חלק משביל החלב קיים הרבה יותר זמן ממה שאסטרונומים חשבו עד כה. כך עולה ממחקר חדש. אז מה גילו של אותו חלק? לפי החוקרים גילו גדול ב-2 מיליארד שנים ממה שחשבנו והוא נוצר 800 מיליון שנה בלבד אחרי המפץ הגדול.
זוג אסטרונומים בדק את ההיסטוריה של שביל החלב לפרטי פרטים, והם מציגים תמונה רחבה על ההיווצרות שלו. איך? בזכות כוכבים גדולים. הרכב הכוכב הוא המפתח למציאת הגיל שלו. ככל שנצליח למדוד את היסודות שלו בצורה מדויקת יותר, כך נוכל לקבוע את הגיל. היקום המוקדם הכיל ברובו מימן והליום, כך שאסטרונומים קוראים לכל יסוד כבד יותר משני אלה "מתכות".
כוכבים בעלי מתכתיות נמוכה יותר הם מבוגרים, כי הם נוצרו כאשר היו רק היסודות מימן והליום. אז כאשר אסטרונומים מזהים אוכלוסיית כוכבים המכילה בעיקר את שני אלה - הם יודעים שאלה כוכבים מבוגרים יותר. וכך ההפך. מדידות גיל מדויקות הן "הגביע הקדוש" בהיבטים מסוימים, כשמדובר באסטרונומיה. כשהמדענים במחקר זה התמקדו בכוכבים תת-ענקים. הם מפוזרים בחלקים השונים של שביל החלב, ומאפשרים לחבר את הגילים ולבנות ציר זמן לגלקסיה שלנו.
2 צפייה בגלריה
שביל החלב
שביל החלב
שביל החלב
(הדמיה: Milky Way edge-on view. (Stefan Payne-Wardenaar/MPIA))
כך הם גילו שני שלבים נפרדים בהיסטוריה של שביל החלב. השלב הראשון עם האזור שנקרא "הדיסק העבה" ושני מיליארד שנה לאחר מכן, במיזוג עם גלקסיה ננסית בשם גאיה (GSE) - מיזוג שמילא את שביל החלב בהמון כוכבים.
התבוננות בגלקסיות רק שני מיליארד שנים לאחר המפץ הגדול היא קשה, הם טוענים. מה שדורש טלסקופ חזק, כמו למשל ג'יימס ווב, שלו יש את הכוח להסתכל אחורה בזמן - אל השנים הראשונות של היקום.
ועכשיו מהחלל, למעמקי הים. צלילה עמוקה לאזור הדמדומים מול חופי קליפורניה, מאות מטרים מתחת לפני המים, הביאה לתיעוד יוצא דופן של בעל חיים בשם יוצא דופן.
הכירו את דיונון התותים - strawberry squid – דיונון שקיבל את שמו בעקבות צבעו האדום הבוהק. לדיונון התותים הזה ייחודיות נוספת, יש לו עין שמאלית ענקית בגווני צהוב-ירוק, בנוסף לעין נוספת, קטנה יותר.
2 צפייה בגלריה
   דיונון התותים
   דיונון התותים
דיונון התותים
(צילום: MBARI)
המיקום של העיניים מסייע לו גם להביט למעלה ולזהות סכנות, וגם למצוא מזון. המצלמה הרובוטית תפסה אותו כשהוא משוטט לו באוקיינוס להנאתו, עם שמונה הזרועות שלו ושני המחושים – והעין שתופסת את תשומת הלב של החוקרים. בצוות התרגשו להציץ במה שהם מכנים "אחד התושבים המדהימים של האזור".
ולסיום, בזמן שיש אוכלוסיות שלמות הנמצאות בסכנת הכחדה – קצת חדשות טובות. על פי מודל חיזוי חדש יש מאות מיני יונקים שלא התגלו עדיין, אבל יכולים להסתתר להם שם בטבע.
רוב היצורים האלו יהיו, על פי המודל, בעלי גוף קטן, כמו עטלפים ומכרסמים, מה שגורם למומחים לעבוד קשה כדי לזהות את ההבדלים, מה שלא קורה ברוב הפעמים, כיוון שהם לא עושים ניתוח גנטי. על פי מודלים קיימים, למעלה מ-80% מהיונקים קיבלו סיווג רשמי, והמשמעות היא שעדיין יש יותר מאלף מינים לא ידועים.
ניתוחים גנטיים וגיאוגרפים זיהו טקסים, רוטינות, שצפויים להופיע אצל מינים נסתרים, זה עזר להדגיש אילו מערכות אקולוגיות כדאי לחקור בעתיד. דרום-מזרח אסיה, למשל, צפוי להיות מוקד למיני יונקים לא מזוהים.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי