הטבע בישראל הוא מהמגוונים בעולם בשל מיקומה של ארצנו, והדבר כולל גם את בתי הגידול המימיים: נחלים, מעיינות, שרידי ביצות ובריכות חורף. לבתי גידול אלו נודעת חשיבות רבה, מפני שהם משמרים עולם שלם של חי וצומח ייחודי. ליווינו את אריאל כהן, מנהל תחום סקרים ומחקרים סביבתיים ברשות הטבע והגנים, ביום שכל כולו – מים.


נחל ציפורי בצפון הוא נחל שנמצא בתהליכי שיקום. כהן התייחס למצב המים כיום בנחל: "המים האלה כרגע עשירים בזיהום ומקשים על המערכת הטבעית, על החי והצומח. וזה בוודאי לא נעים למטילים לעבור ליד מקום עם מפגע כזה. הלב מאוד כואב".
ברשות הטבע והגנים אומרים כי באזור מעלה נחל ציפורי רוב המפגעים הוסרו והיום לא קיימות תשתיות ומפעלים מזהמים שמשפיעים על איכות המים. ברשות מקווים כי עם השנים כל המזהמים יוסרו ומקורות המים הטבעיים ילכו אך ורק לטובת הנחל. "רשות הטבע והגנים מבצעת ניטור על מנת לבדוק את איכות המים, עד כמה הם קרובים למצב הטבעי והאקולוגי שלהם, ב-14 נחלים מבצת וכזיב בצפון ועד נחל הבשור בדרום", אמר כהן.
3 צפייה בגלריה
נחל ציפורי
נחל ציפורי
נחל ציפורי
(צילום: רותם כהן וידר)
אז מה עוד יכול לגרום לזיהום? כהן: "רביצה של פרות וכל ההפרשות שלהן, גם השתן וגם הצואה, מתנקזות לאזור הנחל שאליו הם מגיעים כדי לשתות. איך מרחיקים את העדר מהנחל? בעזרת שקתות שאנחנו מציבים בכל מני מקומות, הרחק מאפיק הנחל שהבקר לא ירצה לרדת לנחל לרבוץ ולשתות את המים".
3 צפייה בגלריה
הצבת שוקת לבקר ליד נחל ציפורי
הצבת שוקת לבקר ליד נחל ציפורי
הצבת שוקת לבקר ליד נחל ציפורי
(צילום: רשות הטבע והגנים)
כהן סיפר על חזונו לעתיד: "אני חולם על היום שבנחלים תהיה רק זרימה טבעית ו-0 זיהום".
ויש גם סיפורי הצלחה. לא רחוק מעכו זורם נחל נעמן. אבי אוזן אקולוג בתי גידול לחים אמר: "המצב של נחל נעמן היה הרבה יותר גרוע מהמצב של נחל ציפורי היום. הכל היה מת. אפשר היה לראות מים בצבע אדום. ב-20 השנים האחרונות הנחל עבר מטמורפוזה מתעלה מצחינה ולא אטרקטיבית לנחל שעובר תהליכי שיקום. אפשר לראות את צמחיית המים, את הליפייה ואת הפרפרים שבאים לצמח המים. הנחל חזר לחיות, יש פה דגים ממינים שונים, צבים, נחשים, הכל …".

בריאות אחת מקשרת בין בעלי החיים לבני האדם

בשנת 1971 נחתמה אמנה בינלאומית היסטורית - "אמנת רמסר", המייצגת מאמץ עולמי לשמור על מערכות אקולוגיות מימיות (wetland) , כלומר על בתי הגידול המימיים ועל המגוון הביולוגי בהם.
האמנה קוראת למדינות העולם לנהל בחוכמה את המשאבים הקיימים בבתי הגידול המימיים שבתחומן על מנת לשמור על בריאותם ועל תפקודם התקין. בדרך זו יהיה ניתן להבטיח שנמשיך לזכות בתועלות הרבות שמערכות אקולוגיות חשובות אלה מעניקות לנו – תועלות אקולוגיות, כלכליות, מדעיות ותרבותיות.
3 צפייה בגלריה
קולחים המוזרמים לנחל ציפורי ומזהמים אותו
קולחים המוזרמים לנחל ציפורי ומזהמים אותו
קולחים המוזרמים לנחל ציפורי ומזהמים אותו
(צילום: הגר סבטי)
היום כבר יודעים שיש קשר בין בריאותם של האדם ובעלי החיים לבריאותה של הסביבה הטבעית, והבנה זו מעוגנת בגישה ביו-רפואית שנקראת בריאות אחת (One health). רשות הטבע והגנים מיישמת את גישת בריאות אחת גם במימוש אמנת רמסר ובפעילות לשימור בתי גידול מימיים טבעיים ולשיקום בתי גידול שנפגעו. השימור בתחום השמורות והגנים נעשה בהבטחת מים באיכות ובכמות מתאימה בגופי המים, ובפעולות שיקום שנעשו בשנים האחרונות הוצפו מחדש מאות דונמים ועוצבו מערכות אקולוגיות מימיות.
נתקלתם במפגע או במישהו שפוגע בחיות בר, ביבשה או בים, התקשרו למוקד של רשות הטבע והגנים: 3639*, גם בווטס אפ: 054-9642434