זעם בכנסת ובעמותות למען בעלי החיים על הצעת החוק שהגישו ח"כ משה גפני ואורי מקלב מיהדות התורה, לפיה בעלי כלבים יאלצו לשלם 3,500 שקלים בשנה אגרה על החזקת כלב. לפי ההצעה, העלות השנתית על כלב ראשון היא 3,500 שקלים בשנה, ו-7,000 שקלים ישולמו על כל כלב נוסף. הסיכויים שהצעת החוק תעבור בכנסת נמוכים במיוחד, והיא הוגשה על רקע החלטת הממשלה להטיל מס על מוצרים החד פעמיים, שמשפיעה רבות על המגזר החרדי. כיום עומדת האגרה השנתית על קצת יותר מ-50 שקלים לכלב מסורס ומעל 350 שקלים בשנה לכלב שאינו מסורס. ח"כ גפני אינו מבחין בהצעה בין המסורסים לאלו שלא.
4 צפייה בגלריה
כלב כלבים מטיילים
כלב כלבים מטיילים
כלבים מטיילים
(צילום: shutterstock)
ח"כ גפני כתב בהצעה, שאותו הגיש לפני כמה שבועות, כי "החוק המוצע נועד להטיל אגרה סביבתית על מחזיקי כלבים. אגרה סביבתית זו תשקף את הנזקים והמחירים הסביבתיים הגדולים הנגרמים כתוצאה מגידול כלבים, ואשר פוגעים באיזון האקולוגי העדין שמסביבנו. הצעה זו עולה בקנה אחד עם עיקרון היסוד של דיני הסביבה, עיקרון 'המזהם משלם'".
הוא הוסיף כי בהצעה כי "שמירה על איכות הסביבה והתמודדות עם משבר האקלים העולמי נמצאים בלב הדיון הציבורי בארץ ובעולם בשנים האחרונות. בתקופה האחרונה קודמו מספר מהלכים מרחיקי לכת על מנת להפחית את הזיהום הסביבתי אשר התמקדו בשכבות החלשות של החברה בישראל. בראש מהלכים אלו נמצא מיסוי הכלים החד פעמיים, אשר פגע קשות באוכלוסיות מוחלשות ובמיוחד בחברה החרדית".
ח"כ גפני רמז כי דווקא השכבות החזקות מגדלות כלבים. "מאמצי הממשלה הנוכחית התמקדו אם כן בשכבות החלשות", הוא כתב. "הן לא נגעו כמעט בכלל בנזקים הסביבתיים החמורים הנגרמים כתוצאה מהרגלי הצריכה וההתנהגות של שכבות האוכלוסייה אותן נהוג לכנות כ'ישראל הראשונה'". לדבריו, "הצעת חוק זו נועדה לתקן עוול זה ולקדם חלוקה שוויונית בין שכבות האוכלוסייה בכל הנוגע לנשיאה בעלויות הכלכליות והחברתיות הנדרשות לצורך שמירת הסביבה. נקודת המוצא של הצעת החוק היא כי על כל שכבות האוכלוסייה, גם אלו המבוססות, לשאת בנטל הסביבתי. השכבות החזקות אינן יכולות להטיל את משא שמירת הגנת הסביבה רק על השכבות החלשות ולדרוש רק מהן לשנות את הרגליהן. גם 'ישראל הראשונה' נדרשת להתגייס, לבחון הרגלים ישנים, במיוחד כאלו שהם בגדר מותרות, ולהתאימם למציאות הסביבתית העולמית".
הוא הוסיף כי לא מדובר בהצעה האחרונה שמטרתה להטיל מיסים נוספים על השכבות החזקות יותר. "הצעת החוק הנוכחית עוסקת אמנם בגידול כלבים בלבד, אך יש לראותה כמהלך ראשוני בלבד מתוך תפיסת עולם חברתית וסביבתית רחבה", כתב ח"כ גפני בהצעת החוק. "בכוונת יוזמי החוק לבחון הרגלים סביבתיים פוגעניים נוספים המקובלים בעיקר בשכבות החזקות, ולקדם חקיקה אשר תתמרץ שינוי התנהגות גם ביחס אליהם".
