חדשות נדירות וצבעוניות במיוחד. בארצות הברית פורסמה תמונה של עש האטלס, הידוע כאחד מהפרפרים הגדולים בעולם. יש לו יכולת הסוואה מרתקת גם בשל צבעיו, וגם בזכות סימני האזהרה על הכנפיים שלו, כאלה המזכירים ראשי נחש. הוא כל כך גדול, שמוטת הכנפיים שלו יכולה להגיע עד לאורך של 24 סנטימטרים, ובית הגידול העיקרי שלו הוא בעיקר ביערות טרופים באסיה.
אז מה כל כך מיוחד בעש בתמונה הזאת? הוא נמצא בתחילת חודש יולי במוסך בוושינגטון, וזוהה כעש האטלס הראשון שתועד אי פעם בארצות הברית. החוקרים אחוזי התרגשות ומנסים להבין האם יש אוכלוסיית עשים כזאת בוושינגטון, ויצאו בהודעה דרמטית וחשובה - כל מי שמזהה דבר הדומה לזה - "דווחו לנו".
ומארצות הברית לאנגליה: גבישי סלע "קסומים", עשויים קוורץ, התגלו לאחרונה באתר באנגליה, שבו נערכו טקסים לפני אלפי שנים. מדובר במאות שברים נדירים, שבהם אנשים מהתקופה הנאוליתית (תקופה פרהיסטורית שמכונה גם תקופת האבן החדשה) השתמשו כדי לקשט קברים ומבנים, בצורה ייחודית ושונה.
מדובר על יותר מ-330 גבישים שנמצאו באתר הטקסים, בן כ-6,000 שנה, הנמצא במערב אנגליה. הגבישים שקופים כמעט כמו מים, ובורקים מהבזקי אור. ביחס לתקופה ההיא, מדובר בגילוי מרתק במינו, משום שאז החומר הזה נחשב לנדיר.
גם הארכיאולוגים בשטח התבלבלו וחשבו בתחילה שמדובר בזכוכית, אך שכשבדקו מקרוב את הגבישים - הבינו שמדובר בחומר אחר - קוורץ, שנאסף משני אתרים סמוכים לאתר הטקסים, במיוחד בשביל מטרת העיטור.
2 צפייה בגלריה
אחד הגבישים שהתגלו
אחד הגבישים שהתגלו
אחד הגבישים שהתגלו
(צילום: ניק אוברטון, מתוך המחקר)
"אם אתה מחזיק שניים מהגבישים האלה יחד, הם פולטים הבזקים קטנים של אור כחלחל, וזה באמת מרתק," אמר ניק אוברטון, ארכיאולוג מאוניברסיטת מנצ'סטר בריאיון לאתר LiveScience. "זו בטח הייתה חוויה - החומר היה די נדיר ודי מיוחד בתקופה הזו, שבה לא הייתה זכוכית ולא היה חומר מוצק שקוף אחר".
גבישי הקוורץ הטהורים הם שקופים וחסרי צבע, דמויי מנסרות משושות, המסתיימות בפירמידה משושה. הגביש חסר פצילות, ונשבר שבירה נתזית-שבבית. זיהומים כימיים שונים מעניקים צבעים שונים לגבישים, ובצורות אלה, רבים מגבישי הקוורץ הם אבני חן, כגון אגט, או אחלמה שנוכחות מעט ברזל או מנגן מעניקה לה גוון סגול בהיר. צמיחתם של גבישי קוורץ בטבע נמשכת אלפי שנים, אבל אפשר להכינם בדרך סינתטית ולקבל בזמן קצר גבישים גדולים וטהורים ביותר.
ולסיום, חדשות טובות ל"פילה של פקיסטן", שסבלה במשך שנים מכאבי שיניים, וכעת קיבלה טיפול מסור להקלה על הכאב.
2 צפייה בגלריה
טיפול מיוחד לפילה
טיפול מיוחד לפילה
טיפול מיוחד לפילה
(צילום: רויטרס)
מדהובלה היא פילה בת 16, שעברה ביום רביעי האחרון טיפול מיוחד להרגעה, על ידי צוות שנחלץ במיוחד בשבילה, וסייע לה במהלך ההרדמה, שארכה כ-6 שעות, והטיפול בגן החיות, שכללו הוצאת חתיכת שנהב, שהיה נגוע ושברירי. כעת, היא ממשיכה להתאושש.