לקראת האביב הוציא מכון דוידסון לחינוך מדעי, יחד עם הוצאת הספרים "סיגליות", שני ספרי ניסויים חדשים מסדרת "נסו את זה בבית". הספר השלישי בסדרה הוא "עושים קסמים עם מספרים וצורות" והרביעי יעסוק בניסויים מעולם הצומח. בין הניסויים: מהו הקוד הסודי של האצטרובל וגם כתב סתרים על בננה (לצפייה בסרטון).
בריאיון לאולפן ynet, סיפרה ד"ר מיכל טופז ממכון דוידסון לחינוך מדעי על הספרים: "הספרים האלה מספקים חוויה ניסויית-ביתית, דברים שבאמת נמצאים בכל בית, החל מאצטרובל ובננה ואבקת סודה לשתייה. זה מביא אותנו להבנה חשובה, שהמדע הוא לא משהו ששייך רק לאקדמיה, הוא נמצא סביבנו כל הזמן ומקיף אותנו. המדע לא שייך רק לשיעור מדעים ואנחנו יכולים לחוות אותו בכל מיני אופנים. הספרים מיועדים מגיל גן ועד בית ספר יסודי, אבל בפועל הם מתאימים לכל גיל".
2 צפייה בגלריה
כריכת הספרים
כריכת הספרים
כריכת הספרים
(צילום: מכון דוידסון לחינוך מדעי)
ד"ר טופז התייחסה לניסויים המופיעים בספרים: "לשני הספרים הראשונים של 'נסו את זה בבית' לא היה נושא אחד מקשר. לספרים החדשים יש איזשהו נושא מוביל. הספר הירוק הוא כל מיני תגליות מפתיעות מעולם הצמחים, כמו למשל לבנות מבוך לצמח מקופסאות קרטון ולראות את התהליך שנקרא בטבע פוטוטרופיזם, איך הצמח צומח לכיוון האור, נוטה לכיוון האור. כל מה שאנו צריכים זו קופסה וזרעים של עדשים או משהו שיש בבית, כל שעועית מונבטת. זה לא מלכלך. הספר השני, האדום, הוא יותר לכיוון של קסמים וניסויים מעולם המתמטיקה ומעולם הצורות ולכן למשל יש שם ניסויים כמו איך לגזור מגן דוד רק בגזירה אחת של מספריים, זה לא דורש יותר מדי חוץ מנייר ומספריים".
בריאיון ד"ר טופז התייחסה גם לסרטונים שמפיק מכון דוידסון, ושפורסמו בין היתר ביוטיוב: "ילדים עפים על סרטונים של מדע ורוצים לעשות את הניסויים האלה, הם רוצים ללמוד עוד ולראות דווקא את מה שמאפשר ומעורר סקרנות. יש לנו סדרת סרטונים וגם בספר כ לאחד מהניסויים בעצם מקושר בלינק לסרטון, שגם מראה לנו איך לעשות את הניסוי הזה, נותן לנו דרך ללמוד את זה ומידע על הניסוי מעבר למה שכתוב גם בספר".
2 צפייה בגלריה
ניסוי צורות באחד הספרים
ניסוי צורות באחד הספרים
ניסוי צורות באחד הספרים
(צילום: מכון דוידסון לחינוך מדעי)
הורים חוששים כי ניסויים מדעיים עלולים ללכלך את הבית. ד"ר טופז אמרה: "זה מאוד תלוי איזה ניסוי אתה עושה. עם הילדות האישיות שלי עשינו את הניסויים על הצמחים וזה לא לכלך יותר מדי את הרצפה, כי בסופו של דבר התעסקנו בעלים ואצטרובלים".