בשיתוף קק"ל
הררי האשפה והפסולת הנערמים בפארקים וביערות ישראל הפכו למראות מוכרים לכולנו, בייחוד בתקופה שאחרי החגים. בקבוקי פלסטיק, שקיות, קופסאות שימורים, בדלי סיגריות ושאריות של אוכל שנזרקים בטבע, הם לא רק נזק אסתטי שמפריע למבלים אחרים, אלא גם פוגעים בסביבה ובחיות הבר.
האם שינוי במודעות לניקיון היערות והפארקים יגיע דווקא מדור העתיד? מזה שנים רבות, קק"ל מובילה חזון חינוכי שמבקש לפתח כבר בגיל מוקדם מודעות לשמירה על הסביבה ועל הטבע. בין הפעילויות הבולטות שהיא מקדמת בשנים האחרונות הם מבצעי הניקיון שנערכים לכל אורך השנה, ומיועדים להטמיע בתלמידים מודעות סביבתית ואהבה לטבע.
4 צפייה בגלריה
(צילום: אריק מרמור)
4 צפייה בגלריה
(צילום: אריק מרמור)
הצטרפנו לאחד מימי הניקיון שערכו תלמידי כיתות ג' מבית שמש ביער בן שמן רגע לפני חג הפסח. הילדים סיירו ביער, אספו פסולת שהשאירו מאחוריהם המבלים, השתתפו בפעילויות ולמדו שיעור חשוב בשמירה על הסביבה. צפו בכתבת הווידיאו בראש העמוד
"לכל אורך השנה אנחנו מבצעים פעולות של שמירה על היער ועל הסביבה בכלל", אומרת יפעת עובדיה לוסקי, יו"ר קק"ל. "לקראת חג הפסח, אנחנו רוצים להגביר את המודעות של הציבור ולעודד אותו להגיע ולהנות מכל הירוק הזה".

להפוך את הילדים לשגרירי ניקיון

יער בן שמן הוא אחת הריאות הירוקות הגדולות במרכז הארץ. בתקופת האביב הפריחות היפות ביער מביאות מטיילים ומבלים רבים למקום. למרבה הצער, רבים מהמבלים לא טורחים לנקות אחריהם ומשאירים כמויות אדירות של פסולת ואשפה, מה שהופך את היער מריאה ירוקה למקום מלוכלך שלא נעים להיות בו.
לכאן נכנסים תלמידי ותלמידות כיתות ג' מבית הספר בבית שמש, שהגיעו רגע לפני חופשת הפסח ליום ניקיון מיוחד ביער בן שמן. "המטרה העיקרית של יום הניקיון הזה הוא לעורר ולפתח מודעות ולקיחת אחריות על הסביבה שלנו", אומרת אודיה ביליג, אחראית מיזמים קהילתיים, עולים חדשים וצרכים מיוחדים בקק"ל. "אנחנו מאתרים את המקומות שהכי דורשים ניקיון ולשם אנחנו מביאים את התלמידים לנקות".
4 צפייה בגלריה
(צילום: אריק מרמור)
4 צפייה בגלריה
(צילום: אריק מרמור)
שמעונה סבג דרעי, מנהלת מחלקת קליטת קהל במרחב צפון בקק"ל, מציינת כי בעקבות ימי הניקיון הללו, במרבית היערות הניקיון נשאר לאורך זמן. אולם ישנם יערות שתוך כמה ימים המצב המלוכלך חוזר לקדמותו. "קשה לשנות הרגלים, לכן אנחנו משקיעים בחינוך, בפעילות מתמשכת ובהגברת המודעות לאורך כל השנה. לאחר ימי הניקיון, הילדים יוצאים עם מודעות חשובה. זה משפיע גם על המשפחה. התלמידים וגם ההורים חוזרים אחר כך להתנדב אצלנו ביערות".
 ניצן הייגר, רכזת חינוך וקהילה במרחב מרכז. ניצן הייגר, רכזת חינוך וקהילה במרחב מרכז.צילום: אריק מרמור
ביום הניקיון המיוחד שנערך לקראת הפסח ביער בן שמן, התלמידים ניקו את המקום ולקחו חלק בפעילויות חינוכיות, במסגרתן הם יישמו כלים פרקטיים לשמירה על כדור הארץ ולהפיכתם ל"שגרירי ניקיון" בטיולי החג ובכלל.
אלון אדרי, תלמיד כיתה ג' בבית הספר, מספר על הפעילות שנערכה ביום הניקיון: "עשינו סדנאות שקשורות לזבל, זרקנו פסולת לא בריאה לפחים הנכונים. למדנו שהזבל יכול לפגוע בחיות, אם הם יאכלו את זה הם יכולים למות. אחרי היום הזה אנחנו נדע שכל מי שזורק זבל עושה ממש רע לסביבה".
"באנו לכאן בשביל לעשות מעשה טוב", מוסיפה רומי פנחס, תלמידת כיתה ג' שהשתתפה ביום הניקיון של קק"ל ומוסיפה מסר חשוב: "זה לא בריא לנו. הדברים שאנחנו זורקים כמו סיגריות, זה לא טוב לבעלי החיים, זה יכול להרוג אותם. באנו לעשות טוב לכדור הארץ".
יפעת עובדיה לוסקייפעת עובדיה לוסקי, יו"ר קק"ל.צילום: חיים ורסנו, ארכיון הצילומים של קק"ל

"המסר שאני רוצה שהילדים ייקחו היום הוא שדבר שאתה אוהב אותו, אתה גם שומר עליו. אני מקווה שהחיבור ליער יעורר אצל תלמידים את האהבה ואת הרצון לשמור על היער, ולהכיר בנחיצות שלו ובחשיבות שלו לקיומנו", מסכמת יפעת עובדיה לוסקי, יו"ר קק"ל.
צפו בכתבת הווידיאו בראש העמוד
בשיתוף קק"ל