בתחילת החודש הבחינו עובדי המכס בנתב"ג במשהו מוזר במשלוח מזוזות לסין. בתוך בתי המזוזות הם לא מצאו יריעות קלף ועליהן פרשת "שמע ישראל", אלא... נמלים.


בהתחלה המזוזות נראו רגילות, אבל בתוך המזוזות התגלה תא סודי ובו נמצאו מבחנות עם מלכות נמלים. בכל מזוזה הוחדרה מבחנה ובה מלכה. בסך הכול היו 13 מלכות במזוזות. מפני שהמשרד להגנת הסביבה מבצע הכשרות לעובדי המכס ורשות המיסים, על מנת לזהות מינים פולשים, העובדים עצרו את החבילה ויצרו קשר עם אנשי המשרד.
במשרד להגנת הסביבה שלחו את המזוזות למעבדה במוזיאון הטבע באוניברסיטת תל אביב, שם מצא ד"ר ארמין יונסקו, כי מדובר במין ייחודי של נמלת הקציר החולי, שנמצאת רק בנגב בישראל. עד כה לא הצליחו לגדל נמלה כזאת במעבדה, וקיים חשש שהנמלה תהווה מין פולש בסין. איש לא יודע מה יכולה להיות הסיבה להברחה הזאת והנושא נמצא בחקירה של רשות המיסים.


ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, נסעה ביום חמישי האחרון לנגב כדי לשחרר את הנמלה באזור באר שבע, שם מקורה. מדובר במין ממוצא מדברי המצוי באזורי הלס של הנגב ומדבר יהודה. מלכת נמלת הקציר החולית, תת מין של נמלת הקציר, בעלת כנפיים וגדולה יותר משאר הנמלים.
"כל הסיפור הזה הוא יוצא דופן", אמרה ד"ר זגרון. "אנחנו בדרך כלל עושים שיתופי פעולה עם המכס לגבי מזיקים שנכנסים לארץ. במקרה הזה, מדובר היה בכיוון ההפוך. כשפנו אלינו חשבנו שפשוט נכנסו כמה נמלים למשלוח. כשקיבלנו את המזוזות לא מצאנו את הנמלים. חשבנו שזו טעות. אבל זו הברחה ממש מתוכננת". למלכות היו תנאים טובים במזוזה, עם חורים וצמר גפן עם לחות.
3 צפייה בגלריה
המזוזות והנמלים
המזוזות והנמלים
המזוזות והנמלים
(צילום: ירין טייטלר)
ניסיון ההברחה מבלבל את המומחים: "לא ברור בכלל מה עומד מאחורי ההברחה", אומרת ד"ר זגרון. "מדובר בנמלה שנמצאת בנגב ומאוד נפוצה. לא ברור למה שמישהו יטרח כל כך להבריח מלכות של נמלת הקציר. הודיעו לרשויות בסין כדי לבדוק מי רוצה מלכות כאלה ומה הוא מתכוון לעשות איתם. אין משהו מיוחד בנמלים האלה מלבד העובדה שהן מאוד מקומיות וניתן למצוא אותן בנגב. אולי במקומות מסוימים באפריקה אבל לא בסין. כל הסיפור מאוד מסתורי. כיוון שהן היו בחיים, ולא נותר בהן שימוש כראיות, יצאנו ושחררנו אותן בנגב, במקום הטבעי שלהן".
3 צפייה בגלריה
הנמלים משוחררות בנגב
הנמלים משוחררות בנגב
הנמלים משוחררות בנגב
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
3 צפייה בגלריה
ד''ר גל זגרון, ראש אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה
ד''ר גל זגרון, ראש אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה
ד''ר גל זגרון, ראש אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה
(צילום: לימור בן רומנו)
ד"ר זגרון הוסיפה: "בארץ ניסו לגדל אותן בתנאי מעבדה ולא הצליחו. כך שהמקרה באמת לא ברור לנו. היו השערות שאולי רוצים לאכול אותן אבל הן מאוד לא טעימות ומפרישות חומצה. זה מאוד משונה".
ומיהו השולח המסתורי? מרשות המיסים נמסר כי "מתוקף חובת סודיות הקבועה בדיני המס לא ניתן למסור את הפרטים".