בשל הגשמים העזים - קריסה שנייה של מצוק בחופי הים התיכון השבוע: החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון דיווחה הבוקר (יום ד') על קריסת מצוק משמעותית, שאירעה בדרום המועצה האזורית עמק חפר, באזור שושנת העמקים. מדובר במאות טונות של סלעי כורכר שנפלו בפתאומיות מגובה רב.

2 צפייה בגלריה
המצוק קרס בשל הגשמים
המצוק קרס בשל הגשמים
המצוק קרס בשל הגשמים
(צילום: החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון)
2 צפייה בגלריה
מאות טונות של סלעי כורכר נפלו בפתאומיות. המצוק שקרס
מאות טונות של סלעי כורכר נפלו בפתאומיות. המצוק שקרס
מאות טונות של סלעי כורכר נפלו בפתאומיות. המצוק שקרס
(צילום: החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון)
הקריסה היום אירעה דרומית לקריסה בחוף נעורים מוקדם יותר השבוע. בחברה מציינים כי רצועת מצוקי השרון נמצאת ברמת סיכון מיידית ומשמעותית. החברה שבה וקוראת לציבור הרחב לפעול במשנה זהירות ולהימנע משהיה בקרבה מסוכנת למצוקים.
ביום שני קרס שביל הגישה לים של מועדון הגלישה "הגל שלי". גם המצוק הזה נמצא בשטחה המוניציפלי ובאחריותה של המועצה האזורית עמק חפר.

בחברה הממשלתית ציינו כי גלישת הקרקע אירעה עקב כמות הגשמים הרבה שירדה בימים האחרונים. "שביל הירידה לים של מועדון הגלישה קרס ונוצר מעין 'בולען'", נמסר בהודעת החברה שהזהירה כבר אז כי בשל מזג האוויר והגשמים העזים קיים חשש ממשי להתמוטטויות נוספות של מצוקים ונפילות סלעים גם במקומות נוספים לאורך רצועת מצוקי החוף.
עוד נמסר כי התמוטטות מצוק זו וקריסות נוספות שאירעו השנה גם בחופים סמוכים – בחוף בית ינאי, ובחופי חדרה ונתניה, מצביעות על הצורך הדחוף להשקיע בביצוע הגנות יבשתיות לצד קידום פתרונות הגנה ימיים למצוקי החוף של ישראל.
מהמועצה אזורית עמק חפר נמסר: "נושא גלישת מצוקי החוף הוא תופעה ההולכת וגוברת בכל הארץ ובמצוקי עמק חפר בפרט. מועצת עמק חפר פנתה פעמים רבות, לרבות בסוף שנת 2023, למשרד הפנים בדרישה לתקצב לאלתר ובדחיפות את המשך עבודות מיגון המצוק הנדרשות בעמק חפר, לפעול למניעת סיכוני בטיחות לנפש ולרכוש ולהכיר בטיפול במצוקי החוף כפרויקט לאומי, תוך איגום המשאבים הכספיים הנדרשים לכך; עלות שיקום וחיזוק המצוק בעמק חפר בלבד נאמדת בכ-120 מיליון שקלים".
עוד נמסר כי "המועצה, ביחד עם רשויות חוף נוספות, ממשיכה לפעול מול משרדי האוצר והפנים, לפתרון נרחב ודחוף של הסוגייה. אנו שבים ומתזכרים: אל תתקרבו לשפת המצוקים, אל תשהו על החוף בקרבתם או בסמוך לסלעים שהתמוטטו והישמעו להוראות השילוט הקיים במקום".

ההתרעה של מבקר המדינה

מבקר המדינה פרסם ביולי 2020 דוח חמור על מצב המצוקים בחופי ישראל. בדוח נכתב כי למרות שבעשורים האחרונים המצוק שלאורך חופי ישראל מתמוטט ונסוג מזרחה בתהליך דינמי, בשל כוחות הטבע ופעילות האדם, משרדי הממשלה האחראים על קידום ההגנה על המצוק וגופים נוספים לא נקטו בפעולות מספקות כדי להגן עליו, למנוע את התמוטטותו ולהגן על שלום הציבור.
המבקר מתניהו אנגלמן הזהיר אז מההשלכות הקשות והסכנה לחיי אדם באי טיפול במצוקים. הוא כתב כי עלולות להיגרם פגיעות קשות, ובכלל זה סיכון לחיי אדם, הרס מבנים ותשתיות, אובדן שטחים, פגיעה בגנים לאומיים ובאתרים ארכיאולוגיים ופגיעה בתדמית ובפוטנציאל הפיתוח של הרשויות המקומיות לאורך החוף. הדבר יוצר בעיה מיוחדת באזורים שבהם קיימים ריכוזי אוכלוסייה בסמוך למצוק.