מחקר חדש של אוניברסיטת תל אביב בדק מה קורה לציפורים שרגילות לחיות בסביבה של בני אדם, כשלפתע אזור המחייה שלהם מתרוקן מנוכחותם של בני אדם. בין היתר החוקרים בדקו עורבים, דררות ופשושים. ממצאי המחקר מפתיעים: בעוד שהעורבים והדררות, שמתאפיינים בכך שהם "עוקבים" אחרי בני אדם, רגילים לרעשים שהם משמיעים וניזונים משאריות המזון שלהם, הפחיתו את פעילותם, דווקא הפשושים שנחשבים לביישנים - הגבירו את הפעילות שלהם באותו אזור.
המחקר נערך בהובלת תלמיד המחקר קוגנאן סאן, ד"ר אריאן בונמן ופרופ' יוסי יובל, ראש בית הספר סגול, וחבר בית הספר לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף פרופ' אסף שוורץ מהמחלקה לאדריכלות נוף בטכניון. תוצאות המחקר התפרסמו בכתב העת ELIFE.
2 צפייה בגלריה
עורב מצוי
עורב מצוי
עורב מצוי
(צילום: Shutterstock)
במסגרת המחקר הנוכחי, החוקרים ניצלו את סגר הקורונה הראשון כדי לבדוק את יחסי הגומלין בין האדם לטבע, והציבו 17 מכשירי הקלטה בפארק הירקון וברחובות הסמוכים לו בצפון תל אביב. ניתוח ההקלטות בעזרת בינה מלאכותית מימי הסגר הראשון ועד 10 ימים לאחר היציאה מהסגר (25 במרץ עד 28 במאי) מעלה כי הפעילות של העורבים והדדרות היתה נמוכה בצורה משמעותית (קריאות העורבים בפארק פחתו בסגר בכ-50% וציוצי הדררות בפארק צנחו בכ-90%). לעומתם, הפשושים דווקא נהנו מהיעדר האדם והגבירו את נוכחותם בכ-12%.
פרופ' יוסי יובל מסביר: "כשהחל סגר הקורונה הראשון, אנחנו כמו חוקרים רבים, בתחומים רבים, זיהינו הזדמנות נדירה לערוך ניסויי שטח שייבחנו כיצד מתנהגים בעלי חיים בהיעדר אנשים. ככלל, מחקרים רבים הצביעו על חזרתם של מינים לשטחי מחיה שהאדם 'נטש' בגלל הקורונה, אבל רוב המחקרים האלה בוצעו באמצעות תצפיות אנושיות, שמן הסתם מצריכות בני אדם, שהם כאמור הגורם שאת השפעתו רוצים לבחון".
הוא הוסיף כי החוקרים השתמשו במיקרופונים שמאפשרים לנטר פעילות ציפורים בלי נוכחות אדם, ופיזרו אותם בצפיפות גבוהה בפארקים ובשכונות המגורים. "בחרנו באזור פארק הירקון, דרומה עד רחוב ארלוזורוב, והצבנו 17 מיקרופונים במרחק של כ-500 מטר זה מזה. בחרנו בצפון הישן משום שהוא אזור אורבני שצמוד לפארק, כדי לאפשר השוואה בין פעילות הציפורים בפארק לפעילות הציפורים בעיר", אמר פרופ' יובל.
2 צפייה בגלריה
פרופ' יוסי יובל
פרופ' יוסי יובל
פרופ' יוסי יובל
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
החוקרים, כאמור, בדקו את השינויים בנוכחותם של שלושה מיני ציפורים נפוצים במיוחד וקולניים במיוחד, הנבדלים זה מזה במידת נצלנותם את האדם: עורב אפור, דררה ופשוש. העורב האפור מסווג כ"מין עוקב אדם", דהיינו הוא נצמד לאדם וניזון משאריות המזון של האדם. הדררה היא מין פולש, אף היא עוקבת אדם. והפשוש מסווג כ"סתגלן", הוא מתאים את עצמו לאדם, ויודע להסתדר בסביבה עירונית, אבל אינו ניזון משאריות האדם ומעדיף להתרחק מחברתו.
בסך הכול הקליטו החוקרים 3,234 שעות ובהן כ-250 אלף קולות ציפורים, והחוקרים השתמשו בבינה מלאכותית כדי לזהות את הקולות ואת הציפורים שהשמיעו אותן. במהלך הסגר, מצאו החוקרים כי הפעילות האנושית באזורי המגורים עלתה ב-49% והפעילות האנושית בפארק הירקון - שהיציאה אליו הייתה אסורה - פחתה ב-31%.