הצב יאנוס, החי במוזיאון טבע בג'נבה שבשווייץ, חוגג בסוף השבוע יום הולדת 25. המיוחד בצב הזה הוא שיש לו שני ראשים.


יאנוס, הנקרא על שם אל בעל שתי פנים מהמיתולוגיה היוונית, הוא בעל שני לבבות, שני זוגות של ריאות, וגם שתי אישיות נפרדות. במוזיאון הטבע אמרו כי הוא לא היה שורד זמן רב בטבע, מכיוון שהצב לא יכול להכניס את שני הראשים שלו לתוך השריון, כדי להתגונן מפני טורפים.
אבל במוזיאון הטבע בג'נבה, שם בקע מביצה ב-1997, לצב יש צוות מטפלים, הדואגים לו לכל צרכיו. הצוות מאמין שהוא הצב הדו-ראשי המבוגר ביותר בעולם.
2 צפייה בגלריה
הצב עם שני הראשים
הצב עם שני הראשים
הצב עם שני הראשים
(צילום: רויטרס)
אנשי הצוות מאכילים את הצב בירקות אורגניים, ועושים לא עיסויים מדי יום. הוא גם יוצא לטיולים, לפעמים מלווים במוזיקה, וגם רוכב מדי פעם על סקייטבורד שהוכן במיוחד עבורו.
"אני חושבת שהוא הגיע לגיל הזה בשל תשומת הלב שאנחנו נותנים לו, והמסירות שלנו", אמרה אנג'ליקה בורגוין, האחראית על צוות המטפלים.
כאמור, הצוות משגיח על הצב מסכנות. הוא נמצא במעקב למקרה שיתהפך בטעות, דבר שעלול להיות קטלני עבורו. הצב הדו-ראשי שרד ניתוח להוצאת אבנים מדרכי השתן לפני כשנתיים. אגב, הראשים שלו זקוקים לטיפול מדי פעם, והמטפלים מורחים עליהם וזלין כדי למנוע כאב כששני הראשים מתחככים זה בזה.
2 צפייה בגלריה
לכל ראש יש אישיות משלו. הצב הדו-ראשי
לכל ראש יש אישיות משלו. הצב הדו-ראשי
לכל ראש יש אישיות משלו. הצב הדו-ראשי
(צילום: רויטרס)
לצב הדו-ראשי יש לפעמים בעיות, למשל כשכל ראש רוצה ללכת לכיוון אחר. "הראש הימני יותר סקרן, ער יותר, יש לו אישיות יותר חזקה. הראש השמאלי יותר פסיבי ואוהב לאכול", אמרה בורגוין. היא הוסיפה כי ראש אחד אוהב לאוכל עולש ואילו השני דווקא אוהב גזר.