נפתח את מבזק החדשות הטובות עם התנינים השזופים בנפאל. אז איך "השתזפו" ולמה? תנינים וגוויאלים (גוויאל הודי הוא מין תנין נדיר, ששרד ממשפחת תנינים פרהיסטורית, ונחשב למין הנמצא בסכנת הכחדה חמורה) נצפו לאחרונה בפארק הלאומי צ'יטוואן, בדרום נפאל, במראה שונה מהרגיל – כשהם "שזופים" וכתומים.
מדענים סבורים שייתכן ששינו הצבע נגרם בשל המים שהם שוחים ומבלים בהם, שעתירים בברזל. "לא תמצאו שמן שיזוף למרגלות ההימלאיה", צייצה בטוויטר החוקרת, פרופ' פיבי גריפית'. היא גם התבדחה ושאלה האם יכול להיות שהתנינים הללו מקבלים עצות אופנה מנשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ?
3 צפייה בגלריה
תנין בצבע לא שגרתי
תנין בצבע לא שגרתי
תנין בצבע לא שגרתי
(צילום: מתוך הטוויטר של Phoebe Griffith)
אלא שיש הסבר אחר, והוא מדעי לגמרי. בפרויקט לשימור התנינים והגוויאל ההודי בפרט גילו שבחלק מהנהרות והנחלים בפארק יש רמות גבוהות של ברזל. ברזל במים - כשהוא מגיב לחמצן בעצם - יוצר צבע כתום. אל דאגה, המראה השזוף הוא זמני, העור יכול להישטף במים פחות עשירים בברזל ולהתנקות, וזה גם לא פוגע בזוחלים, הגיבו זאולוגים וחוקרי חיות בר על הציוץ של גריפית'.
ועכשיו, פרפר שחוקרים חשבו עד כה שהוא "נכחד" - הופיע שוב בבריטניה. תצפיות על פרפר נדיר גרמו לחוקרים לחזור בהם, ולהודיע: המין, שתואר בעבר כנכחד בבריטניה במשך כמעט 100 שנים - הופיע לפתע בפרברים כפריים סמוך ללונדון.
את רִשְׁתָּן הָעֻזְרָר אולי ראיתם בישראל. הוא נפוץ בעיקר בצפון, ואפשר למצוא אותו גם בטורקיה, סוריה ולבנון. אך בעשורים האחרונים הוא אינו קיים באיים הבריטים, עד לתצפית האחרונה, שם – הפתיע ובגדול.
3 צפייה בגלריה
הפרפר שחזר לבריטניה
הפרפר שחזר לבריטניה
הפרפר שחזר לבריטניה
(צילום: FRANK GARDNER)
מספר קטן של פרפרים נצפו עפים בשדות, לאחר שהוכרזו כמין שהתעופף מבריטניה עוד ב-1925. מה גרם להם לחזור? ועוד לאחד מבתי הגידול האהובים עליהם? לא ידוע. האם הימצאותם מסמלת התחלה מופלאה של התאוששות המין? ימים יגידו.
ואנחנו נשארים בגזרת החרקים, בערך. אז מה לדעתכם עשו 685 ספיידרמנים באמצע קניון במלזיה? הם לא הצילו את העולם, אבל כן שברו שיא עולם.
3 צפייה בגלריה
מאות ספיידרמנים
מאות ספיידרמנים
מאות ספיידרמנים
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק AEON MALL)
מאות אנשים התאספו בקניון כשהם לבושים בתחפושות ספיידרמן שונות מסדרת הסרטים שוברי הקופות של מארוול, באירוע מיוחד – כדי לשבור שיא גינס. השופט שהגיע במיוחד למקום כדי לאמת את הנתונים – גם ספר כל אחד מהם וגם אימת שכל משתתף בילה לפחות חמש דקות באזור. בסוף הם גם קיבלו תעודה, שאישרה להם שאכן שברו את השיא הקודם – 601 אנשים שלבשו חליפות ספיידרמן בהודו ב-2021.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי