*התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמאיים המציגים

האם אתם רוצים לסייע לאנשים במשבר? האם אתם מאמינים שאפשר לעשות שינויים לטובה? בתחום מדעי ההתנהגות יש כמה שיטות ייחודיות לטיפול. בקריה האקדמית אונו מציעים שתי אפשרויות בחירה בלימודים, שבסיומם ניתן יהיה לקבל תעודה בכלבנות טיפולית או בטיפול באמצעות וידאו-תרפיה במסגרת לימודי התואר הראשון במדעי ההתנהגות.

ד"ר דפנה ליבר, ראש תוכנית מדעי ההתנהגות בתואר ראשון בקריה האקדמית אונו, סיפרה על הלימודים: "תואר במדעי ההתנהגות הוא בעצם התואר הראשוני, הבסיסי שמכיל את כל מה שצריך לדעת בשביל להבין איך אנחנו פועלים כאנשים. בתוך התואר הזה, שנותן את הידע הראשוני והבסיסי הוספנו בעצם שני אלמנטים מיוחדים, שהם מייחדים את התוכנית הזאת, אבל גם מקפיצים אותה, נותנים לה עוד איזשהו נופך מאוד משמעותי. בעצם התואר הזה הוא תואר במדעי ההתנהגות, שמאפשר בחירה באחת משתי תעודות, או תעודה בווידאו-תרפיה או טיפול בעזרת כלבים. בשני הדברים האלה לוקחים את הידע, משתמשים בידע של ההבנה האישית והבין-אישית והופכים אותה לכלי יישומי".
ניר צדיק, מייסד ובעלים של Dogart, סיפר על תחום הטיפול בעזרת כלבים: "תהליך הכשרה מתחלק לשני חלקים עיקריים במשך שלושת שנות הלימוד. בשנה הראשונה זה לימודים של מאמן כלבים, זה ללמוד לתקשר עם הכלבים נכון, לבנות תקשורת עם כלב וללמוד להבין ולדבר 'כלבית', והשנתיים הנוספות זה בעצם החלק הפרקטי של ההכשרה של המטפל והכלב כצוות טיפולי וכשותפים לטיפול". בעניין זה הוסיף דרור בר-אל, גם הוא מייסד ובעלים של Dogart. "הטיפול בעזרת כלבים פונה למגוון מאוד מאוד רחב של אוכלוסיות וסוגי בעיות שונות. אחד זה בפן הרגשי, שבו אנחנו בעצם יכולים לעבוד עם תשושי נפש, פוסט-טראומטיים, פיגור שכלי וגם בפן הפיזי, כל הנושא של ויסות, של מגע, מוטוריקה עדינה, מוטוריקה גסה".
שרון ישראל, ראש ההתמחות בווידאו-תרפיה בתואר ראשון במדעי ההתנהגות, סיפר על הבחירה האחרת: "בווידאו-תרפיה הרעיון הוא למעשה לעבוד בתוך מרחב שהוא מרחב של יצירה של סרטים, כאשר המטרה היא קודם כל ללמוד להכיר את עצמי יותר טוב, ללמוד להכיר את עצמי ביחס לסביבה, להביא קונפליקטים, להביא קשיים, להביא חוויות טראומטיות לתוך המרחב הזה וקודם כל היכולת להסתכל על הדברים מהצד. יש כאן בתוכנית המון המון התנסות מעשית וזה גם מאוד הגיוני כי הם לומדים למעשה כיצד לנהל ולהוביל תהליכי שינוי אצל אנשים באמצעות יצירה של סרטים ווידאו, הם צריכים לעבור את זה בעצמם, ואני לא יכול לחשוב על דרך יותר עשירה נכון להיום, לבטא את עצמנו מלבד העבודה עם וידאו והקולנוע".
ד"ר ליבר דיברה על צוות ההוראה: "יש לנו צוות של מורים ושל מרצים שמגיעים מהשילוב הזה של פרקטיקה וניסיון וגם ידע אקדמי ומקצועי ואז ביחד יש אפשרות ליצור שיעור שהוא גם התנסותי, גם כולל את החוויה וגם את הלמידה התיאורטית".
על אפשרויות העבודה, לאחר סיום התואר אמרה ד"ר ליבר: "מי שיסיים את הלימודים בעצם זוכה, מכיוון שהוא זוכה בשתי תעודות הדרך אחר כך פתוחה עבורו ובעצם הוא יוצא מכאן גם עם תעודת B.A וגם התעודה במדעי ההתנהגות וגם עם תעודה מקצועית וברגע שיש לו תעודה מקצועית אז בעצם השוק המקצועי ממתין לו. הוא יוכל לעבוד אחר כך בבתי ספר בתחומים של תומכי הוראה, הוא יוכל לעבוד במקומות שעובדים עם אוכלוסייה של הגיל השלישי ובכל מיני מסגרות חינוכיות וטיפוליות בתפקידים שהם תומכי טיפול, טיפולים במקומות שבהם הוא קיבל את תעודת ההתמחות שלו".
בעניין זה הוסיף ישראל: "בוגרי תוכנית ההתמחות למעשה יוכלו להשתלב בשטח גם בבתי ספר, גם במסגרות של משרד הרווחה, המשרד לשוויון חברתי, המשרד לביטחון פנים. למעשה כל המשרדים הממשלתיים מכירים בתחום של הוידאו-תרפיה, הרבה מאוד מהם גם משתלבים אצלנו במרכז אחר כך עם סיום הלימודים ובעצם מועסקים ומשולבים בשטח בתוך התוכניות שאנחנו מפעילים ברחבי הארץ".
למי מיועד התואר? ד"ר ליבר: "אז לתואר הזה מוזמנים להגיע כל מי שמסקרן אותו להבין איך פועל המנגנון הפנימי שלו ואיך החברה פועלת ואיך אנשים מתנהגים, זה צריך להתחיל מהסקרנות הזאת, מהרצון הזה לדעת איך הדברים פועלים ומה יש בנו שיכול לטפל באחרים. הסטודנטים יפגשו ילדים ואוכלוסיות בסיכון, הם יפגשו נוער, הם יפגשו אנשים במסגרות פסיכיאטריות, והם יפגשו אנשים במגוון התנסויות, שיעניקו להם את הכלים להבין ולתקשר, ליצור קשר ולהכיר ולראות איך באמת עושים איזשהו תהליך, שפוגש מישהו בצד השני ועוזר לו להגיע למקום טוב יותר".
*התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמאיים המציגים
פורסם לראשונה: 10:56, 29.07.21