4 צפייה בגלריה
משה גפני במליאת הכנסת
משה גפני במליאת הכנסת
ח"כ משה גפני במליאת הכנסת
(צילום: יואב דודקביץ' )
בסיכום ההצעה, כתב ח"כ גפני כי "מחקרים רבים בעולם מלמדים כי לגידול חיות מחמד, ובמיוחד חיות מחמד הניזונות מבשר מעובד, השלכות סביבתיות קשות. הוא מגדיל את היקף פליטות הפחמן הדו חמצני בעולם ותורם להחרפת משבר האקלים העולמי. כך, לדוגמה מחקר שנערך בארצות הברית בשנת 2017 העלה כי חיות מחמד בארצות הברית לבדה צורכות כ-43 מיליארד ק"ג בשר וגורמים לפליטות של גזי חממה בהיקף של 64 טונות פחמן דו חמצני. מחקרים נוספים הראו כי היקף הפליטות שמייצר כלב ביתי כפול מזה שמייצר רכב שטח. גם הטיפול בצרכיהן של חיות הבית פוגע רבות בסביבה. צרכים אלו מתגלגלים בדרך כלל אל פחי האשפה ולא אל מערכת הביוב וגורמים לפגיעה סביבתית חמורה. הטיפול כאמור מגדיל גם את השימוש בשקיות פלסטיק, הגורמות נזק סביבתי רב".
בהצעת החוק הזכיר ח"כ גפני כי בערים המבוססות יותר מספר הכלבים גבוה יותר, בעוד שביישובים החרדים הוא נמוך. "בהקשר זה יש לציין כי בהתאם לנתוני המרכז הארצי לרישום כלבים בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות, נמצאת העיר תל אביב בראש רשימת בעלי הכלבים בישראל בשנים האחרונות. כך לדוגמה, בשנת 2020 נרשמו בתל אביב 39,373 כלבים, אחריה נמצאת ראשון לציון, בה נרשמו כ-17,720 כלבים ואחריה העיר חיפה בה נרשמו 16,585 כלבים", כתב חבר הכנסת מיהדות התורה. "העיר החרדית ביתר עילית נמצאת בתחתית הרשימה עם כמות הכלבים המעטה ביותר בישראל (בערכים אבסולוטיים). תל אביב נמצאת גם בראש רשימת הערים בהם חיים יותר מכלב אחד בבית, וגרות בה 2,998 משפחות המחזיקות יותר מכלב אחד".
ויש גם יוצאים מן הכלל. ח"כ גפני כתב בהצעה כי "גידול כלבים עשוי להיות גם למטרות חיוניות. דוגמה מובהקת לכך היא כלבי נחיה, אך אין זו דוגמה יחידה. גידול כלב עשוי להיות נחוץ גם למטרות בריאותיות נוספות, כמו בריאות הנפש, או למטרות חיוניות אחרות – כמו למטרת שמירה. על מנת שלא לפגוע בקידום מטרות חשובות אלו מוצע לקבוע כי גידול כלב למטרות בריאותיות, לרבות בריאות הנפש, למטרות שמירה או למטרות נוספות שיקבע השר באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יהיו פטורות מהאגרה הסביבתית. כמו כן, על מנת שלא להגדיל את נטל המס על אוכלוסיות חלשות, מוצע לקבוע כי כל מי שזכאי לפטור או הנחה מארנונה, יהיה פטור תשלום האגרה הסביבתית".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת. סיכוי נמוך מאוד לאישור ההצעה
(צילום: יואב דודקביץ')
ח"כ מקלב הוסיף: "הצעת חוק זו הגיעה כתשובה המתבקשת להחלטות הממשלה להטלת מס על מוצרי פלסטיק חד פעמיים, שהינם מוצרים נלווים למוצרי יסוד. החלטות ממשלה אלו להטלת מס בסכומי עתק במאות אחוזים ללא רחמים מביעים את סדרי העדיפויות של הממשלה ולא מובן מדוע צרכי הכלבים קודמים לצרכי המשפחה אותם הממשלה הזו ממסה. עצם הפולמוס שמעוררת הצעה זו הינה חלק ממטרה, אנשים שהיו אדישים עד כה להטלת המס על משפחות קשות יום מתעוררים כאשר מטילים את המס על גידול בעלי חיים. הצעת חוק זו של ח"כ גפני הינה תמונת מראה להחלטות הממשלה, ואם ישנם עיוותים אזי יש להטיל מס על כולם, נסיר את הצעת החוק אם שר האוצר יבטל את מס החד פעמי המיותר והלא כדאי".
