בימים אלה היה אמור להתפרסם קול קורא לתמיכות לפעילויות של ארגוני הסביבה לשנת 2024. אבל השרה להגנת הסביבה עידית סילמן מעכבת את הפרסום, שמהווה את צינור החמצן לפעילויות סביבתיות־חברתיות רבות.
בשנת 2023, לדוגמה, ארגון "לעובדה ולשומרה לסביבה יהודית" הוביל סדנאות "משפיעים בסביבה" בביתר, עמנואל ורכסים ויזם את כנס "שומרים על הסביבה" בבית-שמש והר נוף. ארגון "הפורום לישראל ירוקה" ערך סקר מפגעי סביבה במחוזות מרכז וחיפה וארגון "ירוק עכשיו" ערך דוח מפגעים ביהודה ושומרון. קיימות גם פעילויות סביבתיות קטנות יותר. ארגון "ונטעת" ערך פעילויות של נטיעות עצים עם ילדי המפונים.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה 27.8
ישיבת ממשלה 27.8
השרה עידית סילמן
(צילום: שריה דיאמנט)
"הפעילויות של ארגוני הסביבה הן משמעותיות, במיוחד בתקופת מלחמה", אומרת שיר גולדובסקי, מנהלת קשרי ממשל ב"חיים וסביבה". "הפעילות שלהם מנותבות לטובת שיקום של חבל העוטף וחבל הצפון. ככל שפרסום הקול קורא יתעכב, לא יישאר זמן לארגונים להוציא לפועל את הפרויקטים השונים. יש הליך בירוקרטי ארוך מאוד בפרסום, בחינה ואישור הפרויקטים השונים. פעילויות למען חינוך סביבתי, שמירה על הסביבה והטבע, חיזוק החוסן והרווחה הנפשית של כלל החברה הישראלית - לא יתקיימו".
בחודש האחרון קיימו נציגי הארגונים, בהם "חיים וסביבה" ארגון הגג של הירוקים, פגישות עם המשרד להגנת הסביבה והשרה סילמן. הם קיבלו הבטחות לכך שהקול קורא יתפרסם בינואר. אבל רגע לפני הפרסום נמסר שהנושא בהקפאה והמשרד בוחן את הנושא מחדש.
הכספים לארגונים מגיעים מקרן הניקיון, שם נמצאים כ-1.5 מיליארד שקל, כאשר האוצר מבקש 1.4 מיליארד שקל מהקרן. בחודש אוגוסט הוועד המנהל של הקרן אישר העברה של כ-14 מיליון שקל לארגונים, סכום זעום לכל הדעות לעומת הסכומים הקיימים של הקרן.
מנכ"לית אחד מארגוני הסביבה הבולטים אמרה בתגובה לביטול הכספים כי "אם הכספים האלה לא יגיעו לארגונים, המשמעות היא מכת מוות לכמה מהתוכניות הסביבתיות הוותיקות והחשובות ביותר בישראל, ולכמה מהארגונים הקטנים ביטול הכספים עלול להוביל לסגירה שלהם. אני בטוחה שהשרה מבינה שאין עשייה סביבתית בישראל בלי החברה האזרחית. ולכן קשה לי להבין למה היא מונעת כספים שהתחייבה אליהם, ושהארגונים הסביבתיים זקוקים להם".
עוד אמרה כי "בעקבות שיחות רבות ומגעים עם רבים במשרד, לא הצלחנו להבין את הסיבה. מעבר לסיבות פוליטיות צרות. מדובר בכספי קרן הניקיון, והשרה לא יכולה לעשות בהם כרצונה".
יו"ר השדולה הסביבתית בכנסת, ח"כ יוראי להב הרצנו ביקש לקיים על הנושא דיון מהיר בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת. "ארגוני הסביבה הם עמוד התווך של הגנת הסביבה בישראל”, אמר. “מניעת כספי תמיכות מארגונים אלו תביא לפגיעה קשה בהגנת הסביבה ובבריאות הציבור. חבל שהשרה רואה את ארגוני הסביבה כבעיה ולא כשותפים חשובים בהגנת הסביבה", הוסיף.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "לאור המלחמה והצורך להתייעל בתקציב הממשלתי, המשרד להגנת הסביבה בוחן את התמיכות שהוא מפרסם. המשרד בודק את הצורך בהתאמת התמיכות לרוח התקופה ולצרכים העולים מן השטח ויקבל החלטות בנושא בשבועות הקרובים".
בעקבות הפרסום ב-ynet החתים ח"כ להב הרצנו שליש מחברי ועדת הפנים והגנת הסביבה בדרישה לקיים דיון בוועדה בהשתתפות השרה להגנת הסביבה. לפי תקנון הכנסת, יו״ר הוועדה, ח״כ יעקב אשר, מחויב להיעתר לבקשה ולקיים את הדיון.