כוכב הלכת מאדים מעסיק אסטרונומים כבר שנים רבות, ועדיין - יש כל כך הרבה דברים שאנחנו לא יודעים על השכן האדמדם שלנו.
אבל עכשיו נרשמה התקדמות. בזכות פריצת דרך מרגשת, מדענים טוענים כעת כי אנחנו יודעים מה יש בליבת כוכב הלכת מאדים. כלומר, היכולת להבין ממה הכוכב מורכב.
על פי נתונים של גלים סיסמיים, גלי אנרגיה העוברים באדמה, שהושגו בעקבות מידע שהעבירה הנחתת InSight של נאס"א, שניתרה את מאדים במשך ארבע שנים, התגלה שמרכזו של מאדים הוא סגסוגת ברזל נוזלית, עם כמויות גדולות, באופן מפתיע, של גופרית, מימן וחמצן.
3 צפייה בגלריה
מה מסתתר בליבה של מאדים?
מה מסתתר בליבה של מאדים?
מה מסתתר בליבה של מאדים?
(הדמיית ליבת מאדים: נאס"א)
מדובר במידע חשוב, שיכול לעזור לנו להבין טוב יותר את ההיסטוריה של מאדים, ולמה הוא שונה מכדור הארץ. שני כוכבי לכת שעל פניו עם בסיס דומה, אבל האחד - צחיח וחסר חיים, והשני – שופע בהם.
ועכשיו, לדג שעשוי להחזיק את סוד המקור האבולוציוני של מצמוץ. כן, הפעולה הזאת שאנחנו מבצעים אחת לכמה שניות.
בני אדם, כמו הרבה חיות יבשה אחרות, עושים משהו שדגים לא עושים. לא רק לנשום מחוץ למים, אלא למצמץ. רוב הדגים לא ממצמצים, כי אין להם את מנגנון העפעפיים. הם גם לא צריכים לעשות זאת, מכיוון שהמים שהם שוחים בהם שומרים על העיניים שלהם לחות ונקיות.
3 צפייה בגלריה
הדג המוזר
הדג המוזר
הדג המוזר
(צילום: מתוך המחקר, Brett Aiello)
אבל יש דג אחד, יש יגידו שהוא די מוזר. הוא גם זוחל ביבשה, וגם ממצמץ. הוא עשוי להיות החוט המקשר, והוא נותן לנו את ההזדמנות לבדוק איך ולמה המנגנון הזה התפתח בדג שגם יוצא "לנשום אוויר" מחוץ למים. ההשערה המחקרית היא שבעבר הרחוק, אבותיו האבולוציוניים בילו ביבשה, והמצמוץ היה מנגנון שהופיע כחלק מחבילת ההתאמות.
מצמוץ נראה כמו דבר מובן מאילו, אבל הוא חיוני לראייה. הידיעה מתי ואיך התחלנו לעשות את זה, עוזרת לנו להבין טוב יותר איך בעלי חיים ביצעו את המעבר בין מים לאדמה, והכילו אתגרים של סביבה חדשה.
ולסיום, קבלו את תלמיד התיכון שהפך את ההורים שלו לגאים מאוד לאחרונה. דניס בארנס מניו אורלינס פנה לכ-200 מכללות ואוניברסיטאות, והתקבל ל-125 מתוכן, עם הצעות למלגות בשווי של 9 מיליון דולר.
3 צפייה בגלריה
דניס בארנס מניו אורלינס
דניס בארנס מניו אורלינס
דניס בארנס מניו אורלינס
(צילום: מתוך עמוד היוטיוב WWLTV)
על פי ההערכות שרצות בימים אלה, לאחר פרסום המקרה, ב-2019 נקבע שיא עולמי לצעירה מאל.איי, שקיבלה מלגות בשווי 8.7 מיליון דולר. דניס אומר שעד סוף החודש, ההצעות יכולות להסתכם אפילו ב-10 מיליון דולר, ואפשר גם להבין למה – מדובר בתלמיד מחונן שרוצה להתחיל ללמוד תואר ראשון כפול במדעי המחשב ומשפטים. באיזה קולג' יבחר? הוא הבטיח לעדכן את העוקבים עד 2 במאי.