בכנסת זעמו. ח"כ יוראי להב הרצנו כתב בחשבון הטוויטר שלו: ״רק אתמול אימצנו כלב והיום אני לומד על הצעת חוק הזויה שרוצה להטיל קנס של אלפי שקלים על מי שמגדל כלב, והשיא זה שהחוק מוצג במסווה של המאבק במשבר האקלים. ח״כ משה גפני וח״כ אורי מקלב, מי שמתייחס לכלבים כנטל על הסביבה לא מבין את המשמעות - לא של משבר האקלים ולא של חשיבות הטיפול בבעלי חיים. אם הסביבה כל כך מעניינת אתכם, תתחילו להתמקד בשינוי הרגלי צריכה. משם נתקדם״.
4 צפייה בגלריה
חיסון לכלב
חיסון לכלב
חיסון לכלב
(צילום: Shutterstock)
ח״כ יסמין סאקס פרידמן הוסיפה: ״בזמן שאני וחבריי בקואליציה נאבקים כדי לצמצם את כמות המתות הכלבים, ח"כ גפני וח"כ מקלב מגישים חוקים שיגרמו לאנשים לא לאמץ כלבים ויעודדו את המשך ההמתות הנוראיות הללו. תעשו לנו טובה ותשאירו את נושא בעלי החיים לאלו שבאמת אכפת להם!״.
גם מפלגת ישראל ביתנו התייחסה. "אנחנו רק שאלה, מס על חד פעמי זה חוק נגד החרדים והטלת אגרה על פיקוח בעלי חיים באלפי שקלים זה חוק סביבתי? גפני, אנחנו נדאג שתישאר באופוזיציה לעוד הרבה שנים, או כמו שאומר הביטוי "כלב נובח לא נושך", נמסר מטעם המפלגה.
שר החקלאות עודד פורר הוסיף: "לאגרה של עסקני 'יהדות התורה' אין שום תמורה. שנים שהם התעללו בכלל אזרחי ישראל, כולל בציבור החרדי, וכעת הם מחפשים להתעמר באוהבי בעלי החיים עם הצעת חוק שמעודדת הזנחת כלבים. אל דאגה, לא ניתן לזה לקרות".
מאגודת צער בעלי חיים בישראל נמסר בתגובה: "על פי החרדים טהרן זה כאן. בפרס יש איסור לגדל כלבים וזה ממש לא רחוק עם החשיבה והתפישה החרדית כאן בישראל וזה אפילו מסוכן אם חושבים על זה לעומקם של דברים. כמה שיותר חשוך יותר מסוכן. כמה הם עוד ינסו להפגין כוח אל מול אזרחי מדינת ישראל החילוניים ברובם, שחיים לצד החברים הכי טובים על ארבע? יותר טוב שיחנכו את הציבור שלהם לאהבת החי, הטבע, הבריאה כפי שהם תופסים זאת ולא יחפשו דרכים להתעמר בציבור שלם שלתפישתו כלבים הם חלק בלתי נפרד מהמשפחה. מגדלי הכלבים משלמים מיסים ובטח במצב קטסטרופלי בשעה שבה עשרות אלפי כלבים נמקים בכלובים ומשוועים למשפחות שיאמצו אותן לא מחפשים להרע ליצורים שהם חבריו הטובים ביותר של האדם מימים ימימה. אנו קוראים לכל אזרחי ישראל מכל המגזרים, פתחו את בתיכם ותכניסו חבר על ארבע ותבינו שכל שקל שתוציאו על גידלו שווה אלף מונים".