סוכנות החלל האמריקנית פרסמה סרטון, שבו צילומים של למעלה מ-100 ימים של השמש, שנדחסו לשעה אחת בלבד. הסרטון הפך לוויראלי ברשתות.
הסרטון מציג את פני השטח של השמש במהלך 133 ימים, וצולם על ידי חללית ששוגרה לחלל ב-2010 כחלק מאחת התוכניות של נאס"א. המשימה העיקרית שלה הושלמה תוך חמש שנים, אבל בנאס"א מספרים שהיא תישאר פעילה עד 2030 ואנחנו נהנים מנוף עוצר נשימה.
הצילומים חושפים בפנינו לא רק את יופייה של השמש, אלא גם מודדים אותה, ובתוך כך את השדה המגנטי שלה, ואת השפעתה על כוכבי לכת אחרים, בהיקף של 70 אלף תמונות ליום, כמות יוצאת דופן של נתונים – מה שהופך את הפרויקט לאחד המאגרים העשירים והגדולים ביותר של נתוני השמש הזמינים לאנושות. לצפייה בסרטון המלא
3 צפייה בגלריה
אחת התמונות המדיהימות של השמש
אחת התמונות המדיהימות של השמש
אחת התמונות המדיהימות של השמש
(צילום: נאס"א)
ובחזרה לכדור הארץ. תרופה שתשחזר זיכרונות אבודים? כולנו נתקלים בחיי היום-יום שלנו ברגעים בהם פשוט נעלם לנו הזיכרון, האם למדע יש דרך לפתור את הבעיה? מה אם הייתה דרך להפוך את הקערה על פיה ולהחזיר זיכרונות שזה עתה ריחפו לנו במוח?
מחקר חדש, שנערך בעכברים, מצביע על דרך שבה ניתן לשחזר זיכרונות לטווח הקצר, על ידי הפעלת תאי מוח באמצעות תרופה המשמשת בדרך כלל בני אדם לטיפול במחלות ריאות כרוניות.
זה אולי נראה לכם מופרך, אבל מדענים אומרים שיש היגיון לאחר שמבינים איך זיכרונות מקודדים בצורה כימית בתאי המוח שלנו. מעכברים ועד לבני אדם מדובר כרגע על "מדע בדיוני", אבל המחקר חושף דבר או שניים על זיכרונות חדשים שחשבנו שנשכחו, בעיקר בגלל מחסור בשינה.
3 צפייה בגלריה
ניתן להשיב זיכרונות?
ניתן להשיב זיכרונות?
ניתן להשיב זיכרונות?
(צילום: Havekes Lab/University of Groningen)
מחקרים קודמים הראו כיצד אפילו תקופות קצרות של מחסור בשינה משפיעות על תהליכי זיכרון ומשנות את רמות החלבון ואת מבנה תאי המוח. באמצעות הבדיקה בעכברים הם הגיעו למסקנה שלמרות שעות ללא שינה, המידע מאוחסן במוח, והקושי היה בלאחזר אותו. הממצאים מצביעים על כך שזיכרונות שנחשבו ל'אבודים' עשויים עדיין להתקיים אצלנו במוח במצב שהוא "בלתי נגיש", ושאפשר, לפחות בעכברים, לשלוף אותם באופן מלאכותי.
ולסיום, קבלו את העטלף הנדיר שבשבילו תוקם שמורת טבע באנגליה. באחד המחוזות בדרום-מערב אנגליה, על גדות תעלת למאנש, תוקם שמורת טבע חדשה, והכל על מנת להגן על זן נדיר של עטלפים.
3 צפייה בגלריה
עטלף
עטלף
עטלף
(צילום: JOHN J KACZANOW)
מועצה מקומית רכשה 13 דונם של אדמה כדי ליצור סוג של מסדרון אקולוגי של חיות בר, עבור פרספיים, משפחה של יונקים בסדרת העטלפים, שנחשבים לנדירים וכאלה שכדאי לשמור עליהם.
המין הוא אחד הנדירים באירופה, ומדענים מעריכים שיש פחות מ-13 אלף כאלה בבריטניה, כך שהפרויקט הזה חשוב ומרגש במיוחד את המקומיים, שנחושים לעבוד ולקדם את התאוששות הטבע באזור.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי