לראשונה מזה 100 שנים נחשף פפירוס עתיק של "ספר המתים" בסקארה (Saqqara), אתר קבורה עתיק סמוך לקהיר, שהיה עיר הקברים של ממפיס, בירת מצרים העתיקה.
3 צפייה בגלריה
קטע מ"ספר המתים"
קטע מ"ספר המתים"
קטע מ"ספר המתים"
(צילום: Shutterstock)
ארכיאולוגים מצריים גילו פפירוס באורך 16 מטרים ובו קטעים מספר המתים - שם שניתן לסדרה של טקסטים שהמצרים האמינו כי נועדו לסייע למתים לנווט בעולם המתים. אותם טקסטים היו בשימוש נרחב במהלך הממלכה החדשה (בערך 1550 לפנה"ס עד 1070 לפנה"ס). הפפירוס, שאורכו הוערך תחילה בכ-9 מטרים, תוארך כבן יותר מ-2,000 שנים. הוא התגלה בתוך סרקופג עץ (אחד מבין 250 כאלה) דרומית לפירמידה של המלך ג'וסר, המוכרת גם בשם פירמידת המדרגות, בנקרופוליס סקארה.
חרף גילויים רבים של טקסטים מספר המתים, ניתוח הממצא החדש עשוי לשפוך אור על מסורות קבורה מצריות עתיקות, זאת לאחר שכתביו יתורגמו לערבית. "זהו הפפירוס המלא הראשון שנחשף בסקארה מזה יותר מ-100 שנים", אמר מוסטפא וואזירי, מזכ"ל המועצה העליונה לענייני עתיקות של מצרים, שהפפירוס שהתגלה כעת נקרא על שמו.
3 צפייה בגלריה
קטע מ"ספר המתים"
קטע מ"ספר המתים"
(צילום: Shutterstock)
פירמידת המדרגות של ג'וסר נבנתה בתקופת שלטונו של פרעה ג'וסר (שליט מצרים במחצית הראשונה של המאה ה-27 לפנה"ס, מ-2630 לפנה"ס עד 2611 לפנה"ס) והייתה הפירמידה הראשונה שהמצרים בנו, כשהשטח סביבה שימש לקבורה במשך אלפי שנים. גם הסרקופג שבו נמצא הפפירוס העתיק מתוארך לתקופה המאוחרת (בערך 712 לפנה"ס עד 332 לפנה"ס), כשלדבריו של זאהי חוואס, ארכיאולוג מצרי ואחד האגיפטולוגים המובילים בעולם, שכיהן עד יולי 2011 כשר לענייני עתיקות בממשלת מצרים, מידע אודות בעלי הפפירוס יפורסמו עם הצגתו לראווה בפתיחת המוזיאון המצרי הגדול שבגיזה, אשר מיועד להיות המוזיאון הארכיאולוגי הגדול בעולם עם למעלה מ-100 אלף חפצים ממצרים העתיקה, כולל רבים מקברו של תות ענח' אמון. המוזיאון צפוי למשוך מיליוני מבקרים מדי שנה ויהווה אטרקציה תיירותית מרכזית במצרים.
בעוד שאורכו של הפפירוס שאותר כעת נחשב ארוך באופן יחסי, ישנן דוגמאות אחרות לפפירוסים של ספר המתים באורך דומה או רב יותר. "יש הרבה כתבי יד שהיו דומים באורכם, אבל כתבי יד על פפירוס של טקסטים דתיים מצריים עתיקים יכולים להשתנות באופן דרמטי למדי באורכם", אמר פוי סקאלף, ראש ארכיון המחקר באוניברסיטת שיקגו, ל-Live Science.
3 צפייה בגלריה
עיר המתים סקארה שבמצרים
עיר המתים סקארה שבמצרים
עיר המתים סקארה שבמצרים
(צילום: Shutterstock)
סקאלף (בעל דוקטורט באגיפטולוגיה, אך לא היה שותף לתגלית) ציין שישנן מגילות של ספר המתים שאורכן הוא יותר מ-30 מטרים. זהו הפפירוס השני המכיל טקסטים מספר המתים שנמצא בסקארה בשנה האחרונה, לאחר שאשתקד התגלה שם בתוך קבר פיר בסמוך לפירמידה של פרעה טטי (שלט במצרים בין 2323 לפנה"ס עד 2291 לפנה"ס) פפירוס מקוטע באורך 4 מטרים ובו טקסטים מספר המתים, כשאף היה כתוב עליו שמו של בעליו (אדם בשם "Pwkhaef"). קברי הפיר שבהם נמצא פפירוס זה תוארכו לשושלות ה-18 וה-19 של מצרים (1550 לפנה"ס עד 1186 לפנה"ס), כשהנוהג להיקבר ליד הפירמידה של שליט לשעבר היה פופולרי במצרים באותה תקופה.