מדענים אמרו כי התחממות כדור הארץ גורמת לסיכוי גבוה יותר לגשמים קיצוניים, שגרמו בחודש שעבר לשיטפונות קשים מאוד במערב אירופה.

לפחות 220 בני אדם נהרגו באמצע החודש שעבר בגרמניה ובבלגיה, כשגשמים חזקים מאוד גרמו לשיטפונות בשתי המדינות. פרט לאובדן חיי האדם, נגרמו נזקים בגובה של מיליארדי אירו.
במחקר, שפורסם הלילה (יום ג') על ידי קבוצת מדענים העוקבת אחר מזג האוויר ברחבי העולם, השתמשו החוקרים בנתונים מהעבר ובסימולציות מחשב על מנת לבחון כיצד העלייה בטמפרטורות, הנגרמת כתוצאה משריפת דלקים מאובנים, השפיעו על הגשמים מסוף המאה ה-19 ועד היום.
החוקרים השתמשו בשיטות מקובלות לביצוע הערכות לאפשרות לאירועי מזג אוויר ספציפיים, כמו שיטפונות, בצורות וגלי חום. במחקר נמצא כי במערב אירופה עלתה הטמפרטורה ב-1.2 מעלות מאז סוף המאה ה-19 וכך גם התגברו אירועי מזג האוויר הקיצוניים – כמו גשמים חזקים.
2 צפייה בגלריה
 נזקי ההצפות בגרמניה
 נזקי ההצפות בגרמניה
נזקי ההצפות בגרמניה
(צילום: GettyImages)
מומחים אומרים כי על כל עלייה של מעלה אחת בטמפרטורה, בשל שינויי האקלים, האוויר יכול לספוג 7% יותר מים – והתוצאה היא גשמים קיצוניים יותר.
מהמחקר, שנערך על ידי כ-40 חוקרים משש מדינות באירופה ובארצות הברית, עולה כי הסיכוי לאירועי גשם קיצוני, מהסוג שגרם לשיטפונות בחודש שעבר, גבוה פי 1.2 עד 9 ממה שהיה בעבר. לדברי המדענים, הסיכוי לאירועים קיצוניים יגבר אם כדור הארץ ימשיך להתחמם.
פרנק קריינקמפ משירות מזג האוויר הלאומי בגרמניה, שהיה בין כותבי המחקר, אמר כי הממצאים תומכים בממצאים של דו"ח האקלים של האו"ם, שפורסם לאחרונה. "בני האדם משנים את האקלים של כדור הארץ בבירור", הוא אמר. "ועם ההתחממות הזו אנחנו רואים גם שינויים במצבי מזג האוויר".
2 צפייה בגלריה
נזק בעקבות השיטפונות בעיירה הגרמנית שולד
נזק בעקבות השיטפונות בעיירה הגרמנית שולד
נזק בעקבות השיטפונות בעיירה הגרמנית שולד
(צילום: AP)
החוקרים הוסיפו כי אובדן החיים והנזק הכבד באסון בחודש שעבר, מדגישים את הצורך המיידי להפחית את פליטת גזי החממה וגם להיערך לאסונות כאלה.
"שיטפונות אלה הראו לנו שאפילו מדינות מפותחות אינן מוגנות מפני השפעות קשות של מזג אוויר קיצוני", הוסיפה פרידריקה אוטו, מנהלת מכון המכון לשינוי סביבתי באוניברסיטת אוקספורד. "זהו אתגר עולמי דחוף. המדע כבר אומר את זה כמה שנים".