הדיונה הגדולה בחולות אשדוד היא אחד מאתרי הטבע המרהיבים בדרום הארץ. ברשות הטבע והגנים יחד עם קק"ל הגישו ב-2015 את התוכנית לשמורת טבע חולות אשדוד ושדרת השקמים לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. אבל מאז היא נמצאת על המדף. יו"ר הוועדה המחוזית דרום, עודד פלוס, מתעקש שלא לקדם את התוכנית ולמעשה הוא "קובע אותה".
מתכננת מחוז מרכז ברט"ג, מירה הולדר אבנרי, פנתה ליו"ר הוועדה בבקשה להעלות את התוכנית הממתינה כשבע שנים לדיון. יו"ר הוועדה הודיע כי התוכנית לשמורה כבר אינה רלוונטית. "התוכנית נמצאת אצלנו כ-80 חודשים, פרק זמן לא סביר בעליל והיא לא קודמה וספק אם יש מקום ודרך לקדם אותה", אמרו ברט"ג. התוכנית, יש לציין, עברה את תנאי הסף של הוועדה. היו"ר סבור כי שמורת הטבע תפגע באפשרות לפיתוח עתידי של העיר אשדוד. אז מה עדיף? טבע או בנייה?
2 צפייה בגלריה
חולות אשדוד, וברקע העיר
חולות אשדוד, וברקע העיר
חולות אשדוד, וברקע העיר
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
"אני מתייחס לשמורת טבע כמצב בלתי הפיך. הם רוצים את כל השטח כשמורת טבע. ולהוציא שטח ממעמד של שמורת טבע זה כמעט בלתי הפיך", הבהיר פלוס בשיחה עם ynet. "וזה קונפליקט. אנחנו כל הזמן חיים בקונפליקטים האלה. לקבע מצב זה בעייתי, משני הצדדים. כמו שאפשר לקבע בשמורת טבע, אפשר לקבע בבינוי. לכן יש דיונים על מנת לנסות לקבוע את הגבולות של אשדוד בהקשר של הדיונה. יש שאלה מה יהיו מגבלות הפיתוח. אשדוד נמצאת די בגבולות הסופיים שלה ונותר לה התחדשות עירונית. התוכנית לא קודמה מסיבה ברורה. יש קונפליקט בין פיתוח לשמורת טבע. אני בעד שמורות טבע. באזור הנגב המזרחי אני גדול מכריזי שמורות הטבע. אני מאוד בעד".
עודד פלוס היה בעבר מנכ"ל המשרד לשירותי דת, בתקופה שבה עמדה ש"ס בראש המשרד. בין היתר היה חבר הוועד המנהל של קרן מורשת הכותל המערבי ומ"מ מנכ"ל הרבנות הראשית. פלוס הוא עורך דין והעניק ייעוץ משפטי לרשויות ולועדות מקומיות לתכנון ולבנייה. באחד הראיונות עמו הצהיר כי הוא בעד הקמת יישובים חדשים, בהתאם לראיית עולמה של שרת הפנים, איילת שקד.
הדיונה הגדולה היא שריד כמעט אחרון לחולות הלבנים של מרכז ודרום הארץ. "אזור פראי זה, שמשתרע בין אשדוד לניצנים, הוא השריד האחרון שנותר מדיונות החול שכיסו בעבר את מישור החוף הדרומי והמקום היחיד בארץ, שבו יש רצף גאוגרפי בין דיונות חול נודדות לבין חוף הים", כתבה הולדר אבנרי במכתב ליו"ר פלוס. באזור ניתן למצוא צבאים, תנים, שועלים, ארבנות וזוחלים למיניהם. בנוסף עצי השקמה קיימים במקום שנים רבות, ובעלי מראה ייחודי.
2 צפייה בגלריה
שדרת השקמים וחולות אשדוד
שדרת השקמים וחולות אשדוד
שדרת השקמים וחולות אשדוד
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
בחברה להגנת הטבע פועלים מזה שנים לשמירה על הדיונה הגדולה, והגנה על אחד מאוצרות הטבע הדרומיים החשובים ביותר, מפני מרוץ החימוש הנדל"ני שאוכל את השטחים הפתוחים בישראל. עבור רבים מתושבי אשדוד הדיונה היא חתיכת טבע ייחודית ונדירה ליד הבית. "שמורת טבע חולות אשדוד היא חלק מיחידת החלות האחרונה במישור החוף", אומרים בחברה להגנת הטבע. "מרחב זה הוא מוקד משיכה לתושבי העיר וסביבתה ולמטיילים מכל רחבי הארץ. המרחב ראוי להיות מוכרזת כשמורת טבע".
רבים מתושבי אשדוד מתנגדים להרס נכס הטבע הנדיר סמוך לעיר. יו"ר הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד, בועז רענן, אמר: "אנו מבינים את הצורך בבנייה, גם כמענה לצעירי אשדוד, אך יודעים על קיומם של מקומות מספיקים לכך בתוככי העיר, מבלי לפגוע באזור הדיונה הגדולה והיקרה לליבם של תושבי העיר. הגיעה השעה להכריז על שטחה של הדיונה הגדולה כעל נכס לאומי ייחודי, שמורת טבע, הן על ידי מדינת ישראל והן על ידי פרנסי העיר אשדוד".