מכתש חדש על הירח: החללית הרוסית, לונה 25, שהתרסקה בסוף החודש שעבר על אדמת הירח בעקבות תקלה בתמרון, יצרה מכתש בקוטר של כ-10 מטרים. כך עולה מתמונות שפרסמה סוכנות החלל האמריקנית - נאס"א.
2 צפייה בגלריה
מימין המכתש החדש, משמאל האזור לפני ההתרסקות
מימין המכתש החדש, משמאל האזור לפני ההתרסקות
מימין המכתש החדש, משמאל האזור לפני ההתרסקות
(צילום: נאס"א, רויטרס)
לונה-25, שהייתה החללית הראשונה שרוסיה שיגרה לירח מזה 47 שנים, התרסקה ב-19 באוגוסט על אדמת הירח בעקבות הפעלת המנועים למשך זמן רב יותר מהנדרש. הדבר הדגיש את הדעיכה של תוכנית החלל האדירה של ברית המועצות לפני התפרקותה.
המכתש שנוצר כתוצאה מהתרסקות החללית הרוסית זוהה על ידי המקפת Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) של נאס"א, שגם תיעדה את מקום ההתרסקות באזור הקוטב הדרומי של הירח.
"קוטר המכתש החדש הוא כ-10 מטרים", אמרו בסוכנות החלל האמריקנית. "מכיוון שהמכתש החדש הזה קרוב לנקודת ההתרסקות המשוערת של לונה-25, צוות ה-LRO מסיק שסביר להניח שהוא נגרם מהמשימה הזו, ולא מפגיעה אחרת".
2 צפייה בגלריה
מקום ההתרסקות של לונה 25 מסומן בחץ
מקום ההתרסקות של לונה 25 מסומן בחץ
מקום ההתרסקות של לונה 25 מסומן בחץ
(צילום: נאס"א)
לאחר ההתרסקות, הודיעה מוסקבה שהוקמה ועדה בין-משרדית מיוחדת על מנת לחקור את הסיבות להתרסקות החללית לונה-25.
בשבוע שעבר ראש סוכנות החלל הרוסית Roscosmos, יורי בוריסוב, ייחס את הכישלון לחוסר המומחיות של ארצו, בשל ההפסקה הארוכה במחקר הירח. המשימה הקודמת, לונה 24, שוגרה לירח באוגוסט 1976 בזמן שרוסיה הייתה חלק מברית המועצות. "הניסיון שלא יסולא בפז, שצברו קודמינו בשנות ה-70-60, אבד למעשה", אמר בוריסוב. "הקשר בין הדורות נותק".
בעוד שברית המועצות הפסידה במירוץ לארצות הברית בהנחתת בני אדם על הירח, לתוכנית הירח הסובייטית היו יותר מ-12 משימות מוצלחות, שחלקן כללו רוברים ירחיים וגם חלליות החזירו דגימות קרקע - אם כי הרבה פחות מהאמריקנים - לכדור הארץ. היסטוריית החלל הסובייטית הגאה כוללת את שיגור הלוויין הראשון לחלל ב-1957 ואת שיגור האדם הראשון לחלל ב-1961.


ברית המועצות הייתה גם הראשונה להגיע לירח בספטמבר 1959 כשהחללית לונה 2 הפכה לעצם הראשון מעשה ידי אדם, שפגע בגרם שמימי אחר, לאחר שהתרסקה על אדמת הירח במכוון. בינואר 1966 לונה 9 הפכה לגשושית הראשונה שנחתה בהצלחה על הירח, ובכלל על גרם שמיים שאינו כדור הארץ, והראשונה ששידרה מידע, כולל תצלומים, מפני הירח לכדור הארץ. אבל בקרב האמיתי ניצחו האמריקנים שביולי 1969 הנחיתו את שני בני האדם הראשונים על אדמת הירח במסגרת תוכנית אפולו. בסך הכול הנחיתו האמריקנית 12 בני אדם על אדמת הירח, בעוד שמספר הקוסמונאוטים הרוסים שהגיעו לשם הוא אפס.