צמצום שטחי המחיה באיים, בשל עליית גובה פני הים, הביא את דרקון הקומודו (כוח ענק) לרשימת המינים הנמצאים בסכנת הכחדה, שהתפרסמה היום (שבת). באיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע, שפרסמו רשימה מעודכנת של מינים בסכנת הכחדה, אמרו כי דיג יתר מאיים כמעט על שניים מתוך חמישה מינים של כרישים.
2 צפייה בגלריה
דרקונית קומודו שתגיע לאי בודד תוכל ליצור לבדה אוכלוסיית דרקוני קומודו בלי סיועו של זכר. דרקון קומודו (Varanus komodoensis) באי באינדונזיה
דרקונית קומודו שתגיע לאי בודד תוכל ליצור לבדה אוכלוסיית דרקוני קומודו בלי סיועו של זכר. דרקון קומודו (Varanus komodoensis) באי באינדונזיה
רקון קומודו (Varanus komodoensis) באי באינדונזיה
(צילום: shutterstock)
מהנתונים של האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע עולה, כי הכחדת מינים של בעלי חיים והרס מערכות אקולוגיות הם איומים קיומיים לא פחות מאשר התחממות כדור הארץ.
יחד עם זאת, אמרו באיגוד, שינויי האקלים עצמם מטילים צל על עתידם של מינים רבים, במיוחד על בעלי חיים וצמחים הנמצאים על איים קטנים, שעלולים להיעלם אם מגמת המסת הקרחונים, שהיא אחת ההשלכות של התחממות כדור הארץ - תימשך. כתוצאה מכך מפלס גובה הים יעלה ומקומות רבים יוצפו.
"הרעיון שבעלי חיים פרהיסטוריים התקרבו צעד נוסף להכחדה, בין היתר כתוצאה משינויי אקלים, הוא מפחיד", אמר אנדרו טרי, מנהל שימור בחברה הזואולוגית בלונדון. טרי קרא לפעול להגנה על הטבע בוועידת האקלים בגלזגו שהתקיימה בחודש נובמבר הקרוב.
על פי חוקרים, באי קומודו באינדונזיה ובכמה איים סמוכים יש כמה אלפי דרקוני קומודו, שאורכם מגיע לכ-2.5 מטרים.


הקומודו נוהגות בטבע לארוב לטרפם במיוחד באזורים של מקווי מים. הנשיכה של הקומודו אינה מספיקה כדי להרוג. כוחו של הקומודו נובע לא רק מחיידקים המצויים ברוק שמרעילים את הטרף ומחקרים אחרונים הוכיחו כי לכוח הענק מקומודו יש ארס.
יכולת הנשיכה החזקה של הקומודו מגיעה גם בזכות עשרות שיניים חדות בפיו. חוש הריח המפותח מסייע ללטאות להריח פגרים ממרחק של מספר קילומטרים.
אבל לא רק הקומודו בסכנת הכחדה באזור. יערות הגשם הטרופיים הצפופים של מדינת האיים בדרום-מזרח אסיה מתפארים במגוון הביולוגי הגבוה בעולם, ובמשך שנים שימשו מקור מרכזי ונקודת מעבר לסחר בבעלי חיים. הסחר הבלתי חוקי בחיות בר באינדונזיה, לצד אובדן בתי גידול, הביא לכך שמינים רבים נמצאים כעת בסכנת הכחדה.
ויש גם חדשות טובות בדו"ח. אוכלוסיות ארבעה ממיני הטונה המסחריים ביותר מראים סימני התאוששות, זאת לאחר שבשנים האחרונות נעשה מאמץ על מנת שלמר אותם.
2 צפייה בגלריה
טונה כחולת-סנפיר אטלנטית
טונה כחולת-סנפיר אטלנטית
טונה כחולת-סנפיר אטלנטית
(צילום: shutterstock)
"מינים הנמצאים באוקיינוס נוטים להיות מוזנחים כשהם מתחת למים ואנשים לא ממש שמים לב למה שקורה להם", אמר קרייג הילטון-טיילור, ראש היחידה לרשימה האדומה של IUCN, לסוכנות הידיעות רויטרס. לדבריו, המצב של הטונה השתפר בשל המאמצים נגד דיג בלתי חוקי.
טונה כחולת-סנפיר אטלנטית, שיכול להימכר תמורת אלפי דולרים, זינק בשלוש קטגוריות מ"נמצא בסכנת הכחדה" ל"פחות מדאיג" ברשימה. גם מצבה של טונה כחולת סנפיר דרומית השתפר מאז הדו"ח הקודם, אך היא עדיין נמצאת בסכנת הכחדה. מי שעוד יצא מהרשימה הם טונה צהובת סנפיר ואלבקור.