ט"ו בשבט אמנם יצוין רק בעוד כחודש, אך כבר עכשיו ניתן למצוא ברחבי הארץ עצי שקד פורחים. אנשי החברה להגנת הטבע וקק"ל תיעדו בימים האחרונים את פריחת עצי השקד המצוי במקומות שונים בארץ, ביניהם מודיעין, רכס הכרמל, הרי ירושלים ורמת הגולן. בעבר תועדו שקדיות פורחות גם בחודש אוקטובר, עדות לשינויי האקלים.
3 צפייה בגלריה
פריחה חודש לפני ט"ו בשבט
פריחה חודש לפני ט"ו בשבט
פריחה חודש לפני ט"ו בשבט
(צילום איתמר כץ, קק"ל)
יעל זילברשטיין-ברזידה, מנהלת יחידת טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, הסבירה כי פריחת עץ השקד המצוי תלויה באקלים שבו צומח העץ ובכמות הימים החמים בין אירועי הגשם הקרים. היא הוסיפה כי כל פרט פורח בזמן אחר.
"צפייה בפריחת השקדיות בטבע מרוממת את הנפש ומעודדת את הלב, במיוחד בתקופה הקשה הנוכחית. הפריחה בימים אלו היא תגובה למערכות הגשמים שחווינו עד כה, ולמעברים החדים בין ימי חורף קרים וימים שמשיים וחמים", הוסיפה זילברשטיין-ברזידה. "הטמפרטורות החמימות מתניעות את מנגנוני הפריחה הריחנית והצבעונית, שנועדה למשוך מאביקים שפעילים במהלך החורף - בעיקר דבורי בר שערכן וחשיבותן לטבע ולחקלאות גבוהים מאוד. הן נעזרות בצוף ובאבקנים כדי להעמיד דור חדש".
איתמר כץ, מנהל גוש יערות גולן בקק"ל, הוסיף כי "ביום שבת היה לנו שיטפון ביער מבוא חמה, והבחנתי בקבוצה של מספר שקדיות פורחות. זה אזור מאוד חם, אז הליכי התעוררות מתחילים מעט מוקדם יותר שם. שקדייה היא עץ וורדני, שצריכה מנות קור, אז כנראה היה גם קר מספיק כדי שתרגיש שהגיע הזמן. לראות את הפריחה כעת זה מעט מוקדם. אבל שינויי מזג האוויר גורמים לתנודות, ובסופו של דבר מדובר במערכות פזיולוגיות של העץ".
3 צפייה בגלריה
השקדייה פורחת במבוא חמה בגולן
השקדייה פורחת במבוא חמה בגולן
השקדייה פורחת במבוא חמה בגולן
(צילום איתמר כץ, קק"ל)
שיבושים במועדי הפריחה של העצים, בהם השקדיות, יכולים להביא לחוסר סנכרון במערכות האקולוגיות. חודש נובמבר השנה היה חם מהממוצע במידה ניכרת וגם כמויות הגשם בו היו גבוהות מהממוצע. בנוסף, כמויות הגשם בצפון הארץ שהחלו לרדת ב-21 לדצמבר היו גבוהות, ועמדו על 100 עד 150 מ"מ ויותר.
למרות מיעוט ימי הגשם בעונה הנוכחית (בדצמבר בפרט), כמויות הגשם המצטברות מתחילת העונה עולות על הממוצע לתקופה המקבילה באזורים רבים, ומגיעות לעד 150% מהממוצע לתקופה המקבילה, ואפילו עד 170%.
3 צפייה בגלריה
פריחה במבוא חמה
פריחה במבוא חמה
פריחה במבוא חמה
(צילום איתמר כץ, קק"ל)
בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי תת-המין של השקד המצוי, שגדל בטבע הישראלי, שקד קטן-עלים, פורח לרוב מוקדם יותר מאשר זני התרבות. השקד המצוי הוא שיח-עץ נשיר קטן-בינוני. הוא משיר את עליו בסתיו המאוחר ומופע הפריחה המרשים שלו מתחיל בשיא החורף לפני לבלוב העלים.
השקד המצוי, או השקדייה, מפורסם בשל פריחתו היפה והצפופה, בצבעי לבן עד ורוד. בהיותו העץ הראשון לפרוח בחורף הישראלי החמים, הוא מבשר מבעוד מועד את האביב.
אבנר רינות, רכז סקרים ביחידה לטבע עירוני של החברה להגנת הטבע, ציין כי "בימים אלו ניתן לראות את שקדיות הבר הראשונות שפורחות בעיקר במורדות מזרח השומרון, במורדות הגלבוע המזרחיים, במורדות רמת הגולן, בכרמל, הרי ירושלים ועוד. בנוסף, אחד ממיני הפרפרים הראשונים שניתן לצפות בהם סביב עצי השקד עם ראשית הפריחה הוא נימפית הסרפד, בצבעי שחור-חום-אדום שנהנה מצוף הפרחים יחד עם ציפורי-שיר שונות דוגמת צופיות וציפורים שונות שניזונות גם מעלי הכותרת המזינים של הפרחים דוגמת בולבולים ופרושים".