ביום שלישי בשעות הצהריים ייראה בישראל ליקוי חמה חלקי. הליקוי ייראה מצפון האוקינוס האטלנטי, ממרבית יבשת אירופה, למעט החלק הדרום מערבי, חלקה המערבי של אסיה וצפון מזרח אפריקה. אולם, בכל המקומות הליקוי יהיה חלקי בלבד, כאשר בשיאו, שייראה בשעה 14:00 בצפון מרכז רוסיה, יכוסה 86% מקוטר השמש על ידי הירח. בישראל הליקוי יהיה קטן יותר ושיא הליקוי ייראה בשעה 14:11 במרכז הארץ. ככל שאנו נצפין, חלק מקוטר השמש שיכוסה יהיה גדול יותר - מ-47% בצפון הארץ, ל-44% במרכזה ו-41% בדרום הארץ.
הליקוי יחל בישראל בשעה 12:58 ויסתיים בשעה 15:21. ייתכנו סטיות של כמה דקות מהזמן בישראל בהתאם למיקום הצופה - כאשר הליקוי ייראה כמה דקות קודם לכן בצפון לפני דרום הארץ. כיוון ששיא הליקוי ייראה צפונית לישראל, ככל שנצפין, חלק הקוטר המכוסה בירח יגדל. יש להבדיל בין גודל הליקוי, שהוא החלק מקוטר השמש המכוסה בירח, לסך שטח פני השמש שיוסתר בירח. בשיא הליקוי בישראל, בשעה 14:11, רק כשליש משטח פני השמש יהיו מכוסים בירח. ייתכן שעננות תפריע לצפייה בליקוי.
3 צפייה בגלריה
ליקוי חמה חלקי
ליקוי חמה חלקי
ליקוי חמה חלקי
(צילום: shuttersotck)
כדי שיתרחש ליקוי חמה, צריכים להיות שני תנאים - הירח במולד והירח יהיה בין כדור הארץ לשמש.
לכן, ליקוי חמה יחול תמיד סמוך מאוד לתחילת החודש העברי, כאשר הירח מצוי במולד. מדוע אין ליקוי חמה, אם כן, מדי חודש? מסלול הקפת הירח סביב כדור הארץ נטוי בזווית של כ-5 מעלות ביחס למישור הסיבוב של כדור הארץ סביב השמש. לכן במרבית חודשי השנה, הירח המצוי במולד יהיה מעל או מתחת לקו המחבר את השמש וכדור הארץ. לכן, אין ליקוי חמה מדי חודש בעת המולד. בליקוי הנוכחי, הירח מעט מרוחק מהקו הזה, אולם כיוון שהירח, השמש וכדור הארץ הם גופים שאינם נקודתיים, הירח עדיין מצליח להטיל חלק מהצל על חלקו הצפוני של כדור הארץ. כיוון שחלק מהצל שמטיל הירח חולף מעל כדור הארץ, אנו נראה ליקוי חלקי.
ליקוי מלא ייראה כאשר הירח מצליח להסתיר את כל דיסקת השמש מאזור מסוים בכדור הארץ. כיוון, שבצירוף מקרים קוסמי, הירח קטן מהשמש פי 400, אך קרוב ממנה באותו שיעור, גודלו הזוויתי של הירח זהה כמעט לחלוטין לגודלה הזוויתי של השמש. לכן, בעת ליקוי מלא דסקת הירח מצליחה להסתיר את כל דסקת השמש למשך דקות ספורות. אולם, ליקוי מלא ייראה רק עבור אלה המצויים במרכז הצל שהירח מטיל. ככל שנתרחק ממרכז הצל, נראה ליקוי חלקי שילך ויקטן עד לשוליו של הצל.
3 צפייה בגלריה
ליקוי חמה. ארכיון
ליקוי חמה. ארכיון
ליקוי חמה. ארכיון
(צילום: רויטרס)
ליקוי החמה הבא שייראה מישראל יהיה רק ב-2 באוגוסט 2027, והוא יהיה הליקוי הטוב ביותר בעשרות שנים הקרובות, כאשר בישראל שיעורו יגיע לכ-90% ושיאו, ליקוי מלא, ייראה באסוואן שבמצרים.

כיצד צופים בליקוי חמה?

אזהרה - אין לצפות בשמש ללא אמצעי עזר שנועדו במיוחד לצפייה בשמש, בשל סכנת עיוורון!!! שימוש במשקפי שמש, זכוכית מפויחת, תשלילים וכדומה ובכל תכשיר לשלא נועד לצפייה בשמש, עלולים לגרום לפגיעה בעין.
3 צפייה בגלריה
אסור לצפות בליקוי בלי אמצעי עזר מיוחדים
אסור לצפות בליקוי בלי אמצעי עזר מיוחדים
אסור לצפות בליקוי בלי אמצעי עזר מיוחדים
(צילום: AFP)
יש כמובן מסננים מיוחדים לצפייה בשמש, טלסקופים מיוחדים וכדומה. אולם, אלה שאין ברשותם את העזרים האלה, עדיין יכולים לצפות בליקוי בבטחה. הרעיון הוא, להעביר את אור השמש הלוקה מבעד לחריר צר מאוד. דרך מעניינת אחת היא לעמוד מתחת לעץ עם הרבה עלים, אז תיראנה הרבה דמויות של השמש הלוקה על הצל מתחת לעץ. כמו כן, אפשר לבנות מכשיר פשוט לצפייה בליקוי חמה לפי אותו עיקרון - על ידי ניקוב חור במרכז קופסת שימורים או קרטון והעברת אור השמש דרכה אל הרצפה. החריר והמרווחים בין העלים משמשים מעין מצלמה פרימיטיבית (קמרה אובסקורה).
נזכיר שוב, אין לצפות בשמש ללא אמצעי עזר שנועדו במיוחד לצפייה בליקוי, בשל סכנת עיוורון!!!
ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים