיר דיג בחודש אפריל. אם היה מוטל השנה איסור דיג בחודש זה, האברתנים שנהרגו ברשתות הדיג היו חיים עדיין".
למידע נוסף על הבטאים בישראל: https://bit.ly/3ouzaVA למידע נוסף על עונת הרבייה והגיוס: https://bit.ly/2xxLTfN להורדת האפליקציית SeaWatch כדי לדווח על מפגעים בים: http://onelink.to/n8jhgj