דו"ח הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים (IPCC) של האו"ם פרסם אמש (יום ב') דו"ח מדאיג נוסף, שבו הוא קובע כי ללא הפחתה מידית ומהותית של גזי חממה בכל הגזרות, לא יהיה ניתן להגביל את עליית הטמפרטורות ב-1.5 מעלות, לעומת המצב שלפני המהפכה התעשייתית.


פרופ' דניאל רוזנפלד, מומחה למדעי האטמוספירה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, הסביר בריאיון לאולפן ynet מה עלול לקרות אם לא נפעל באופן מיידי, כפי שכתבו מחברי הדו"ח, לצמצום פליטת גזי חממה: "אם לא נפעל, אז אנחנו נידונים להתחממות מעבר לסף המסוכן של 2 מעלות, שמשמעותו עליית מפלס מי ים, שתציף ערי חוף החל מסוף המאה, סופות קיצוניות ועוד".
הוא הרגיע ואמר כי השיקוע להצפות מעליית מפלס פני הים תהיה פחות חמורה בישראל, אך עומדות בפנינו סכנות אחרות. "אצלנו, למרבה המזל, עליית מי הים מוגבלת בנזק שלה, מכיוון שיש לנו את המדרגה של המצוק החופי שמגן עלינו, אבל עדיין אנחנו כבר רואים שגלי הים ממוטטים את המצוקים האלה ומעמידים בסכנה את כל מה שנבנה לאורך זה", אמר פרופ' רוזנפלד. "אבל זו הסכנה הקטנה יותר אצלנו, יש סכנה של התחממות והתייבשות ולכן אנחנו נמצאים בסכנה משמעותית בעתיד".
1 צפייה בגלריה
אובך ביום שרבי בגוש דן. ארכיון
אובך ביום שרבי בגוש דן. ארכיון
אובך ביום שרבי בגוש דן. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
פרופ' רוזנפלד הדגיש כי למעשה ישראל נערכה למצב של התייבשות: "אחד הדברים הוא להתאים את עצמנו למצב של עולם יותר חם, לדאוג לכך שלא נתייבש. מהבחינה הזו ישראל במצב טוב – בנינו כמות גדולה של התפלת מים, אנחנו מחזירים מים. ההתייבשות היא האיום הגדול ביותר על המזרח התיכון. אנחנו ברוך ה' הגענו למצב שאנו לא תלויים כמעט יותר בחסדי שמיים והקדמנו את המאוחר, ומסוגלים לספק לעצמנו מים מהתפלה. זה נותן לנו חוזקה מול השכנות שלנו, למשל מול ירדן, כשאנו דנים כרגע בעסקה שבה אנחנו נותנים להם מים תמורת אנרגיית שמש, שהם יתנו לנו".
אז מה ניתן לעשות כדי למנוע מכדור הארץ להגיע למצב בלתי הפיך? פרופ' רוזנפלד אמר כי יש לעבור לדלק חליפי ולצמצם את פליטת גזי החממה. "על פי ההערכה, אנו צריכים להקטין במחצית את פליטת גזי החממה עד סוף העשור הזה, אבל עם כמות הפליטות שהמדינות בוועידת גלזגו התחייבו להקטין, אנחנו נקטין את הפליטות ב14% עד סוף העשור הזה ולכן אנחנו נתחמם הרבה יותר מערך הסף המסוכן של 2 מעלות, שאנחנו משתדלים לא להתקרב אליו", הוא אמר. "לכן, ככל הנראה עד סוף המאה, התרחיש הוא שהעולם יתחמם בכ-3.5 מעלות. יותר מפי 2 מהתרחיש המסוכן. זה תלוי בנו, בסופו של דבר הדו"ח הזה רק מציג את הבחירות שעומדות לרשותנו, הוא לא שיפוטי ולא אומר לממשלות מה לעשות. בידינו הכוח לבחור ולהחליט מה נעשה".