מפלס הים עולה בשל משבר האקלים ובמדינות איים חוששים להיעלם: טובאלו, מדינת איים באוקיינוס השקט, מתכננת לבנות גרסה דיגיטלית של עצמה, זאת באמצעות שכפול של האיים וציוני הדרך שבשטחה, על מנת לשמור על ההיסטוריה והתרבות שלה, מכיוון שעליית מפלס פני הים מאיימת להטביע את מדינת האיים הקטנה, שהינה בעלת האוכלוסייה השנייה הקטנה מבין כל המדינות הריבוניות בעולם, אחרי נאורו, עם כ-12 אלף תושבים.

שר החוץ של טובאלו, סיימון קופי, אמר בנאום שהוקרן בוועידת האקלים של האו"ם, המתקיימת בשארם א-שייח, שהגיע הזמן לבחון פתרונות חלופיים להישרדות ארצו, ובכלל זה את הפיכתה של טובאלו לאומה הדיגיטלית הראשונה במטאברס - כלומר ממלכה מקוונת שמשתמשת במציאות וירטואלית.
"האדמה שלנו, האוקיינוס ​​שלנו והתרבות שלנו הם הנכסים היקרים ביותר של עמנו וכדי לשמור עליהם מפני פגיעה, לא משנה מה יקרה בעולם הפיזי, נעביר אותם לענן", אמר השר בסרטון שבו הוא נראה עומד על העתק דיגיטלי של אי קטן, המאוים להיעלם בשל עליית מפלס פני הים.
השר מטובאלו משך תשומת לב עולמית בוועידת האקלים שנערכה בגלזגו בשנה שעברה, כאשר בוועידה הוקרן סרטון שבו הוא נראה עומד באוקיינוס בזמן הנאום שלו, כשהמים מגיעים לו את הברכיים. המטרה אז הייתה להמחיש כיצד טובאלו נמצאת בסכנה בשל משבר האקלים. בטובאלו אמרו שמדינות בעולם לא עושות מספיק כדי למנוע את משבר האקלים.

טובאלו תהיה המדינה הראשונה שתשכפל את עצמה במטאברס, אך גם העיר סיאול בדרום קוריאה וגם מדינת האיים ברבדוס, הודיעו שהן ייכנסו לתחום על מנת לספק שירותים מנהליים וקונסולריים, בהתאמה.
עד 40% ממחוז הבירה בטובאלו נמצא מתחת למים בשעת גאות, והמדינה כולה צפויה להיות מתחת למים עד סוף המאה. השר קופי אמר שהוא מקווה שיצירת אומה דיגיטלית תאפשר לטובאלו להמשיך לתפקד כמדינה גם אם היא תהיה שקועה לחלוטין מתחת לפני המים.
לדבריו, הדבר חשוב מכיוון שהממשלה מתחילה במאמצים להבטיח שטובאלו תמשיך להיות מוכרת בזירה הבינלאומית כמדינה ובגבולותיה הימיים - והמשאבים בתוך המים הללו - יישמרו גם אם האיים שקועים. הוא הוסיף כי קיים חשש בעניין ההכרה, מפני שמדובר בעניין חדש במשפט הבינלאומי.
טובאלו היא רפובליקת איים זעירה בדרום מערב האוקיינוס השקט, מדרום לקו המשווה. תשעה איים מרכיבים את המדינה; שמונה מהם - מיושבים. מכאן נגזר שמה של המדינה: בשפת טובלו - משמעותו הינה "שמונת המאוחדים".
1 צפייה בגלריה
טובאלו
טובאלו
טובאלו
(צילום: shutterstock)
המבנה הטופוגרפי של האיים מהווה מקור לדאגה לתושביו ולעולם כולו. גובהם המירבי של האיים אינו עולה על חמישה מטרים מעל לפני הים (ורוב השטח נמצא בגובה מתחת לזה). עובדה החושפת אותם לסכנת הצפה כתוצאה מהתחממות כדור הארץ הגורמת להפשרה מוגברת של הקרחונים ולעליה הדרגתית של גובה פני האוקיינוס. האו"ם דירג את טובלו כאחת המדינות שלהן נשקפת הסכנה החמורה ביותר כתוצאה מהתחממות כדור הארץ, ושכנתה ניו זילנד חתמה עמה הסכם לפיו יוכלו תושביה להגר לניו זילנד אם וכאשר יוצפו האיים.