לפני יותר מ-380 מיליון שנה שחה בנהרות, שנמצאים כיום באוסטרליה, דג טורף בעל ניבים ו-4 "גפיים". כיום, המאובנים נחשפים באבני החול, היכן שבעבר הרחוק מאוד זרמו מים. לפחות 17 דגימות של הייצור המוזר, שזכה לשם Harajicadectes zhumini נמצאו, ובהן עדויות לסנפירים מרובים (4 מהם בדמות גפיים שנראים כמו רגליים וידיים).

בעבר היום ניסיונות קודמים לגלות את המין שעומד במרכז המחקר שפורסם, אבל רק ב-2016 התגלה המאובן השלם (כמעט) של הייצור. אורכו היה כ-40 ס"מ, פיו היה מרובד בשיניים חדות לצד ניבים משולשים וגדולים.
הדג הטורף שייך למשפחת טטרפודמורפה, שחיו לפני 400-300 מיליון שנה – והמשפחה הזאת מעניינת את המדע מזה זמן רב, מכיוון שהיא כוללת בעלי חיים מודרניים, בעלי עמוד שדרה וגפיים – כמו דו-חיים, זוחלים, ציפורים ויונקים. לכן, הימצאות סנפירים שמזכירים גפיים יכולים להיות בעצם החלק החסר בפאזל האבולוציה של המדע.
3 צפייה בגלריה
כך נראה הטורף הקדום
כך נראה הטורף הקדום
כך נראה הטורף הקדום
(איור: Brian Choo)
ועכשיו, קפיצה למרוקו. שם, לפני 90 אלף שנה התהלכו אנשים על שפת החוף. מה כל כך מיוחד בזה? שרק עכשיו חוקרים מצאו את עקבותיהם.
ארכיאולוגים ממרוקו, ספרד, צרפת וגרמניה חשפו לאחרונה במאמר שפורסם בכתב העת Nature יותר מ-80 טביעות רגל אנושיות קדומות, והם מאמינים שהן העתיקות ביותר שנמצאו בצפון אפריקה ובדרום הים התיכון.
3 צפייה בגלריה
העקבות הקדומים
העקבות הקדומים
טביעות הרגל הקדומים
(צילום: Sedrati et al., Scientific Reports, 2024)
הממצאים, כך נראה, היו של חמישה הומו סאפיינס, כולל ילדים – שהיו באזור חוף לאראש (עיר נמל בצפון מרוקו). כנראה החמישה חיפשו מזון. "אולי הם אפילו היו דייגים" אמר אחד החוקרים.
ולסיום, בזמן שכאן בישראל אנחנו בהפוגה מהגשם שפקד אותנו למשך 17 ימים רצופים, באילינוי שבארה"ב מחלצים לבשו חליפות מגן מפני קרח ונכנסו לחלץ כלבה שנתקעה באגם קפוא.
3 צפייה בגלריה
חילוץ הכלבה
חילוץ הכלבה
חילוץ הכלבה
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק Long Grove Fire Fighters Union IAFF Local 5145)
בל, כלבת הרים פירנאית לבנה, במשקל של כ-55 ק"מ, מצאה את עצמה קפואה וחסרת אונים, ולאחר שהבעלים שלה גם מצאה את עצמה אובדת עצות – היא התקשרה למכבי האש – שהגיעו כעבור כחצי שעה. הם חילצו את בל בריאה ושלמה. מספר ימים לאחר מכן היא כבר הגיעה להודות ללוחמי האש (והקרח) באופן אישי.