פרס יוקרתי לחוקר ישראלי: פרופ' חיים סומפולינסקי מהאוניברסיטה העברית בירושלים זכה בפרס החשוב ביותר בתחום חקר המוח, המוענק על ידי קרן Lundbeck הדנית. כך הוכרז הערב (יום ג') בדנמרק. פרופ' סומפולינסקי הוא הישראלי הראשון שזוכה בפרס היוקרתי.
פרופ' סומפולינסקי (74), ממייסדי ומובילי מרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית ופרופ' אמריטוס במכון רקח לפיזיקה, הוא חלוץ מדעי המוח החישוביים וחקר הדינמיקה של מעגלים עצביים במוח, והינו בעל שם עולמי בתחומו. הוא גם מכהן כפרופסור במרכז למדע המוח באוניברסיטת הרווארד.
1 צפייה בגלריה
פרופ' חיים סומפולינסקי
פרופ' חיים סומפולינסקי
פרופ' חיים סומפולינסקי
(צילום: Kris Snibbe/Harvard file photo)
פרופ' סומפולינסקי ,יליד דנמרק בעצמו, הינו בנו של פרופ' דוד סומפולינסקי ז"ל. באוקטובר 1943, בהיותו בקופנהגן, פרופ' סומפולינסקי האב יחד עם חברי מחתרת דנים נוספים, העבירו בסירות דייג מאות יהודים לחוף מבטחים בשבדיה ובכך הצילו אותם מידיי הנאצים.
הפרס, שנוסד בשנת 2011, מוענק מדי שנה לחוקרים וחוקרות שתרמו תרומות מקוריות ומשמעותיות בחקר המוח החל ממחקר בסיסי ועד למחקר קליני-יישומי ועומד על סך של 1.3 מיליון אירו לזוכים באותה השנה. החוקר הישראלי זכה בפרס יחד עם שני חוקרים נוספים, פרופ' לארי אבוט מאוניברסיטת קולומביה בארצות-הברית ופרופ' טרנס סינובסקי ממכון סאלק גם כן מארצות-הברית, כהוקרה על מחקריהם החלוציים במדעי המוח העיוניים והחישוביים.
באוניברסיטה העברית אמרו כי מחקריו פורצי הדרך של פרופ' סומפולינסקי תרמו תרומה מכוננת להבנה המעמיקה של המוח האנושי והם מתמקדים בהבנת העקרונות החישוביים העומדים בבסיס הדינמיקה העצבית במוח. בין היתר, פרופ' סומפולינסקי תרם תרומה משמעותית להבנתנו כיצד מעגלים עצביים מעבדים ומקודדים מידע, מייצרים ייצוגים של העולם החיצון ומעורבים בתהליכי למידה וזיכרון. הפרס הוענק לפרופ' סומפולינסקי לא רק בשל האופן בו מחקריו קידמו את הבנת תפקודי המוח, אלא גם בזכות ההבטחה שמחקריו טומנים בחובם ליישומים בבינה מלאכותית בהשראת המוח.
פרופ' חיים סומפולינסקי אמר: "כבוד גדול הוא לי לזכות בפרס המוח 2024, המבטא את ההכרה הבינלאומית בתרומה המרכזית של המחקר העיוני והחישובי למדע המוח. זוהי גם הזדמנות חשובה לייצג את תרומתה החלוצית של האוניברסיטה העברית להתפתחות המחקר הרב תחומי של המוח".
נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' אשר כהן, אמר: "זכייתו של פרופ' סומפולינסקי בפרס Brain Prize היוקרתי מדגישה את תרומתו החלוצית לתחום מדעי המוח החישוביים. עבודתו פורצת הדרך וגישתו הייחודית, המשלבת תיאוריה עם ממצאים ניסויים, שימשה השראה לפיתוח תחום הבינה המלאכותית והביאה להארת עקרונות חישוביים בסיסיים במוח. ההכרה בהישגיו המרשימים אינה רק אות כבוד לאוניברסיטה העברית, אלא מהווה גם מגדלור המנחה אותנו לעבר גילויים נוספים בצומת בו מדעי המוח ועקרונות חישוביים נפגשים".
הפרס לשנת 2024 יוענק לשלושת הזוכים על ידי מלך דנמרק, בטקס שיתקיים בחודש יוני בקופנהגן. פרופ' סומפולינסקי זכה בעבר בפרסים יוקרתיים כמו פרס א.מ.ת ופרס גרובר מאוניברסיטת ייל.